ESPOON ASUNTOMESSUISTA TULOSSA SUURTAPAHTUMA - Messutarjontaa täydentää kattava neuvontapalvelu

Ensi kesän Espoon asuntomessutapahtumassa riittää kävijöillä nähtävää. Asuntonäyttelytarjonta on messuhistorian laajimpia ja sitä täydentävät vielä näyttelyhallit ja ulkonäyttelypaikat. Kävijöille on ensimmäistä kertaa tarjolla kattava neuvontapalvelu: kuluttajille annetaan muun muassa sisustus-, asuntosuunnittelu- ja talotekniikka-alan neuvontaa.

Espoon Kauklahdessa asuntomessutalojen rakentaminen edistyy kovaa vauhtia. Alueelle on valmistumassa 263 asuntoa, joista 117 on nuorille tarkoitettuja vuokra-asuntoja. Messujen aikaan kävijöille esitellään yhteensä 58 asuntoa. Kauklahti esittelee kaupunkimaista pientaloasumista sen kaikissa muodoissaan. Alueelle rakentuu 25 perheiden itselleen rakentamaa omakotitaloa, 9 erillistä omakotitaloa rakennuttajien rakentamana, 23 kytkettyä omakotitaloa, 4 paritaloa, 14 rivitaloa ja 4 pienkerrostaloa. Rakennuttajina on yhtä hyvin yksityisiä perheitä kuin suuria yrityksiä. Omakotirakentajien toteutustavat vaihtelevat perinteisestä hartiapankkirakentamisesta erilaisiin projektinjohtopalveluihin ja jopa avaimet käteen toimitukseen talojen keskikoon ollessa 165 m2. Rakennuttajista mukana ovat VVO, Sato ja YH-Suomi sekä rakennusliikkeistä perustajaurakoitsijoina NCC Rakennus Oy ja Skanska Talonrakennus Oy. Finnforest, teollisen puupientalotuotannon edustajana, toimittaa rakennuselementit kahteen kohteeseen. Tuttuun tapaan pientaloteollisuuskin on mukana noin kymmenessä omakotitalokohteessa. Asumisen tietoutta neuvontaklinikoilla Asuntomessujen kantavana ideana on tarjota messukävijöille asumisen tietoutta. Nähtävää riittää varmasti kaikille oli mielessä sitten oman asunnon hankinta, remontointi tai sisustus. 58 messukohteessa löytyy nähtävää arjen ratkaisuista suuriin unelmiin. Tänä kesänä asumisen tietoutta välitetään lisäksi kattavalla neuvontapalvelulla. Suomen Asuntomessut järjestää yhdessä kumppanien kanssa messuille sisustus-, asuntosuunnittelu-, talotekniikka-, esteettömyys- ja kustannuslaskentaklinikan. Lisäksi yhdessä messuasunnossa pelastuslaitos kertoo paloturvallisuuden edistämisestä. Sisustus- ja asuntosuunnittelupalvelusta peritään 10 euron maksu 20 minuutin palvelusta. Asuntosuunnittelua kuten tilasuunnittelua eri rakentamistilanteissa tarjoavat Arkkitehtitoimisto Arcare Oy, Arkkitehtitoimisto Helena Aronen Oy, avanto arkkitehdit Oy, arkkitehti Hanna Routa, Arkkitehtuuritoimisto Jouko Kunnas Ky, Pook Arkkitehtitoimisto Oy. Sisustusneuvontaa puolestaan antavat Sisustussuunnittelu Kirsta Himanen, Sisustussuunnittelija Liisa Peltoniemi Zincdesign, Studio Telivuo Oy ja Sisustustoimisto å design. Messukävijöille annetaan myös taloteknisiä neuvoja teemalla hyvän olon tuottaminen sisätiloihin. Talotekniikkaklinikalla on alan yritysten asiantuntijoiden lisäksi Allergia- ja Astmaliitto ry, Asumisterveysliitto ASTE ry, Sisäilmayhdistys ry, SIY Sisäilmatieto Oy, Sosiaali- ja terveysministeriö, Säteilyturvakeskus STUK, LVI-yhdistyksen edustajia sekä Talotekniikkaportaalit Oy. Tarjolla on tietoa muun muassa ilmanvaihdon eri ratkaisuista rakentajalle ja remontoijalle sekä lämmitysjärjestelmätietoa ja sisäilman merkityksestä asumiseen. Invalidiliitto tulee antamaan messuilla maksutonta neuvontaa liittyen asuntojen esteettömyyteen. Neuvontaa annetaan joka päivä yhden viikon ajan, päivät ovat vielä vahvistamatta. Klinikalla annetaan tietoa esteettömyydestä, esteettömästä suunnittelusta ja myös ihan konkreettista apua piirustusten tarkastelun, suunnittelun ohjauksen ja neuvonnan muodossa. Neuvontapalveluita täydentävät vielä kustannuslaskentaklinikka ja pelastuslaitoksen messukohde YH-rakennuttajien huoneistossa, kohde 21-Palo. Kustannuslaskentaklinikalla Suorakanava Oy kertoo messutalojen rakennuskustannuksista. Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos puolestaan esittelee yhdessä Uudenmaan Pelastusliiton, Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön, Turvatekniikan Keskuksen ja muiden turvallisuusalan toimijoiden kanssa messuosastollaan tulipalon aiheuttaneita kodinkoneita ja -laitteita. Näytillä on muun muassa kärähtäneitä pienkoneita ja tietoja sellaisten aiheuttamista todellisista tulipaloista. Osaston teemana ovat asumisen paloturvallisuus ja etenkin sähköpalot. Sähkölaitteet ovat yksi yleisimmistä tulipalojen syistä, ja ne olisivat hyvin usein myös ehkäistävissä. Osastolta saa neuvoja ja ohjeita siihen, kuinka jokainen asukas voi itse parantaa asumisensa paloturvallisuutta ja kuinka toimia jos jotakin tapahtuu. Sisustusalan suurtapahtuma Messujen yhtenä pääteemana on sisustus, sillä messututkimusten mukaan kävijät tulevat messuille nimenomaan hakemaan ideoita sisustamiseen, remontoimiseen ja rakentamiseen. Asuntomessut tarjoaakin paljon sisustamisesta kiinnostuneille. Lähes kaikki messutalot on sisustettu aidoissa ympäristöissä, joten esillä on valmiita keittiöitä, kylpyhuoneita, saunoja, olohuoneita, makuuhuoneita tuoden esille uusimmat ja laadukkaimmat tuotteet ja tarvikkeet. Espoon asuntomessuilla esitellään lisäksi malleja työtilojen sisustamiseen. Omakotitaloissa on esillä työhuoneita ja vuokrakerrostalojen alakerroksissa on erillisiä työtiloja. Tämän lisäksi erillisessä hallissa - Sisustusmaailmassa – on osasto muun muassa Marimekolla, Ikealla, Vepsäläisellä, Iittalalla ja Suomi-Soffalla. Espoon asuntomessut pidetään Kauklahdessa 14.7. - 13.8.2006. Lisätietoja: projektipäällikkö Seppo Kallio, puh. 050 595 6694 messupäällikkö Pasi Hulkkonen, puh. 040 8400 513