Asuntomessut kiinnostavat Virossa ja Venäjällä

Valkeakoskella 10.7.–9.8.2009 järjestettävät asuntomessut kiinnostavat myös kansainvälisesti. Tähän mennessä messuilla on vieraillut yli 60 000 kävijää, joista osa on tullut niinkin kaukaa kuin Kiinasta asti. Asuntomessuilla on käynyt useita ulkomaalaisia ryhmiä, joista suurin osa on Venäjältä ja Virosta. Erityisesti messut ovat kiinnostaneet virolaisia kävijöitä. Suomenlahden toiselta puolelta saapuvaa yleisöryntäystä selittää osittain se, että kesän asuntomessuilla on ensimmäistä kertaa esillä virolaisen talovalmistajan kohde, Seve Ehitusen Ilvestalo. – Mukanaolomme Suomen asuntomessuilla on herättänyt suurta mielenkiintoa Virossa. Yrityksemme ja messutalomme on ollut esillä kahdessa Viron suurimassa sanomalehdessä sekä useimmissa sisustus- ja rakennusaikakauslehdissä. Myös virolaiset viranomaiset, kuten Tallinnan kaupunginsihteeri Toomas Sepp, ovat olleet kiinnostuneet projektistamme ja vierailleet messuilla, vientipäällikkö Henri Enniste Seve Ehituse AS:stä kertoo. Oman lisänsä ulkomaisten kävijöiden määrään on tuonut myös Valkeakoskella 15. heinäkuuta järjestetty ystävyyskaupunkien seminaari, jonne saapuivat kutsuttuina Nanchangin (Kiina), Vechelden (Saksa), Jelenia Góran (Puola), Kragerøn (Norja) ja Maarianhaminan delegaatiot. Suomen Asuntomessut liikemiesvaltuuskuntamatkalla Pietarissa Myös Venäjällä kiinnostus asuntomessutapahtumaa kohtaan on suurta. Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen vieraili ulkomaankauppaministeri Paavo Väyrysen kutsumana liikemiesvaltuuskunnan matkalla Pietarissa toukokuussa 2009. Valtuuskunta tapasi muun muassa Venäjän arkkitehtiliiton varapuheenjohtaja Sergey Kachanovin. – Venäjällä on lisääntynyt mielenkiinto sellaista toimintaa kohtaan, jossa esitellään asumisen vaihtoehtoja pientaloista kiinnostuneelle kasvavalle keskiluokalle. Asuntomessutapahtumat soveltuvat hyvin tähän tarkoitukseen, Heiskanen kertoo. Pasi Heiskasen mukaan vuosittain Suomessa esiteltävistä asuntomessualueista on muodostunut laadukkaan asumisen malli, josta myös Venäjällä halutaan ottaa esimerkkiä. Lisätietoa: Toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut, puh. 040 848 6200 Myyntijohtaja Peeter Loopere, Seve Ehituse AS puh. +372 56 2020 56