ASUNTOMESSUT AVAUTUVAT YLEISÖLLE PERJANTAINA - Näyttelyasuntoja on moneen makuun

Valtakunnalliset asuntomessut Espoossa avautuvat yleisölle perjantaina 14.7. Messut järjestetään pitkästä aikaa pääkaupunkiseudulla, ja messujen tarjonta vastaa hyvin suomalaisten asuntotoiveisiin. Esillä on vuokra-asuntoja nuorille, esteettömiä asuntoja liikuntarajoitteisille sekä asuntoja omakotitaloissa, rivitaloissa ja paritaloissa lapsiperheistä sinkkuihin.

Asuntomessut on suomalaisille tuttu koko perheen perinteinen kesätapahtuma, joka kiinnostaa kävijätutkimusten mukaan erityisesti remontoijia, rakentajia ja omaa kotiaan sisustavia. Suomen Asuntomessut ja Espoon kaupunki ovat yhdessä monipuolistaneet messujen tarjontaa. Tällä kertaa näyttely pidetään kaupunkimaisessa ympäristössä, jossa esitellään moni-ilmeistä pientaloasumista. Messutarjonta heijastaa hyvin suomalaisten toiveita kasvukeskuksissa: alueelta löytyy tavallisia asuntoja ja hienojakin unelmia, kaikki pientaloissa tai pienkerrostaloissa. Kauklahden 13 hehtaarin messualue sijaitsee noin 20 kilometriä Helsingistä länteen. Kehä III:n ja Turunväylän kupeessa sijaitsevalle alueelle pääsee helposti myös paikallisjunalla rantarataa käyttäen. Ensimmäistä kertaa messujen historiassa paikalle voi saapua junalla kaikkialta Suomesta. Kauklahden messualue on Espoon kaupungin näyteikkuna pientalovaltaiseen asuntorakentamiseen, joka tulee jatkumaan lähivuosina Kauklahdessa sekä Espoon keskuksen ympärillä. Sisustusideat ovat esillä oikeissa kodeissa Messujen teemat ovat sisustaminen, työ ja asuminen, monipuolinen asuntotarjonta ja yhteisöllisyys. Teemat kiteyttävät asuntomessujen tarjonnan ja niihin liittyy useita projekteja, joiden avulla välitetään asumistietoutta. Monipuolinen asuntotarjonta ilmenee jo asuntojen lukumäärästä. Alueelle valmistuu yhteensä 263 asuntoa, joista 117 on nuorille aikuisille tarkoitettuja vuokra-asuntoja. Messujen aikaan näytteillä on 58 asuntoa omakotitaloista pienkerrostaloihin. Näyttelyasuntojen koot vaihtelevat reilun kolmenkymmenen neliön yksiöistä yli 200 neliön omakotitaloihin. Sisustamisesta kiinnostuneille messut tarjoaa ennätyksellisen paljon nähtävää. Aidossa ympäristössä sisustettuja koteja on yhteensä viitisenkymmentä, esillä on myös työtiloja. Osassa asunnoista on erillinen sivuasunto työntekoa varten. Omakotitaloissa on työhuoneita tai työtila sijaitsee autotallissa ja varasto- tai piharakennuksessa. Vuokrakerrostalojen alakerroksissa on erillisiä liike- ja työtiloja. Asunnot on sisustettu yksilöllisesti useimmiten asukkaan toiveiden mukaisesti. Kekseliäs sisustaminen ei välttämättä vaadi paljon rahaa. Keltaisesta Pörssistä löydetyillä käytetyillä huonekaluilla voi saada myös varsin tyylikkään ja toimivan kodin. Löytyypä messuilta asunto, jonka Evtek Muotoiluinstituutin opiskelijat ovat sisustaneet kuvitteelliselle liikuntarajoitteiselle nuorelle miehelle. Yleishyödyllisyys tuo neuvontapalveluja Asuntomessuilla on mukana näyttelyasuntojen lisäksi paljon muita toimijoita. Espoossa on kolme eri hallia; sisustushalli, asumisen halli ja rakentajahalli sekä muita toimijoita autotalleissa ja ulkonäyttelyalueilla. Erityisesti on huomioitu kuluttajien neuvontapalvelut, sillä yleishyödyllisen Suomen Asuntomessujen toiminta-ajatuksena on välittää asumisen tietoutta. Messukävijöillä on mahdollisuus saada apua ja neuvoja sisustus- ja asuntosuunnittelussa, taloteknisissä kysymyksissä sekä terveellisen sisäilman asioissa. Samoin neuvontaa annetaan esteettömyydestä, paloturvallisuudesta ja talopaketeista sekä rakentamisen kustannuksista. Viherpeukalot saavat kompostointineuvontaa kohteen 53 pihalla. Puutarharakentamiseen löytyy apua ja neuvoja myös messujen virallisesta oheiskohteesta, Kehä III:n varrella sijaitsevasta Marketanpuistosta, jossa on messujen aikana erikoisohjelmaa. Osaa kävijöistä kiinnostaa varmasti Teknillisen korkeakoulun elektroniikan laboratorion rakentama turva-anturijärjestelmä Klippinkitie 5:n vammaisasuntoon (Nuorisoasuntoliitto, rakentajana Alkuasunnot Oy). Anturit asennetaan kiinteästi lattiarakenteeseen, ja ne jäävät sinne pysyvästi. Taloon tulee kaikkiaan kaksitoista vammaisasuntoa, jotka vuokraa Invalidiliitto ry. Se tulee vuokraamaan ne eteenpäin valitsemilleen asukkaille ja varustamaan kunkin asukkaan yksilöllisten tarpeiden mukaisesti. Asukasvalinta ratkaisee myös anturin tulevan käytön. Eri neuvontapalveluista ja niiden teemoista löytyy lisätietoja asuntomessujen verkkopalvelusta. Pääministeri avaa asuntomessut perjantaina Espoon asuntomessut avautuvat yleisölle huomenna perjantaina 14.7.2006 klo 10.00. Messut avaa pääministeri Matti Vanhanen. Avajaistilaisuus alkaa klo 10.15 alueen keskellä kylätalo Palttinan portailla. Muut juhlapuhujat ovat Suomen Asuntomessujen hallituksen puheenjohtaja Teuvo Ijäs ja Espoon kaupunginvaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Eero Akaan-Penttilä. Muuta mielenkiintoista - Kauklahden kappelissa messujen aikana avoimet ovet. Kirkko avoinna joka päivä klo 12 - 18, ekumeeninen rukoushetki päivittäin klo 17, keskiviikkoisin ruotsinkielinen, torstaisin ortodoksinen. Lauantaisin klo 18 noin tunnin kestävä kirkkokonsertti. - Uudet Tangokuninkaalliset vierailevat ensimmäisenä viikonloppuna. Tangokuningas lauantaina 15.7. klo 13 ja 14 ja Tangokuningatar sunnuntaina 16.7. klo 13 ja 14. - Hiekkatalo-veistos. Järjestäjänä Suomen Latu ry. - Pikkutaitaja-talo lapsille. Tule kokeilemaan taitojasi, suunnittele talo, kokeile rakentamista ja tutustu kiinteistöjen ylläpitoon. Järjestäjänä Vetovoima ry. - Asuntomessuille voi ostaa liput ennakkoon internetistä tai Lippupalvelusta, linkit palveluun löytyvät www.asuntomessut.fi Lisätietoja: Suomen Asuntomessut, toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, puh. 040 848 6200 Asuntomessut Espoossa, projektipäällikkö Seppo Kallio, puh. 050 595 6694 Messukohteisiin voi tutustua internetissä verkko-osoitteissa www.asuntomessut.fi ja www.asuntomessuopas.fi Valokuvia tiedotusvälineiden vapaaseen käyttöön on osoitteessa http://asuntomessut.valokuvia.fi , kuvat on ottanut valokuvaaja Antero Tenhunen.