Energiakysymykset ja ekologisuus esillä asuntomessuilla vuosien varrella

Energiakysymykset ja ekologisuus ovat olleet viime aikojen kuumia puheenaiheita. Ne eivät ole kuitenkaan vain tämän ajan uusia kysymyksiä, vaan aiheet ovat olleet tärkeitä teemoja koko asuntomessuhistorian ajan.

Valkeakosken asuntomessuilla energiatehokkuus ja ekologisuus näkyvät muun muassa kolmessa passiivienergiatalossa, kestäviä ja uusiutuvia energialähteitä käyttävissä taloissa sekä kierrätystalossa. Yli puolet messutaloista luokitellaan parhaaseen A-energialuokkaan. Asuntomessut on aina halunnut panostaa asumisen laatuun ja ympäristöystävällisyyteen, joten erilaisia ekologisia kokeiluja ja painopisteitä löytyy lähes jokaiselta tähän mennessä järjestetyltä neljältäkymmeneltä asuntomessulta. Ensimmäisillä asuntomessuilla Tuusulassa vuonna 1970 tutkittiin alhaisin kustannuksin toteutettavaa pientalorakentamista, mutta jo vuoden 1977 messuilla ekologisuus nousi pinnalle. Kyseisen vuoden Vantaan messuilla oli nähtävissä arkkitehti Harto Helppisen suunnittelema Ekotalo, ja Mynämäellä messualueen suunnittelun lähtökohtina olivat luonnon ehdot sekä olemassa olevan luonnon säilyttäminen. Kuopion asuntomessuilla vuonna 1980 esiteltiin erilaisia energiakokeiluja kuten aurinkokerääjiä, lämpöpumppuja ja lämmön varastointimenetelmiä. Aurinkoenergia nousi esille myös Helsingin messuilla vuonna 1981 ja vuonna 1994 Pietarsaaren asuntomessuilla. Tämän vuoden messutaloissa Valkeakoskella hyödynnetään muun muassa aurinkopaneeleja ja tuuligeneraattoria sekä maan lämpöä”, kertoo projektijohtaja Pasi Hulkkonen Suomen Asuntomessuilta. ”Uusiutuvien energialähteiden hyödyntäminen asumisessa onkin pikkuhiljaa yleistymässä”, Hulkkonen jatkaa. Kestävän kehityksen periaatteet, kuten jätehuolto ja kierrätys, olivat esillä Tampereen asuntomessuilla vuonna 1990. Muutamaa vuotta myöhemmin Lahdessa nähtiin kierrätysmateriaalitalo ja Joensuussa ekotalo. 2000-luvulla energiatehokkuus ja ekologisuus ovat olleet messuilla esillä vieläkin vahvemmin. Nähtävillä on ollut visioivaa koetaloa, kestävän kehityksen puutaloa, lämpöbetonitekniikkaa, matalaenergiataloa, maalämpöä sekä kaatopaikan metaanin hyödyntämistä. ”Viime vuonna Vaasan asuntomessuille rakennettiin maailmanlaajuisestikin ainutlaatuinen merenpohjan lämpöä hyödyntävä matalalämpöverkko, jonka avulla asuntomessualueesta tuli lähes energiaomavarainen”, kertoo Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen. Tänä vuonna Valkeakosken messuilla matalaenergiatalojen määrä on suurempi kuin asuntomessuilla koskaan aiemmin ja lisäksi suuren yleisön nähtävillä on ensi kertaa passiivitaloja, jotka ovatkin olleet messuvieraiden erityisen kiinnostuksen kohteina”, toteaa Heiskanen tyytyväisenä. Suomen Asuntomessujen ja Valkeakosken kaupungin järjestämät asuntomessut Valkeakosken Lintulassa päättyvät 9.8.2009. Lisätietoja: Toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut, puh. 040 848 6200 Projektijohtaja Pasi Hulkkonen, Suomen Asuntomessut, puh. 040 840 0513 http://www.asuntomessut.fi, http://asuntomessut.valkeakoski.fi, http://www.kotitehdas.fi