ESPOON ASUNTOMESSUJEN 50 000. VIERAS KUKITETTIIN TÄNÄÄN

Messualuetta kehuttu kokonaisuutena Espoon asuntomessujen 50 000. vieras, helsinkiläinen Paula Kinnunen poikansa Jussi Pehkosen ja karjalohjalaisen ystävättärensä Arja Laakson kanssa yllättyi tänään iloisesti saavuttuaan asuntomessuille junalla. Päivän kunniavieras kukitettiin, ja koko seurue pääsi maksutta tapahtumaan. Kinnunen ja Laakso ovat koulutovereita Kauklahdessa sijainneesta Espoon yhteislyseosta. He tulivat messuille verestämään muistoja ja hakemaan sisustusideoita. Samoja vinkkejä ovat muutkin kävijät hakemassa ensimmäisen viikon kävijätutkimuksen perusteella.

Asuntomessut Espoossa on houkutellut perheellisiä hyvin paikalle. Messuille on tultu yleensä puolison kanssa (82 %), lapsia on ollut mukana joka viidennellä sekä ystäviä ja sukulaisia 15 prosentilla. Monipuolinen messutarjonta näkyy kävijäprofiilissa, sillä kävijöistä 46 prosenttia asuu omakotitalossa, kerrostalossa 33 prosenttia ja rivitalossa 21 prosenttia. Messuilla onkin tällä kertaa esillä tavallisia, konstailemattomia ja moni-ilmeisiä sekä värikkäitä taloja kattaen kaikki materiaalivaihtoehdot. Totuttuun tapaan alueelta löytyy myös pari erikoisempaa ratkaisua keskustelua herättämässä. Laaja kohteiden määrä on mahdollistanut tutustumisen näyttelyasuntoihin ilman ruuhkia. Messuille lähdön pontimena on ollut erityisesti sisustusratkaisut (40 % vastaajista). Messut ovat selvästi myös ajanvietettä ja niille on tultu, koska messut ovat lähellä (31 %). Rakentaminen ja remontointikin kiinnostavat kävijöitä, onhan messuilla tarjolla paljon omakotitaloja eri runkoratkaisuin ja ammattilaisten antamaa rakentamisen neuvontaa. Sekä pientaloteollisuus että rakennusmestarit ja –insinöörit neuvovat osastoillaan pientalon rakentamisessa ja talopakettien valinnassa. Ensimmäisen viikon kävijöistä omakotitalon rakennushanke oli ajankohtainen joka kuudennella kävijäperheellä. Remontointi oli edessä tai menossa 15 prosentilla kävijäperheistä. Espoossa on käynyt myös moni alan ammattilainen, sillä lähes viidennes kävijöistä on tähän mennessä ollut rakennusalan ammattilainen. Tiedot käyvät ilmi Suomen Asuntomessuille Suorakanava Oy:n tekemästä alustavasta messututkimuksesta, jossa jokaiselle kävijäperheelle jaetaan lipunmyynnissä tutkimuslomake. Ensimmäisen viiden päivän aikana lomakkeita palautettiin 1.050, mikä edustaa yli 13 prosenttia kävijäperheistä. Messututkimusta tehdään koko messujen ajan ja tulokset voivat vielä muuttua. Tutkimus julkaistaan kokonaisuudessaan syksyllä messujen palauteseminaarissa lokakuun alussa. Kävijöitä läheltä ja kaukaa Yli puolet ensimmäisen viikon messukävijöistä tuli omasta maakunnasta Uudeltamaalta. Kävijöistä Varsinais-Suomesta on ollut 9 prosenttia ja Pirkanmaalta 8 prosenttia. Espoolaisia kävijöistä on ollut 18 prosenttia ja helsinkiläisiä 17 prosenttia. Kävijöistä yli puolet on tähän mennessä ollut alle 44-vuotiaita aikuisia. Neljännes kävijöistä jaksoi kiertää lähes kaikki 58 näyttelykohdetta. Viidennes tutustui 31 - 45 kohteeseen, joka toiselle riitti 16 - 31 kohdetta. Erityistä kiitosta sai alue kokonaisuutena sekä messutalojen sisustukset. Kiitosta sai myös puun käyttö sisustuksissa sekä terasseissa. Asuntomessut Espoossa ovat avoinna päivittäin 13.8. saakka. Messualue sijaitsee Kauklahdessa, Kehä III:n varrella. Espoossa näyttelytarjonta on messuhistorian monipuolisin. Messuilla näkee suomalaisen pientaloasumisen koko kirjon, nuorille tarkoitetuista pienistä vuokrayksiöistä lapsiperheiden tilaviin omakotitaloihin. Esillä on omakotitaloja, pari- ja rivitaloja, pienkerrostaloja, omistus- ja vuokra-asuntoja. Kaikkiaan näytteillä on 58 asuntoa. Lisätietoja: Suomen Asuntomessut/ toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, puh. 040 848 6200 tai Espoon kaupunki / projektipäällikkö Seppo Kallio, puh. 050 595 6694.