ASUNTOMESSUT HÄMEENLINNASSA AVAUTUVAT YLEISÖLLE PERJANTAINA

Monipuolinen tarjonta palvelee omakotirakentajan ja remontoijan tarpeita

Valtakunnalliset asuntomessut Hämeenlinnassa avautuvat yleisölle huomenna perjantaina 13.7.2007 Harvoilanmäen messualueen monipuolinen tarjonta keskittyy omakotitaloihin, ja esillä on kattavasti muun muassa omakotitalojen runkovaihtoehtoja ja lämmitysratkaisuja. Messusisältö palvelee erityisesti rakentajien ja remontoijien tarpeita, mutta näyttelyasunnoista löytyy myös esimerkiksi valtavirrasta poikkeavia sisustuksia. Vaikka tarjonta on varsin käytännönläheistä, messuilla on totuttuun tapaan esillä myös uutuuksia.

Järjestyksessään 38. asuntomessutapahtuma keskittyy tänä vuonna erityisesti koko kansan suosimiin arjen ratkaisuihin. Näyttelyasuntoja on yhteensä 54, joista 37 on omakotitaloja. Omakotitalojen joukossa on tänä vuonna myös useita yksikerroksisia taloja. Esillä ovat kaikki runkoratkaisut: puu, hirsi, teräs, harkko, tiili ja betoni. Lämmitysratkaisut ovat niin ikään kattavasti esillä: Lähes kaikissa kohteissa on tulisija ja lattialämmitys. Energianlähteeksi on valittu joko maalämpö, kaukolämpö, sähkö, bioöljy tai pelletti. Piha-alueilta löytyy ulkosaunoja, joissa on kertalämmitteinen puukiuas. Messutaloissa voi tutustua lisäksi muun muassa painovoimaiseen ilmanvaihtoon sekä aurinkoenergiaan. Näyttelyasuntojen joukossa on myös seitsemän paritaloasuntoa, yhdeksän pienkerrostaloasuntoa sekä yksi kytketty omakotitalo.

Harvoilanmäen messualueen tonttien koko on keskiarvoltaan yli 1000 m2. Suurehkot tontit ovat mahdollistaneet myös talotehtaiden mukanaolon.

– Jakauma noudattaa markkinoita: yli seitsemässäkymmenessä prosentissa kohteista mukana on talotehdas, ja joukossa on myös 11 talopakettia, kertoi Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen torstaiaamun tiedotustilaisuudessa.

Harvoilanmäen omaleimaisuus syntyy yhteisöllisyydestä sekä vanhan ja uuden rakentamistavan yhdistämisestä. Alueen kaavan ideana on perinteinen hämäläinen raitti, jossa talot on rakennettu suoraan kiinni katuun.

– Hämeenlinnan asuntomessuilla talojen julkisivut ovat suoraan kadussa kiinni. Rakennusten katujulkisivut ja rakennuksia yhdistävät aidat on sovitettu värien, korkeuksien ja materiaalien avulla yhteen naapurirakennusten kanssa. Rakentajat ja suunnittelijat ovat tehneet yhteistyötä jo ennen rakentamisen aloittamista, kertoi projektipäällikkö Ilkka Ruutu Hämeenlinnan kaupungilta.

– Nykyaikana on harvinaista, että omakotitalot rakennetaan suoraan kiinni kadun varteen. Ennen se kuitenkin oli tavallista ja ympäristöstä tuli viihtyisää ja tunnelmallista. Perinteinen hämäläinen raitti on kuitenkin toteutettu alueella moderniin tyyliin, sillä suurin osa taloista on moderneja vaikka mukana on perinteisempääkin rakentamista, Ruutu totesi.

Hämeenlinnan asuntomessualue Harvoilanmäki sijaitsee kaupungin itäpuolella 4,5 kilometrin päässä keskustasta. Alue on kaunista, maastoltaan vaihtelevaa vanhaa mäntymetsää. Yksi Hämeenlinnan asuntomessujen pääteemoista onkin luonnonläheisyys. Muita teemoja ovat hyvä suunnittelu perheiden ehdolla, yhteisöllisyys ja kodin parhaat ideat.

Uutuudet ja erilaiset sisustukset värittävät messutarjontaa

Viime vuosina sisustaminen on kiinnostanut messukävijöitä yhä enemmän. Uusia sisustusratkaisuja on tarjolla tänäkin vuonna, sillä Hämeenlinnan asuntomessujen näyttelyasunnoista 48 on sisustettu. Joukossa on myös valtavirrasta poikkeavia ratkaisuja. Esillä on esimerkiksi lasten ja nuorten suunnittelema sisustus, joka on toteutettu kierrätystavaroita hyödyntäen. Suomen Asuntomessut on tilannut sisustuksen kolmeen eri kohteeseen. Helena Karihtalalle, Ristomatti Ratialle ja Kaisa Blomstedtille annettiin ohjeeksi tehdä jotakin erilaista. Lisäksi Linnanniemen oheiskohteessa voi tutustua 1800-luvun lopun tyyliin sisustettuun huoneistoon.

Asuntomessuilla on perinteisesti totuttu näkemään alan uutuuksia. Harvoilanmäen messualueelta löytyy talo, jossa 70 prosenttia materiaaleista on tilattu internetistä. Teknisiä uutuuksia ovat esimerkiksi kalliolämpöpumppu, matalaenergiatalo, painovoimainen ilmanvaihto sekä omakotitaloon rakennettu kotihissi. Pitkästä aikaa asuntomessuilla on esillä myös hirsitaloja.

Avajaiset perjantaina

Hämeenlinnan asuntomessut avautuvat yleisölle huomenna perjantaina 13.7.2006 klo 11.00. Messut avaa kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen. Avajaistilaisuus alkaa klo 11.15 Honka-aukiolla. Muut juhlapuhujat ovat Suomen Asuntomessujen hallituksen puheenjohtaja Timo Kietäväinen ja Hämeenlinnan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Erkki Niemistö.

Messut ovat auki yleisölle 13.7.–12.8. päivittäin klo 11–19. Lisäksi 1.-2.8. ja 8.-9.8. aukioloaikaa on pidennetty kahdeksaan. Lipunmyynti päättyy tuntia ennen sulkemisaikaa.

Lisätietoja:
- toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut, puh. 020 7437 701
- projektipäällikkö Ilkka Ruutu, Hämeenlinnan kaupunki, puh. 040 837 2162

Messukohteisiin voi tutustua internetissä osoitteessa www.asuntomessuopas.fi

Valokuvia tiedotusvälineiden vapaaseen käyttöön on osoitteessa http://asuntomessut.valokuvia.fi, kuvat on ottanut valokuvaaja Antero Tenhunen. Myös Hämeenlinnan kaupungin asuntomessusivuilta www.hameenlinna.fi/asuntomessut löytyy kuvapankki.