AUTOILLA SAAPUVAT MESSUVIERAAT OHJATAAN HATTELMALAN PYSÄKÖINTIALUEELLE

Liikenteenohjaajat vastaavat liikennöinnin sujuvuudesta Hämeenlinnan asuntomessuilla

Hämeenlinnan asuntomessut avaa porttinsa messuvieraille perjantaina 13.7.2007. Messut on järjestäjäosapuolille iso haaste ja edellyttää monia järjestelyjä, myös pysäköinnin ja liikennöinnin osalta. Odotettavissa on jo avajaispäivänä paljon väkeä, joten liikennejärjestelyt on suunniteltu etukäteen tarkkaan.

Hämeenlinnan asuntomessujen pysäköintipaikka messuvieraille sijaitsee Hattelmalassa, jonne pääsee helposti Helsinki-Tampere moottoritieltä sekä 10-tieltä Lahden ja Turun suunnasta. Pysäköintialue sijaitsee valtatie 3: n ja valtatie 10:n eritasoliittymän välittömässä läheisyydessä. Pysäköintipaikalle on viitoitus kaikilla pääteillä, joten messuvieras löytää perille helposti. Messuportin läheisyydessä ei ole asiakaspysäköintiä.

Pysäköintipaikalta on messuvieraille tarjolla non-stop-linja-autoyhteys messualueelle. Liikennöintiä hoitaa Lehdon Liikenne Oy. Kuljetus sisältyy parkkimaksun hintaan. Parkkimaksu on portilta ostettaessa 7 euroa ja parkkialueelta lähdettäessä 9 euroa. Paluu messualueelta kulkee kaupungin keskustan kautta, jolloin messuvierailla on mahdollisuus poiketa vaikkapa torilla kahvilla tai jäätelöllä.

Non-stop-messubussit liikennöivät noin 5-10 minuutin välein. Messubussit aloittavat liikennöintinsä klo 10.30 aamupäivällä. Viimeinen bussi liikennöi klo 19.30 asti paitsi pidennettyinä aukioloaikoina klo 20.30 asti. Asuntomessut on auki kuukauden ajan päivittäin klo 11.00-19.00, paitsi 1.8., 2.8., 8.8. ja 9.8. klo 11-20.

Messuvieraiden ajo pysäköintialueelle tapahtuu Visamäentieltä, parkkialueen pohjoispuolelta ja ulosajo Visämentielle parkkialueen eteläpuolelle. Tiettyinä aikoina – varsinkin aamupäivästä – voi esiintyä pientä ruuhkaa Lahdensivuntien ja Visamäentien risteyksissä.

Hattelmalan pysäköintialue ei juurikaan muuta liikennöintiä Hattelmalan alueella. Suurin messuaikaan tapahtuva muutos on se, että osa Visamäentiestä – välillä Lehmustie-Uusi-Lapio – suljetaan liikenteeltä ja on vain linja-autoliikenteen käytössä.

Moottori- ja polkupyöräparkit löytyvät messuportin läheisyydestä

Invalidien pysäköinti sijaitsee portin läheisyydessä ja on maksuton. Myös näytteilleasettajien parkki sekä pressi-paikat löytyvät messuportin läheisyydestä samoin kuin moottoripyörien pysäköinti. Polkupyörät voivat myös parkkeerata messuportin läheisyyteen. Valtatie 10:n ja Vanajanlinnantien / Etu-Hätiläntien risteys onkin messujen aikaan kovassa käytössä messuvieraiden, työntekijöiden ja näytteilleasettajien vuoksi ja pientä ruuhkaa voi olla havaittavissa.

Sekä Hattelmalan pysäköintialueella että messuportin läheisyydessä on kuitenkin liikenteenohjaajia vastaamassa siitä, että messuvierailu etenee sujuvasti. Asuntomessujen liikenteenohjauksesta vastaa Nordic Protect Team.

Matkailuajoneuvoille on messujen ajan oma pysäköintialue Hattelmalan pysäköintialueen lisäksi. Pysäköintialue on kaupungin keskustassa, Hämeensaaressa, osoitteessa Hämeensaarentie 7. Hämeensaareen, Anttilan takana olevalle sorakentälle mahtuu noin kolmekymmentä matkailuajoneuvoa. Alue sijaitsee kaupungin keskustassa, moottoritien vieressä.

Joukkoliikenteellä sujuvasti messuille

Messuvieraiden on myös helppoa saapua alueelle julkisilla kulkuvälineillä. Junat kulkevat Hämeenlinnaan Helsingistä noin tunnissa, samoin kuin myös Tampereelta. Jokaisen Hämeenlinnaan saapuvan junan jälkeen noin viiden minuutin kuluttua lähtee rautatieasemalta paikallisliikenteen bussi kohti messualuetta. Harvoilanmäen messualueen ja kaupungin väliä ajaa messujen aukioloaikoina neljä linjavuoroa, linjat 5,6,8 ja 20, jotka kulkevat myös juna- ja linja-autoasemien kautta. Paikallisliikenteen bussimaksu on 2,70 euroa. Vaihtomaksu busseissa on lisäksi yhden euron. Lasten lippu (4-11 v.) maksaa 1,40 euroa ja vaihtolippu 0,50 euroa.

Lisätietoja:
Liikenneinsinööri Hannu Sainio, Hämeenlinnan kaupunki, gsm 040 758 3082

Kartta messupysäköintialueelle ajosta löytyy seuraavasta osoitteesta: