Asuntomessut Jyväskylässä päättyivät tänään – messuilla vieraili 114 116 kävijää

Tänään päättyneillä Asuntomessuilla Jyväskylässä vieraili 11.7.–10.8. välisenä aikana yhteensä 114 116 maksanutta kävijää*. Päiväkohtainen kävijäennätys 8187 tehtiin perjantaina, messujen oltua poikkeuksellisesti auki myös yöaikaan.

- Tänä vuonna Asuntomessuilla kokeilimme ennätyksellisen paljon erilaisia asioita. Nämä messut olivat tapahtuman kehittämisen ja uusien kokemusten kannalta merkittävä virstanpylväs. Sisällössä oli paljon kokeilun arvoisia asioita, kuten esimerkiksi teemareitit, puutarhanäyttely, alueen taide- ja valoprojektit sekä tämän viikonlopun huipentumana, historiallinen Messujen Yö, Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen kertoo.

Messukävijät ovat Sanoma Digital Oy:n tekemän kävijätutkimuksen väliraportin mukaan olleet erittäin tyytyväisiä tämän vuoden messuihin. Kävijöistä 94,5 prosenttia on pitänyt messuja hyvinä tai erinomaisina. Messujen jokaisena päivänä ylittynyt helleraja ei vaikuttanut kävijöiden tyytyväisyyteen, mutta valitettavasti se verotti kävijämääriä, useiden arvioiden mukaan viidestäsadasta tuhanteen kävijää per päivä.

- Henkilökohtaisesti odotin ylittävämme viimevuotisten Asuntomessujen maksaneiden kävijöiden määrän, mutta ennätyshelteille emme voineet mitään. Lopullista kävijämäärää voidaan pitää tyydyttävänä. Myös yleisellä taloudellisella laskusuhdanteella sekä hidastuneilla asuntomarkkinoilla saattaa olla oma vaikutuksensa, Pasi Heiskanen pohtii.

Jyväskylän kaupungilla tapahtumarikas kesä

Jyväskylän kaupungille kuluva kesä on ollut ilahduttavan monipuolinen. Yhdessä muiden tapahtumien kanssa Asuntomessut on tuonut alueelle myönteistä nostetta ja houkutellut vieraita ympäri Suomea.

- Tavoitteenamme oli tuoda Asuntomessujen myötä Jyväskylää esille virkeänä ja monipuolisena matkailu- ja asuinpaikkakuntana. Tässä olemme onnistuneet mielestäni hyvin, Asuntomessut Jyväskylässä 2014 -projektipäällikkö Anu Hakala toteaa.

Kuukauden kestänyt messutapahtuma onkin näkynyt positiivisesti koko kaupungissa, ja ulkopaikkakunnilta saapuneet messukävijät ovat viihtyneet seudulla hyvin.

- Kävijätutkimuksen mukaan noin 40 prosenttia kävijöistä oli viipynyt kaupungissa vähintään kaksi päivää. Se on näkynyt monissa matkailu- ja palveluyrityksissä. Kun myös tapahtumajärjestelyt toimivat ja messuvierailta tullut palaute on ollut erinomaista, voimme olla kokonaisuuteen tyytyväisiä, Hakala jatkaa.

*Lopullinen virallinen kävijäluku vahvistetaan noin kuukauden kuluessa Levikintarkastus Oy:n suorittaman tarkastuslaskennan jälkeen.

Lisätietoja:
Pasi Heiskanen, toimitusjohtaja, Suomen Asuntomessut, p. 040 848 6200, pasi.heiskanen@asuntomessut.fi
Anu Hakala, Asuntomessut Jyväskylässä 2014 -projektipäällikkö, p. 050 581 3683, anu.hakala@jkl.fi

Avainsanat:

Lainaukset

Tänä vuonna Asuntomessuilla kokeilimme ennätyksellisen paljon erilaisia asioita Asuntomessuilla. Nämä messut olivat tapahtuman kehittämisen ja uusien kokemusten kannalta merkittävä virstanpylväs. Sisällössä oli paljon kokeilun arvoisia asioita, kuten esimerkiksi teemareitit, puutarhanäyttely, alueen taide- ja valoprojektit sekä tämän viikonlopun huipentumana, historiallinen Messujen Yö.
Pasi Heiskanen