Ensi kesän Asuntomessuilla Tampereella esitellään ekologisesti kestävää asumista - mediatapaaminen Kokkolassa 12.8.

Vuoden 2012 Asuntomessut järjestetään Tampereella, uudessa Vuoreksen kaupunginosassa. Ensi vuoden asuntomessualue on tiivis, ekotehokas ja yhteisöllisyyttä tukeva asuinalue.

Asuntomessualueen ja koko Vuoreksen edistyksellisistä ratkaisuista hyvä esimerkki on Suomessa vielä harvinainen jätteiden putkikeräysjärjestelmä, joka vähentää huomattavasti energiantarvetta ja päästöjä verrattuna perinteiseen keräystapaan

Kestäviä elämäntapoja tuetaan Vuoreksessa myös sujuvan etätyön mahdollistavalla huippunopealla verkkoyhteydellä, palstaviljelyalueella, hulevesien luonnonmukaisella käsittelyllä, lähipalveluilla, kattavilla pyöräilyreiteillä sekä toimivalla joukkoliikenteellä.

Tampereen eteläosaan, seitsemän kilometrin päähän keskustasta rakentuva Vuores on tulevaisuudessa 13 000 asukkaan kaupunginosa. Noin 600 asukkaan messualue sijoittuu kaupunginosan toiminnallisen ytimen, Vuoreskeskuksen, viereen.

Ensimmäiset messutalot harjakorkeudessa

– Ensi vuoden messualueelle rakentuu 27 omakotitaloa, joiden energiatehokkuus on huipussaan. Rakentamisessa ennakoidaan vuonna 2012 voimaan tulevia energiamääräyksiä. Kymmenisen omakotirakentajan tavoitteena on passiivienergiatalo, ja messualueelle on tulossa ainakin yksi nollaenergiatalo, kertoo Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen.

Alueelle tulee lisäksi pari-, rivi- ja kerrostaloja, joista osassa on vuokra- ja asumisoikeusasuntoja. Asuntojen koot vaihtelevat noin 30 huoneistoneliön yksiöstä 230 huoneistoneliön omakotitaloon. Talojen julkisivuissa käytetään kaikkia yleisimpiä materiaaleja: kiveä, puuta, tiiltä ja hirttä.

– Asuntomessualueen ensimmäiset messutalot ovat nyt harjakorkeudessaan. Moni rakentaja on tehnyt talon perustuksen valmiiksi ja odottaa elementtitoimitusten saapumista. Myös messualueen puistoja rakennetaan parhaillaan: esimerkiksi alueen halkaisevan Kirjailijanpuiston veistosmuuri on jo asennettu paikoilleen, projektipäällikkö Arto Vuorijärvi Tampereen kaupungilta kertoo rakentamisen edistymisestä.

Mediatapaaminen Tampereen messuosastolla Kokkolassa 12.8. klo 11

Toivotamme toimituksenne edustajan tervetulleeksi ensi vuoden Asuntomessuja koskevaan mediatapaamiseen, joka järjestetään 12.8.2011 kello 11 Kokkolan asuntomessualueella Tampereen kaupungin messuosastolla. Osasto sijaitsee asuntomessualueen ulkonäyttelyalueella Ua9. Median edustajat pääsevät messualueelle esittämällä lehdistökortin messujen pääportilla.

Lämpimästi tervetuloa!

Projektipäällikkö Arto Vuorijärvi, Tampereen kaupunki, p. 040 800 4379