HEINOLAN ASUNTOMESSUT ESITTELEE MONIMUOTOISTA PUURAKENTAMISTA

TIEDOTE 9.6.2004 Julkaistavissa klo 11.00 Toimituksille HEINOLAN ASUNTOMESSUT ESITTELEE MONIMUOTOISTA PUURAKENTAMISTA Asuntomessualue Heinolassa edustaa puu- ja rantarakentamisen uusia trendejä sekä sukupolvien yhteiseloa tukevaa suunnittelua. Tähtiniemeen on rakennettu perinteisiä ja moderneja puutaloja erilaisilla tekniikoilla, kuten tila- ja suurelementeistä sekä precut- ja platform - järjestelmillä. Edustettuina ovat myös nuorekkaat cityhirsitalot ja uudenlainen rantarakentaminen saunoineen, laitureineen ja kesäkeittiöineen. Tähtiniemen messualueen erikoisuus on 130 metriä pitkälle tekoniemelle rakennettu puupilaripalkkitalojen ryhmä. Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen korosti keskiviikkona toimittajatapaamisessa messualueen oivallista asemakaava- ratkaisua. Puuaitojen rajaamat kadut päätyvät rantaan. Myös kaikki tontit avautuvat joko järvenrantaan tai puistoon. - Messualueen ideana on mahdollistaa yksilöllisten pientalojen rakentaminen ja silti säilyttää hallittu kokonaisilme. Järvimaisemaa kohti laskevat pihakadut muodostavat yhtenäisen ilmeen. Rantarakentaminen mahdollistettiin puistovyöhykkeiden ja rantatonttien vuorottelulla. Asemakaava sallii osittain myös veden päälle rakentamisen. Tekoniemi onkin ehdottomasti yksi messujen erikoisuus, Heiskanen totesi. Asuntomessut Heinolassa on järjestyksessään jo 35. messutapahtuma. Suomen Asuntomessujen tehtävänä on välittää asumisen tietoutta ja asumisen ratkaisuja kuluttajille. Tärkeintä on kuitenkin synnyttää hyvä asuinalue sinne muuttaville ihmisille. - Heinolassa on onnistuttu luomaan ihmisläheinen asuinalue, jossa eri sukupolvet kohtaavat. Asumisen elämänkaariajattelu konkretisoituu elämänkaaritaloon, joka edustaa uudenlaista ajattelutapaa kunnallisten palveluiden järjestämisessä, Heiskanen puhui. Heinolan asuntomessujen projektipäällikkö Tuomo Vesikko kuvaa Heinolan messuja asumisen tuotekehityshankkeeksi. - Tähtiniemessä on huomioitu eri ikäisten ihmisten asumistarpeet ja rakennettu useita paikkoja luonteville kohtaamisille. Yhteisiä tiloja ovat leikkipuisto ja leikkikenttä ja sen yhteydessä mattojenpesupaikka sekä kuntoiluvälineitä aikuisille. Alueen lähiliikuntapaikat ovat erinomaiset ja kotipihalta voi kipaista lenkkipolkuja pitkin Suomen Urheiluopistolle asti, Vesikko kertoi. - Lapsia varten Tähtiniemeen rakennetaan lasten omat asuntomessut. Elämänkaaritalon Perhospuistoon tulee esille kaksitoista lasten tekemää nukkekotia. Nukkekodit on rakennettu projektityönä heinolalaisissa päiväkodeissa ja kouluissa, Vesikko kertoi. Ensimmäistä kertaa esillä sisustamisen maailma Heinolassa on ensimmäistä kertaa esillä myös sisustamisen erikoisnäyttely perinteisen rakentajahallin lisäksi. Designer Harri Koskisen (Friends of Industry Ltd) suunnittelemassa Sisustusmaailmassa esittäytyvät muiden muassa Marimekko, Finlayson ja Tikkurila Paints sekä Kodin Ykkönen ja Tasokaluste. Messukävijätutkimusten mukaan erittäin moni kävijä on kiinnostunut sisustamisen ratkaisusta. Sisustamiseen liittyy myös Heinolan hienopuuseppien 10-vuotisjuhlanäyttely. Huonekaluja, astioita ja muita pienesineitä on näytteillä tekoniemen kärjen paritalossa. Näyttelyn kuraattorina toimii sisustusarkkitehti Markku Kosonen. Messutalot poikkeuksellisen monipuolisia Tähtiniemeen valmistuu kaikkiaan kaksikymmentäviisi omakotitaloa, kaksi rivitaloa ja kaksi paritaloa. Omakotitaloista kahdeksan sijoittuu omarantaisille tonteille. - Heinolan messut ovat tarjonnaltaan poikkeuksellisen monipuoliset. Meillä on perinteisiä ja moderneja puutaloja ja monia puurakentamisen tapoja, esimerkiksi cityhirsitaloja, precut -, massiivihirsi- ja tilaelementtitaloja sekä avoimella puurakennusjärjestelmällä tehty talo (platform). Kivitaloja edustavat kaksi täystiilitaloa ja kevytsora- ja siporex -harkkotalot. Messualueen kymmenen rantasaunaa rakennetaan aivan vesirajaan, Vesikko toteaa. Vesikko arvioi, että talojen hintahaitari on 150 000 eurosta 600 000 euroon. Tähtiniemeen valmistuu myös vuokrarivitalo, jossa on huomioitu sukupolvien rinnakkainen asuminen. Messujen oheiskohteena on artisti Laura Voutilaisen ja Juha Heikkilän massiivihirsinen omakotitalo Heinolan kirkonkylässä Ala-Räävelin järven rannalla. Messukohteisiin voi tutustua ennalta Suomen Asuntomessut on avannut internetissä uuden palvelun, www.asuntomessuopas.fi, jossa voi tutustua messujen talokohteisiin ennalta. Palvelua täydennetään lähes päivittäin sitä mukaa kun messualue valmistuu. Näyttelykohteet jäävät palveluun messujen jälkeenkin. Lisätietoja: Tuomo Vesikko projektipäällikkö Asuntomessut Heinolassa 2004 puh. (03) 8493 203 tai 050 5546 713 Pasi Heiskanen toimitusjohtaja Osuuskunta Suomen Asuntomessut puh. 0207 437 701 tai 040 848 6200 www.asuntomessut.fi/heinola valokuvia lehdistön käyttöön: http://asuntomessut.valokuvia.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/09/20040609BIT00050/wkr0001.pdf