HÄMEENLINNAN ASUNTOMESSUISTA MONIPUOLINEN ASUMISEN KOKONAISUUS

Aukioloaikoja muutetaan viime kesästä

Hämeenlinnan asuntomessujen sisällöstä muodostuu monipuolinen katsaus nykypäivän asuntorakentamiseen. Messujärjestäjät ovat numeroineet näyttelyasunnot ja viimeistelleet alueen palvelukartan. Asuntoja tulee olemaan esillä yhteensä 54, joista omakotitaloja on peräti 37.

Hämeenlinnan asuntomessualueen valmistelut etenevät kaikilla rintamilla. Alueelle nousevat ra-kennukset antavat jo hyvän kuvan Harvoilanmäen asuinalueen yleisilmeestä. Talot rakennetaan perinteisen hämäläisen raitin mukaisesti katuun kiinni ja talojen yksityinen puoli, piha-alue, avautuu puistomaisemaan.

Valmistuvat omakotitalot edustavat kaikkia runkorakennusmateriaaleja. Puusta tai hirrestä raken-nettuja taloja on parisenkymmentä, tiilitaloja kolme, harkkorakenteisia 7, betonisia 6 ja yksi talo on teräsrunkoinen. Kaiken kaikkiaan messutarjonnasta muodostuu varsin monipuolinen, sillä omakotitalojen lisäksi alueelta löytyvät kaikki asumis- ja omistusmuodot. Rakennuttajatkin vaihtelevat yksityisistä perheistä talotehtaisiin ja rakennusteollisuuteen.

Omakotitalot on rakennettu kunkin perheen arjen lähtökohdista, ja talot on suunniteltu yksityisperheiden tai tulevien asukkaiden toiveiden mukaan.

- Mukana on esimerkiksi yksitasoratkaisuja. Myös kaikki lämmitysmenetelmät ovat esillä esimerkkeinä pelletti, bioöljy sekä kauko- ja maalämpö. Toisaalta muutama perheistä on ottanut erityisesti huomioon lasten ja koirien kurahoidon panostamalla kuraeteisiin, toteaa projektipäällikkö Ilkka Ruutu Hämeenlinnan kaupungilta.

Asuntomessujen aukioloaikoja muutetaan viime kesän kokemusten perusteella.
- Ihmisten ajankäyttö on muuttunut ja asiakkaat ovat toivoneet entistä myöhäisempiä aukioloaikoja. Näin ollen Hämeenlinnan kaupunki ja Suomen Asuntomessut ovat päättäneet myöhentää aukioloaikoja tunnilla, kertoo Suomen Asuntomessuilta messupäällikkö Pasi Hulkkonen.

Messut ovat avoinna yleisölle päivittäin 13.7.-12.7. 2007 klo 11-19. Viimeisten kahden viikon keskiviikkona ja torstaina messut ovat lisäksi avoinna aina klo 20.00 saakka.

Messujen pääpysäköinti on suunnitteilla Hattelmalaan, jonne pääsee helposti sekä Helsinki-Tampere moottoritietä että 10-tietä Lahden tai Turun suunnasta. Paikoitusalueelta järjestetään vain muutaman minuutin kestävä linja-autokuljetus messualueelle Harvoilanmäkeen.

Messualueen yleisöpalvelupisteiden sijainnit on määritelty alueen karttaan, samoin ulkonäyttelytilat ja hallipaikat. Alueen näyttelypaikkojen myynti käynnistyy heti vuodenvaihteessa joulupyhien päätyttyä. Kysyntä näyttelypaikkoja kohtaan on ollut jo ennakkoon suurta. Messualueella tulee olemaan yhteensä kolme 800 neliön hallia ja muita näyttelytiloja noin 1300 neliötä.

Asuntomessuopas avautuu vuodenvaihteessa

Messutarjontaan voi tutustua ennakkoon hyvissä ajoin internetissä. Messukohteet esitellään internetissä kohdenumeroittain verkkopalvelussa www.asuntomessuopas.fi. Palvelu avataan vuodenvaihteessa ja sitä täydennetään sitä mukaan kun messutalot valmistuvat. Myös Hämeenlinnan kaupungin sivuilla (www.hameenlinna.fi/asuntomessut) on jo paljon tietoja kohteista ja rakentajista.

Liite: alueen kartta löytyy tästä linkistä http://www.asuntomessut.fi/messut/asuntomessut_hlinna/messualue/fi_FI/kartta/

Lisätietoja:
Hämeenlinnan kaupunki/ projektipäällikkö Ilkka Ruutu, puh. 040 837 2162