Asuntomessukohteiden kustannusvertailu helpottuu

Perjantaina 16.7. alkavien Kuopion asuntomessujen messutaloista on saatavilla entistä monipuolisemmat kustannusarviot. Messukohteissa ja verkossa on nähtävillä Talopeli-ohjelmalla lasketut arviot talojen kokonaiskustannuksista ja kustannusten jakautumisesta, mikä helpottaa eri talotehtaiden tarjousten vertailua.

Yhtenäinen hintojen ilmoittaminen talopakettien mainonnassa lähti Kuluttajaviraston aloitteesta. Virasto sopi periaatteista Pientaloteollisuus PTT ry:n kanssa vuonna 2009.

Kuopion asuntomessujen kustannusarvioiden esittämisestä messukohteissa ja verkossa sopivat Suomen Asuntomessut, Pientaloteollisuus PTT ry ja sekä laskennasta vastanneen Talopeli-ohjelman kehittäjä Visual Computing Oy.

Talopeli kuluttajan apuna

Suomen Asuntomessujen projektijohtaja Pasi Hulkkonen toteaa kustannusten avoimuuden olevan yksi keskeisistä asuntomessujen tavoitteista.

– Netissä olevan Talopeli-palvelun myötä rakennusten kustannustiedoista kiinnostuneilla kuluttajilla on mahdollisuus perehtyä entistä yksityiskohtaisemmin kustannusten muodostumiseen, Pasi Hulkkonen sanoo.

Messutalojen Talopeli-malleja voi käyttää oman hankesuunnittelun pohjana. Mallista näkee suoraan messukohteen tiedot juuri sellaisena kuin ne on kohteessa laskettu. Yksityiskohtaiset raportit messukohteiden kustannuksista löytyvät Talopeli-ohjelman verkkosivulta (talopeli.fi).

– Käyttäessään ohjelmaa kuluttaja tutustuu messukohteiden sisältöön, oppii ja saa lisää tietoa talon rakentamisen kustannuksista, ja osaa näin tehdä itselleen parhaiten sopivia valintoja, Talopelin kehittäjä Petri Jyrkkä toteaa.

Lisätietoja messuista:

www.asuntomessut.fi/kuopio, www.pientaloteollisuus.fi, www.talopeli.fi/asuntomessut2010

Lisätietoja Talopelistä:

Suomen Asuntomessut, projektijohtaja Pasi Hulkkonen, puh. 040 8400 513, pasi.hulkkonen@asuntomessut.fi

Pientaloteollisuus PTT ry, Puheenjohtaja Antti Hietaniemi, puh. 06 866 5700

Talopeli - Visual Computing Oy, toimitusjohtaja Petri Jyrkkä, puh 040 7033 400, petri.jyrkka@viscom.fi