HÄMEENLINNAN ASUNTOMESSUJEN PAINOPISTE MONIPUOLISISSA OMAKOTITALOISSA

Talot kertovat perheiden tarinat

Hämeenlinnan asuntomessujen teemat ”hyvä suunnittelu perheiden ehdolla”, ”yhteisöllisyys”, ”luonnonläheisyys” ja ”kodin parhaat ideat” kertovat ensi kesän näyttelysisällöstä. Harvoilanmäen messualueen suunnittelussa on tavoiteltu ihmisläheistä ja lapsiystävällistä tunnelmaa. Kaunis ympäristö vesistöineen ja puistoineen lisäävät asukasviihtyisyyttä. Messuteemat esiteltiin tänään Helsingissä Matkamessuilla.

Asuntomessut Hämeenlinnassa pidetään Harvoilanmäellä 13.7.-12.8.2007. Harvoilanmäki on luonnonkaunis uusi asuinalue hyvin liikenneyhteyksien varrella noin 4,5 kilometrin päässä kaupungin keskustasta. Lähialueella on upeat ulkoilualueet ja golf-kentät. Messualueesta melkein puolet on puistoaluetta, josta suuri osa on vanhaa mäntymetsää. Myös osa pihoista jätetään luonnontilaan.

Hämeenlinnan messuilla on nähtävissä kuluttajien toiveiden mukaisesti pientalorakentamisen koko kirjo.
- Messuilta löytyy yhtä hyvin valmistalomalleja kuin yksilöllisiä omakotitaloja ja vuokra-asuntoja kerrostaloissa. Messuasuntoja on esillä yli 50, mutta näyttelyn painopiste on selvästi omakotitaloissa. Omakotitaloja rakentuu Harvoilanmäkeen peräti 37, kertoi Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen tänään Matkamessujen yhteydessä järjestetyssä tiedotustilaisuudessa.

Messutarjontaa tuodaan tällä kertaa esille rakentajaperheiden valintojen kautta. Talot on suunniteltu yksityisperheiden tai tulevien asukkaiden toiveiden pohjalta ja mukana on myös yksitasotaloja. Perheiden harrastuksiin voi tutustua esimerkiksi talojen sivurakennuksissa. Näytteille on tulossa muun muassa akustoitu musiikkihuone, taiteilijan ateljee ja äänieristetty bändihuone.

Asuntomessujen tavoitteena on pyrkiä välittämään messukävijöille mahdollisimman hyvin asumistietoutta, ja siksi Hämeenlinnan yhdeksi teemaksi on valittu kodin parhaat ideat.
- Haluamme tuoda esille hyviä arjen ratkaisuja rakentamisesta, talo- ja kodintekniikasta sekä sisustamisesta. Olemme esimerkiksi käynnistämässä yhdessä Työtehoseuran kanssa yhteistyötä, jonka tavoitteena on kertoa messukävijöille muun muassa hyvästä keittiösuunnittelusta, Heiskanen totesi.

- Sisustamisen saralta olemme solmineet yhteistyösopimukset kolmen tunnetun suunnittelijan Risto-Matti Ratian, Kaisa Blomstedtin ja Helena Karihtalan kanssa. Heistä kukin sisustaa messuille yhden messuasunnon omalla erilaisella tyylillään, Heiskanen sanoi.

Yhteisöllisesti hämäläisellä raitilla

Messualueen suunnittelun lähtökohtana on ollut perinteinen hämäläinen raitti, jossa talot rakennetaan katuun kiinni. Ihmiset kohtaavat toisensa jalkakäytävillä, puistoissa ja aukioilla, mutta jokaisella talolla on yksityinen pihan puoli julkisen puolen lisäksi. Hyvä suunnittelu näkyy myös rakentajaperheiden yhteistyönä: katujulkisivut ja aidat on sovitettu yhteen värien, korkeuksien ja materiaalien avulla.

- Harvoilanmäen omaleimaisuus syntyy yhteisöllisyydestä sekä vanhan ja uuden rakentamistavan yhdistämisestä. Omakotitalot ovat pääosin moderneja, mutta mukana on myös perinteisempää rakentamista. Näytteillä onkin tällä kertaa kaikki rakennusmateriaalit: kivi, tiili, harkko, puu ja hirsi. Tuomme myös näyttelytarjonnasta selkeästi esille talojen eri lämmitysmallit ja muuta tekniikkaa, kertoi tiedottaja Ulla Kasurinen Hämeenlinnan asuntomessutoimistosta.

- Alueelta löytyy lisäksi vanha kunnostettu punainen tupa, johon on suunnitteilla esimerkiksi asukkaiden lasten kerhotalo ja asukasiltojen pitopaikka, Kasurinen sanoi.

Hämeenlinnan asuntomessujen yhteydessä tarjotaan opastusta ja malleja peruskorjaukseenkin. Oheiskohteena tulee olemaan suojeltu Linnankasarmin alue, jossa kävijöillä on mahdollisuus tutustua mittavaan perusparannuskohteeseen. Messuaikainen näyttelyhuoneisto sisustetaan talon rakentamisajan mukaisesti 1800-luvun lopun tyyliin.

- Linnankasarmin alueen rantaan rakennetaan vielä Vanajaveden päälle uusi ja moderni rantasauna. Rantasaunassa käytetään mahdollisimman vähän ympäristöä kuormittavia materiaaleja. Käyttövesi tullaan lämmittämään pääosin aurinkolämmöllä. Saunan katolle tuleekin kahdeksan aurinkokennoa. Rantasauna on näytteillä yhdessä peruskorjatun asunnon kanssa koko messujen ajan, Kasurinen kertoi.

Messut lyhyesti
- Teemoina ”hyvä suunnittelu perheiden ehdolla”, ”yhteisöllisyys”, ”luonnonläheisyys” ja ”kodin parhaat ideat”
- Messut ovat avoinna päivittäin 13.7. - 12.8.2007. Päivittäisiä aukioloaikoja muutettu viime kesästä: avoinna klo 11 - 19 ja lisäksi 1.8., 2.8., 8.8. ja 9.8. klo 11 - 20
- Monipuolinen omakotitalotarjonta, 37 omakotitaloa, yhteensä asuntoja esillä 54