Asuntoministerin AsuntoForumissa tarkasteltiin rantarakentamisen mahdollisuuksia

Asuntoministeri Jan Vapaavuoren yhdeksännessä AsuntoForumissa tarkasteltiin rannalle rakentamisen mahdollisuuksia ja uusia ranta-alueille rakennettuja tai suunniteltuja asuinalueita sekä lomanviettokohteita. AsuntoForum järjestettiin asuntomessukaupunki Kuopiossa tiistaina 10.8.

– Rannalle rakentaminen tai sen muu hyödyntäminen ei ole lähtökohtaisesti aina joko hyvää tai huonoa, vaikka vesiluonnon muuttaminen tuntuukin herättävän suuria tunteita. Kysymys on siitä, miten laadukkaasti ja ympäristöä kunnioittaen se tehdään. Rakennettukin ranta voi olla luontoelämys ja tärkeä ihmisten voimaannuttaja, kommentoi asuntoministeri Jan Vapaavuori AsuntoForumissaan.

Rannat ovat palaamassa kaupunkilaisten yhteiseen käyttöön. Kaupunkirantojen rakentaminen voi kasvattaa yhdyskuntien elinvoimaa ja korostaa paikkakuntien omaleimaisuutta. Rantarakentaminen on kaupungeille suuri mahdollisuus, ja rantoja soisi kehitettävän innovatiivisesti nykyistä laajamittaisemminkin, linjasi asuntoministeri.

– Kuopion pitkäjänteinen toiminta aiemmin toisarvoisessa käytössä olleiden rantojensa arvon kohottajana ja rakentamattomien rantojen mahdollisuuksien hyödyntäjänä on yksi menestystarina, Vapaavuori kehui Kuopion Saaristokaupunkihanketta ja asuntomessualue Lehtoniemeä sen osana.

Asiantuntijoiden puheenvuoroja rantarakentamisesta

AsuntoForumin tavoitteena on nostaa vaikeatkin kysymykset esille ja etsiä niihin yhdessä ratkaisuja. Forumin puhujina ja osallistujina on vaikuttajia politiikan, elinkeinoelämän sekä asiantuntijaorganisaatioiden huipulta.

Yhdeksännen AsuntoForumin tervetuliaispuheenvuorossa Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen kertoi Kuopion asuntomessujen keskeisistä teemoista erityisesti energiatehokkuutta ja asumisen hyvinvointia. Hän esitteli myös asuntomessukohteita.

Kuopion kaupungin kaavoituspäällikkö Leo Kosonen otti kantaa otsikolla ”rannat kaupungin vahvuutena”. Pohjois-Savon liiton suunnittelujohtaja Paula Qvick puhui rantojen hyödyntämisestä matkailun ja lomarakentamisen kannalta.

Jyväskylän yliopiston professori Pauline von Bonsdorffin puheenvuorossa mietittiin rantoja hyvän ja kiehtovan elinympäristön lähteenä.

– Suomessa rantoja ja vettä pitää vaalia aina, vaikka niitä on paljon. Ei saisi tuudittautua siihen, että ne ovat ehtymätön luonnonvara, von Bonsdorff muistuttaa.

Joensuun kaupungin projektipäällikkö Tero Toivanen kertoi Penttilänrannan kehittämisestä takapihasta kaupungin näyteikkunaksi. Joensuun Penttilänrantaan ollaan rakentamassa uutta energiatehokasta kaupunginosaa joen varteen keskustan tuntumaan.

Lappeenrannan kaupungin apulaiskaupunginjohtaja Kari Korkiakoski puolestaan puhui Imatran kaupungin lähelle tulevasta Saimaa Gardensista, vanhan sairaala-alue muokkaamisesta loma- ja virkistyskäyttöön.

Lisätiedot:

Asuntoministeri Jan Vapaavuoren erityisavustaja Tatu Rauhamäki, puh. 050 521 2907

Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, puh. 040 8486 200