ENSI-omakotitalon opiskelijasuunnittelukilpailuun tuli 40 ehdotusta

Yleisöäänestys alkaa 15. helmikuuta

Valkeakosken vuoden 2009 asuntomessuille on tarkoitus toteuttaa nuoren perheen tarpeita vastaava kohtuuhintainen ja -kokoinen omakotitalo. Suunnitelmaratkaisua etsitään Oulun yliopiston, Tampereen teknillisen yliopiston sekä Teknillisen korkeakoulun arkkitehtuurin- ja rakennusosastojen opiskelijoille suunnatulla ENSI-omakotitalon suunnittelukilpailulla.

Kilpailuaika päättyi 7.1.2008. Määräaikaan mennessä jätettiin 40 ehdotusta. Kaikki ehdotukset ovat mukana arvostelussa. Palkintolautakunnan arvostelua valmisteleva työryhmä kokoontui ensimmäisen kerran 14.1.2008. Palkintolautakunta jatkaa työskentelyään kilpailuohjelman aikataulun mukaisesti.

Kilpailussa jaetaan palkintoina ja lunastuksina yhteensä 10 000 euroa. Palkittavista ja lunastettavista kohteista järjestetään myös yleisöäänestys 15.2.2008 alkaen Suomen Asuntomessujen verkkosivuilla osoitteessa www.asuntomessut.fi. Äänestettävät kilpailutyöt esitellään myös MTV3-kanavalla 15.2.2008 klo 18.30 esitettävässä Joka kodin asuntomarkkinat -ohjelmassa (uusinta 17.2. klo 9.35).

Kilpailun ja yleisöäänestyksen tulokset julkistetaan ja palkinnot jaetaan 3.4.2008 Suomen Messujen Helsingin Messukeskuksessa järjestämillä Oma Koti 08 -messuilla.

Kilpailun tulosten perusteella Valkeakosken vuoden 2009 asuntomessuille toteutettavan ENSI-omakotitalon rakennuttaa Valkeakosken Osuuspankki ja talotoimituksesta vastaa Finndomo Säynätsalo Oy. Suunnittelukilpailun järjestäjiä ovat lisäski Osuuskunta Suomen Asuntomessut, Rakennustietosäätiö RTS, Suomen Asuntotietokeskus, Suomen Messut, Suomen Omakotiliitto ry, Valkeakosken kaupunki, Oulun yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto sekä Teknillinen korkeakoulu.

Lisätietoja kilpailusta:
- toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut, puh. 040 848 6200
- professori Markku Hedman, Tampereen teknillinen yliopisto, puh. 040 702 4884
- TTY:n arkkitehtuurin laitoksen sivuilta: www.tut.fi/units/arc/osasto/ensi.html