HÄMEENLINNAN KAUPUNKI TYYTYVÄINEN ASUNTOMESSUPROJEKTIN SALDOON

Siirin tontit kiinnostivat myös pääkaupunkiseudulla

Hämeenlinnan asuntomessut oli menestys monella muullakin tapaa kuin kävijämääriltään. Hämeenlinnan kaupungille messuista jäi käteen muun muassa paljon asumisesta kiinnostuneita ihmisiä sekä uusia toimintatapoja. Erityisen iloisia kaupungilla ollaan tonttitarjonnan markkinoinnin onnistumisesta. Siirin uuden asuinalueen tonteille saatiin monia hakijoita myös ulkopaikkakuntalaisista. Hotelleissa puolestaan iloitaan käyttöasteiden huippuluvuista.

Hämeenlinnan asuntomessuilla vieraili kuukauden aikana 195 262 maksanutta kävijää. Määrä oli enemmän kuin mitä järjestäjäorganisaatiot tavoittelivat ja siitä oltiin syystä tyytyväisiä. Hämeenlinnan kaupungille jäi kuitenkin messuista käteen myös paljon muuta kuin suuret kävijämäärät. Tavoitteena oli menestyksekkäät messut ja siinä onnistuttiin.
– Yli kolmen vuoden projekti oli iso haaste koko organisaatiolle. Aikataulu oli nopea ja mukana oli paljon eri toimijoita niin kaupungin sisällä kuin ulkopuolella: Osuuskunta Suomen Asuntomessut, rakennuttajat ja muut toimijat. Yksi onnistumisen tae olikin toimijoiden sitoutuneisuus ja yhteistyö. Nyt nähtiin, että yhteistyö kannattaa ja haasteisiin tosiaan tartutaan yhdessä, Hämeenlinnan kaupunginjohtaja Tapani Hellstén iloitsee.

Hyvän yhteistyöverkoston kehittymisen ja ylläpitämisen lisäksi kaupunki onnistui myös tontti- ja asumistarjonnan markkinoinnissa. Hämeenlinnan oma osasto, Hämeenlinna-aukio, teki myös messuilla tehtävänsä loistavasti. Asumisen ja elämisen vaihtoehdoista vietiin tietoa eteenpäin ja ihmiset todella kiinnostuivat kaupungista.
– Näissä asioissa tulokset näkyvät myöhemmin, mutta viestit ovat menneet perille. Kysyntä on hyvä ja kiinnostus on kasvanut. Tavoitteet on saavutettu siinäkin suhteessa. Jatkossa asuntokaupan markkinoinnissa tiettyjä asioita nostetaan edelleen esille. Pelkkä tonttitarjonta ei enää riitä, vaan alueissa pitää olla jotain syvällisempää ja ideaa, Hellstén kertoo.

Hämeenlinnan apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo listaa kaupungin onnistuneen asuntomessuprojektin ansiosta monella tapaa. Onnistuneen tapahtuman lisäksi Hämeenlinnan markkinoinnissa onnistuttiin, viesti hyvästä asumiskaupungista meni perille ja keskustan ja matkailun yritykset ovat tyytyväisiä. Lisäksi messuporttien ulkopuolella suoriuduttiin hienosti. Messuvieraat löysivät Linnaniemellä sijainneen oheiskohteen, keskustan ravintolat ja muut yritykset sekä kaupungin hotellit.
– Kuljetukset toimivat, pysäköinti meni hyvin, ja jopa bussikuskien ystävällisyydestä saatiin positiivista palautetta. Oheiskohteella Linnaniemellä kävi puolestaan yhteensä yli 22 000 vierasta, mikä oli yli odotusten. Myös keskustan eri paikoissa myyntiin ollaan oltu tyytyväisiä, Isosuo kertoo.

Vaikka asuntomessuprojektin aikana välillä oli ongelmiakin, asiat korjattiin organisaation sisällä nopeasti ja niistä opittiin. Esimerkiksi ensimmäisen messupäivän liikenneongelmat otettiin nopeasti huomioon ja korjattiin.
– Organisaatiot hioivat toisiaan, mutta pääasia on lopputulos, joka oli erinomainen, Isosuo sanoo.

Hämeenlinna on tänä vuonna ollut esillä valtakunnallisessa mediassa paljon pääosin asuntomessujen ansioista, mutta myös muita kiinnostavia tapahtumia on ollut.
– Lastentapahtuma Hippalot, Verkatehtaan avajaiset ja asuntomessut ovat saaneet hienosti näkyvyyttä ja olemme saaneet samalla huomata, että asenne Hämeenlinnaa kohtaan on ollut valtavan positiivista. Kaikki on ollut osa kaupunkimarkkinointia, Isosuo muistuttaa.

Uusi toimintatapa tonttimarkkinoinnissa

Hämeenlinnan kaupungin yhtenä tavoitteena oli hyödyntää asuntomessujen tuottama medianäkyvyys ja kysyntäpiikki tonttimarkkinoinnissa ja -myynnissä sekä asumistietouden lisäämisessä. Asuntomessuprojektissa messutonttien markkinoinnissa otettiin käyttöön uusi kohdennetun markkinoinnin toimintatapa, jossa kerättiin tonteista kiinnostuneiden rekisteriä. Toimintatapaa on jo käytetty kaikkien uusien alueiden markkinoinnissa.

Tonttiasiamies Sirpa Rahikainen Hämeenlinnan kaupungilta kertoo, että kiinnostuneiden nimien kerääminen ja suoramarkkinointi osoittautui hyväksi tavaksi pitää ihmisten kiinnostusta yllä. Messuja varten tehty kolmen vuoden työpanos tonttimarkkinoinnissa kantaa hedelmää vuosia.
– Menettelytapa on osaksi saanut aikaan sen, että tonttihauissa kaikki tontit ovat menneet jo ensimmäisellä hakuajalla kaupaksi. Aktiivinen ja asiakaslähtöinen lähestymistapa pitää ihmisten mielenkiintoa yllä. Vaikka moni ei olisikaan heti valmis hakemaan tonttia, heille jää positiivinen mielikuva Hämeenlinnasta asumisen kaupunkina ja parin vuoden sisällä he miettivät kaupunkia varteenotettavana vaihtoehtona. Kaupungin tonttitarjonnan tunnettuus ja mielenkiinto lisääntyikin messujen ansiosta merkittävästi, Rahikainen kertoo.

Messuaikaan olivat haettavissa mm. asuntomessualueen vieressä sijaitsevan Siirin uuden asuinalueen tontit. Noin 70 hakijasta kolmannes oli ulkopaikkakuntalaisia, joista suurin osa pääkaupunkiseudulta tai sen lähialueilta. Pääkaupunkiseutulaisten määrä oli tällä kertaa suurempi kuin koskaan.
– Heitä houkuttelevat aivan selvästi edulliset tonttihinnat. Myös kaupungin kauneus ja hienous on huomattu, Rahikainen toteaa.

Yrittäjät tyytyväisiä - hotellien käyttöasteet huipussaan

Asuntomessut vaikuttivat Hämeenlinnassa myös hotellien käyttöasteeseen. Mm. Aulangon kylpylähotellissa on ollut asuntomessujen ajan historiansa korkein käyttöaste, lähes 80 prosenttia. Hotelli Vaakunan käyttöaste puolestaan lähenteli 100 prosenttia. Myös Hotelli Vanajanlinnassa saavutettiin myynnillisesti kaikkien aikojen heinäkuu. Asuntomessut säteilivät myös koko maakunnan majoituslukuihin näkyen mm. Riihimäellä ja Forssassa.

Messut kiinnostivat myös ulkomaita myöten ja varsinkin Virossa. Virolaisia messuvieraita kävi asuntomessuilla noin 4 000-5 000. Kaukaisimmat messuvieraat olivat Kiinasta ja Yhdysvalloista. Toimittajia asuntomessuilla vieraili puolestaan yli 700, joista heistäkin kaukaisemmat aina Kiinasta saakka.

Asuntomessutoimiston tekemä Tervetuloa Hämeenlinnaan -infokirja vei hienosti läpi viestiä Hämeenlinnasta, kaupungin tarjonnasta, tapahtumista, tonteista sekä asumisesta. Yhteispainos kirjasta oli 100 000 kappaletta ja jäljelle jäi messujen jälkeen vain muutamia satoja kappaleita. Pelkästään pysäköintialueella jaettiin yhteensä Tervetuloa Hämeenlinnaan -infokirjaa noin 70 000 kappaletta. Infokirjaa on kiitelty myös yrittäjien taholta.
– Noin kahdeksan prosenttia eli n. 15 000 messukävijää haki messuetuna olleen ilmaisen jäätelön torilta. Yrittäjiltä saadun tiedon mukaan myös kaupankäynti on ollut aktiivista. Kauppiaiden tarjoamat messuedut ovat siis löytäneet asiakkaansa ja niiden runsas kysyntä jopa yllätti yrittäjät. Myös ruokaravintolat olivat monena päivänä täynnä iltamyöhään ja taksiautoilijoiden heinäkuun oli viimekesäistä vilkkaampi, kertoo yritysasiamies Ari Räsänen Kehittämiskeskus Oy Hämeestä.

Räsänen näkee, että non-stop-messubussin paluureitin kulkeminen keskustan kautta, parkkialueen sijoittaminen Visamäkeen, Linnanniemen oheiskohde keskustan läheisyydessä sekä monipuolinen ohjelmatarjonta torilla osoittautuivat myös oikeiksi valinnoiksi keskustan aktivoinnin kannalta.
– Ns. Apilaryhmän koordinoima monivuotinen työ matkailun tuotteistamisen, liikennöinnin sekä kaupan aktivoinnin osalta yhdessä kaikkien eri toimijoiden kanssa olivat avaintekijöitä suurtapahtuman onnistumisessa, Räsänen summaa.

Lisätietoja:
- Kaupunginjohtaja Tapani Hellstén, Hämeenlinnan kaupunki, puh. (03) 621 2900
- Apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo, Hämeenlinnan kaupunki, puh. (03) 621 2300
- Tonttiasiamies Sirpa Rahikainen, Hämeenlinnan kaupunki, gsm 040 869 0125
- Yritysasiamies Ari Räsänen, Kehittämiskeskus Oy Häme, gsm 040 866 7501

Lisätietoja saa myös 22.8.2007 klo 10.00 Hämeenlinnan Raatihuoneella järjestettävässä tiedotustilaisuudessa, jossa julkistetaan messujen tonttiarvonnan voittaja sekä kerrotaan messujen jälkitunnelmista ja siitä, miten messut onnistuivat. Ilmoittautumiset tiedotustilaisuuteen viimeistään 20.8.2007 mennessä tiedottaja Ulla Harjulle, ulla.harju@hameenlinna.fi tai gsm 040 869 0138.