Erilaiset talot ja rantamaisema saaneet kehuja asuntomessuilla kävijöiltä

Vaasan asuntomessujen messututkimuksen väliraportin mukaan 91% kävijöistä piti messuja erinomaisina tai hyvinä. Parantamisen varaa oli 9% kävijöiden mielestä. Huonoa arvosanaa ei antanut yksikään vastaajista. Erityistä kiitosta kävijät antoivat esittelytalojen erilaisuudelle, hyvin toteutetulle rantamaisemalle ja alueen sopivalle koolle. 83% mielestä messukohteita oli esitteillä melko paljon.

Kävijöille jaetaan pääsylipun oston yhteydessä tutkimuslomake, jonka palauttaneiden vastauksista on seitsemän ensimmäisen messupäivän osalta valmistunut väliraportti. Tutkimusotos oli 1105 vastausta.

Omakotien rakentajat ja remontoijat liikkeellä

Väliraportin mukaan kävijöistä 63% asui omakoti- tai paritalossa, mutta messut kiinnostavat myös muita kuin omakotitaloasujia. Messuvieraista 35% asui kerros- tai rivitalossa. Loput 2% asui maatiloilla.

Tutkimuksen mukaan kävijöistä 44% oli joko omakotitalon rakentajia tai remontoijia. Loma-asunnon rakentajia tai remontoijia oli puolestaan 12%. Ajankohtaisimmat remontointitarpeet kohdistuivat sisustukseen ja sisäpintoihin, keittiöön, kylpyhuoneisiin ja saunaan. Hankkeista 58% oli tarkoitus toteuttaa 2008 – 2009 ja loput myöhemmin.

Pohjalaiset hyvin liikkeellä – ammattiryhmät tulossa elokuussa

Kävijöistä 41% oli lähialueilta ympäri Pohjanmaata. Pirkanmaalta ja Varsinais-Suomesta kävijöitä oli 17%. Pääkaupunkiseudulta pohjanmaalle messuja katsomaan oli tullut jopa 17% kävijöistä.

Pääkaupunkiseudun kävijöiden määrän uskotaan kohoavan elokuussa, jolloin monet ammattinsa puolesta messuista kiinnostuneet ovat tulossa Vaasaan. Messujen viimeiselle viikolle onkin varattu runsaasti ryhmäesittelyjä erilaisille ammattiryhmille.

Messuilla käyvät kaiken ikäiset

Suurin osa kävijöistä oli iältään 25 – 64 –vuotiaita. Kävijöiden ikäjakauma on hyvin tasainen noiden ikävuosien sisällä. Kävijöistä 67% tuli messuille puolison kanssa ja joka viidennellä perheellä oli lapsia mukana. Kävijäperheen koko oli keskimäärin 2,66 henkilöä, kun se Hämeenlinnassa viime vuonna oli 2,63. Vaasan messuilla onkin lapsiperheille runsaasti erilaista tarjontaa, jolloin lasten kanssa messuille tuleminen on helpompaa.

Messututkimuksen väliraportin on toteuttanut Suorakanava Oy. Asuntomessujen seuraava väliraportti valmistuu elokuu 1. päivänä eli toiseksi viimeisen messuviikon lopulla.

Lisätietoja:
Projektijohtaja Pasi Hulkkonen, Suomen Asuntomessut, puh. 040 8400 513