ENSIMMÄISET ASUKKAAT MUUTTIVAT HEINOLAN ASUNTOMESSUALUEELLE

Lehdistötiedote 5.9.2003 ENSIMMÄISET ASUKKAAT MUUTTIVAT HEINOLAN ASUNTOMESSUALUEELLE Heinolan Tähtiniemen asuntomessualueen ensimmäinen omakotitalo on valmistunut ja asukkaat pääsivät muuttamaan uuteen kotiinsa tällä viikolla. Talven mittaan rantatontille valmistuu vielä rantasauna, jonka kattoa koristavat kesällä päivänkakkarat. Osuuskunta Suomen Asuntomessut ja Heinolan kaupunki järjestävät yhteistyössä valtakunnalliset asuntomessut Heinolan Tähtiniemessä 16. heinäkuuta -15. elokuuta 2004. Messujen teemoja ovat puurakentaminen, rantarakentaminen ja asumisen elämänkaari. Ensimmäisen messutalon rakennuttaja on rakennusalan ammattilainen, Koskisen Oy:n taloteollisuuden johtaja Rauno Romppainen. Keskeneräisellä asuntomessualueella asuminen ei häntä haittaa. Päinvastoin, omistaja halusi päästä hyvissä ajoin ennen messuja testaamaan matalaenergiataloon rakennettua uutta tekniikkaa. Uudessa Herrala-talossa testataan muun muassa öljyä ja aurinkoenergiaa rinnakkain hyödyntävää lämmitysjärjestelmää sekä antureiden avulla toimivaa tarpeen mukaista ilmanvaihtoa. Rauno Romppaisen mukaan tavoitteena on talon rakenteiden elinikäinen laadunvalvonta ja samalla tarkkaa numerotietoa sisältävä huoltokirja. "Esimerkiksi kosteusteknisesti vaikeista paikoista saadaan antureiden avulla kerättyä tieto huoltokirjaan, joka voidaan tarvittaessa esittää asuntokaupan yhteydessä ostajalle." Sinisen puutalon sisustuksen näyttävine tekstiileineen on suunnitellut Sirkka-Liisa Murtovaara. Kaksikerroksisen talon sisustuksen värimaailma on pehmeää persikankeltaista, merenvihreää ja harmaata. Tähtiniemen asuntomessualueelle valmistuu kaikkiaan kaksikymmentäviisi omakotitaloa, kaksi rivitaloa ja kahdeksan kytkettyä paritaloa. Suurin osa taloista rakennetaan puusta. Lisätietoja: Tuomo Vesikko Rauno Romppainen projektipäällikkö, Asuntomessut Heinolassa 2004 johtaja, Koskisen Oy:n taloteollisuus 050-5546 713 040-534 487 Oiva Hildén kehitysjohtaja, Suomen Asuntomessut 0400-662 603 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/05/20030905BIT00410/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/05/20030905BIT00410/wkr0002.pdf