ASUNTOMESSUT HEINOLASSA AVATAAN YLEISÖLLE PERJANTAINA

TIEDOTE 15.7.2004 Julkaistavissa klo 11.00 Toimituksille ASUNTOMESSUT HEINOLASSA AVATAAN YLEISÖLLE PERJANTAINA Asuntomessut Heinolassa avataan huomenna perjantaina yleisölle. Tähtiniemen messualue jatkaa asuntomessujen pitkää perinnettä kesän suurimpana kesätapahtumana. Asuntomessuilla on esillä lukemattomia asumisen ja sisustamisen ratkaisuja oikeissa kodeissa 16.7.-15.8. välisen ajan. Suomen Asuntomessut tuo esille kullakin asuntomessualueella uusia asumisen ratkaisuja. Heinolassa messualueen erikoisuus on ehdottomasti ranta- ja puurakentaminen sekä asumisen elämänkaariajattelu. Elämänkaarirakentamisella tarkoitetaan asumisen suunnittelemista kaikkien ikäryhmien tarpeita vastaavasti. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi esteettömiä ratkaisuja ja yhteisiä tiloja, jossa eri ikäryhmät kohtaavat luontaisesti. Myös alueella toimiva elämänkaaritalo kokeilee uudenlaista kunnallista yhteistyötä, jossa samassa talossa toimii päiväkoti, koulu, vanhusten palvelutiloja, asukastoiminnan tiloja ja monitoimihalli. Rantarakentamisen uudistuminen näkyy alueen kaavasuunnittelussa. Messualueen ideana on mahdollistaa yksilöllisten pientalojen rakentaminen ja silti säilyttää hallittu kokonaisilme. Järvimaisemaa kohti laskevat pihakadut on yhtenäistetty puuaidoin. Rantarakentaminen mahdollistettiin puistovyöhykkeiden ja rantatonttien vuorottelulla. Asemakaava sallii osittain myös veden päälle rakentamisen. Messujen ehdoton erikoisuus on järveen rakennettu tekoniemi ja sille nousseet puupilaripalkkitalot. Tähtiniemen asuntomessualueen kaavan on laatinut helsinkiläinen Arkkitehtitoimisto Ark Oy Kahri & Co. Asuntomessualue sijaitsee Ruotsalaisen järven rannalla kahden kilometrin päässä kaupungin keskustasta. Messutarjonta on hyvin monipuolinen. Näytteillä on 25 omakotitaloa, kaksi rivitaloa ja kaksi kytkettyä paritaloa. Omakotitaloista kahdeksan sijoittuu omarantaisille tonteille. Sisustus hyvin esillä Messuilla on ensimmäistä kertaa kaksi näyttelyhallia. Rakentajahallissa on esillä monipuolinen valikoima rakentamisen ammattilaisten palveluja ja tuotteita. Toisessa hallissa - sisustusmaailmassa - on kodin sisustamisen tuotteita, joita voi myös ostaa. Sisustusmaailman on suunnitellut muotoilija Harri Koskinen, Friends of Industry Ltd. Ulkonäyttelyalueella on esillä rakennusalan tuotteita ja eri palveluiden tarjoajia. Sisustusmaailma otettiin mukaan tarjontaan, koska messukävijätutkimusten mukaan erittäin moni kävijä on kiinnostunut sisustamisen ratkaisusta. Sisustamiseen liittyy myös Heinolan hienopuuseppien 10- vuotisjuhlanäyttely. Huonekaluja, astioita ja muita pienesineitä on näytteillä tekoniemen kärjen paritalossa. Näyttelyn kuraattorina toimii sisustusarkkitehti Markku Kosonen. Messuilla on myös nukkekotinäyttely elämänkaaritalon edustalla. Esillä on kaksitoista lasten suunnittelemaa ja rakentamaa nukkekotia. Avajaiset perjantaina Asuntomessut Heinolassa avataan yleisölle huomenna perjantaina klo 10. Avajaisia vietetään messualueen laiturin tuntumassa pihakatu Kaplaksen aukiolla klo 10.15. Messut avaa asuntoministeri Hannes Manninen. Messujen suojelijana toimii tasavallan presidentti Tarja Halonen. Asuntomessut Heinolassa ovat avoinna joka päivä 16.7.-15.8. klo 10-18. Lipunmyynti päättyy klo 17.00. Lisätietoja messuista - Kohteisiin voi tutustua ennalta internetissä verkko-osoitteissa www.asuntomessut.fi ja www.asuntomessuopas.fi. - Valokuvia Heinolan asuntomessualueelta on tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä verkko-osoitteessa http://asuntomessut.valokuvia.fi. Kuvat on ottanut valokuvaaja Antero Tenhunen. Lehtikuvista poikkeavasta käytännöstä on sovittava kuvaajan kanssa erikseen. - Suomen Asuntomessut, toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, puh. 040 848 6200 - Suomen Asuntomessut, viestintäpäällikkö Tiina Miettinen-Luck, puh. 0400 420 276 - Asuntomessut Heinolassa 2004, projektipäällikkö Tuomo Vesikko, puh. 050 5546 713 - Asuntomessut Heinolassa 2004, tiedottaja Merja Ojansivu, puh. 050 5939 584 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/15/20040715BIT00070/wkr0001.pdf