Asuntomessut Tampereella -tapahtumassa nähdään moderni puutarhakaupunki ja kaikki keittiöstä

Ensi kesän Asuntomessujen Moderni puutarhakaupunki -teema kertoo asuntomessualueen ja Vuoreksen kaupunginosan lähtökohdista, kuten ekologisuudesta ja uuden teknologian hyödyntämisestä. Alateema nostaa näyttelyasuntojen keittiöt pääosaan.

- Tampereen Vuoreksessa sijaitsevan asuntomessualueen ja koko uuden kaupunginosan lähtökohtana on alun perin Englannissa syntynyt, mutta nykyaikaan päivitetty puutarhakaupunkimalli, toimitusjohtaja Pasi Heiskanen Suomen Asuntomessuilta avaa messutapahtuman pääteemaa.

Vuoreksessa edistetään energiatehokasta rakentamista ja uusiutuvan energian käyttöä. Viherrakentaminen on korkeatasoista, asukkaiden käytössä on viljelypalstoja ja alueen sade- ja valumavedet käsitellään luonnonmukaisesti viivyttämällä ja imeyttämällä. Vuoreksessa hyödynnetään uutta teknologiaa, mistä toimii esimerkkeinä jätteiden putkikeräysjärjestelmä, katujen ja puistojen led-valaistus sekä huippunopea tietoverkko. Arkkitehtuuri on modernia ja rakentamiseen on integroitu taidetta.

Alueen liikenneratkaisut ovat joukkoliikennettä, pyöräilyä ja kävelyä tukevia – Vuoreksen puistokadulla on myös varaus kaupunkiraitiotien rakentamiselle. Palvelut ja harrastuspaikat sijoitetaan lähelle, asukkaiden helposti saavutettavaksi.

- Myös asuntomessualueen kaavassa on puutarhakaupunkimaisia piirteitä: alue on säännönmukainen, pienimittakaavainen ja sen halki kulkee puistoakseli, messutapahtuman projektipäällikkö Arto Vuorijärvi Tampereen kaupungilta kertoo.

Asuntomessuilla panostetaan keittiöiden esittelyyn

Keittiöt ovat ensi kesän Asuntomessujen vahva alateema. Aiheen odotetaan herättävän runsaasti kiinnostusta: aiempien vuosien kävijätutkimusten mukaan keittiö on ollut asuntomessukävijöiden suosituimpia remontointikohteita.

Teema näkyy messutapahtumassa muun muassa Kodikkain keittiö -äänestyksenä sekä Keittiöklinikkana, jossa asiantuntijat antavat neuvontaa keittiöiden suunnitteluun. Keittiöt-teemaviikolla 23.7.–29.7. taloissa panostetaan tavallista vahvemmin keittiöiden esittelyyn. Lisäksi Asuntomessujen verkkosivuilla www.asuntomessut.fi julkaistaan kattavasti tietoa esiteltävistä keittiöistä sekä Työtehoseuran puolueettomat arviot keittiöiden toimivuudesta.

Noin seitsemän kilometrin päähän Tampereen keskustasta sijoittuvalle messualueelle rakentuu 3 paritaloa ja 27 omakotitaloa, joista kymmenisen on passiivienergiataloja ja kaksi tavoittelee nollaenergiatasoa. Kolmeen erilliseen kortteliin nousee kerros-, rivi- ja paritalokokonaisuuksia, joissa on paitsi omistus- myös vuokra- ja asumisoikeusasuntoja. Alueelle rakennetaan myös kehitysvammaisten palvelukoti. Messutapahtuman aikana, 13.7.-12.8.2012, on näytteillä 39 kohdetta.

Lisätietoa:

Toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut, p. 040 848 6200