HELSINKILÄINEN JOKINEN-PUINTIALAN PERHE OLI MESSUJEN 100 000. KÄVIJÄ - Messut avoinna enää 11 päivää

Espoon asuntomessujen 100 000. kävijäperhe, helsinkiläiset Eeva Jokinen, Simo Puintiala ja viisikuinen Eemeli Puintiala saapuivat messuille aamupäivällä ja ilahtuivat kovasti, kun Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen ja Espoon kaupungin aluevalvoja Kari Kyytsönen kertoivat heille iloisesta uutisesta ja ojensivat kukkakimpun sekä sisäänpääsyyn oikeuttavat liput.

Jokinen-Puintialat tulivat messuille katsomaan uutta rakentamista ja etsimään rakentamisen uusia ideoita. He muuttavat uuteen asuntoon vuoden päästä ja uskovat löytävänsä messuilta ideoita ja monenlaisia yksityiskohtia uuteen kotiinsa. Espoon asuntomessut ovat avoinna enää 11 päivää. - Messut ovat sujuneet kaikin puolin mallikkaasti, ja kävijätutkimuksemme mukaan vieraat ovat olleet tyytyväisiä alueeseen ja tarjontaan. Näyttelykohteiden määrä on historiallisen suuri, jokaiselle riittää varmasti nähtävää ja koettavaa. Kohteiden suuri määrä vaikuttaa siihen, että pahimmilta ruuhkilta on vältytty. Tänään ja ensi viikon torstaina messuilla on vielä poikkeuksellisesti jatkoaika iltakahdeksaan asti, kertoo toimitusjohtaja Pasi Heiskanen. Ensimmäisten 20 päivän aikana lähes kaikilla messukävijöillä oli parhaillaan tai lähiaikoina tulossa jokin kotiin liittyvä hanke, kuten esimerkiksi omakotitalon tai mökin rakentaminen, kodin tai saunan remontointi tai uudelleen sisustaminen. Kävijöistä perheitä oli runsas kolmannes. Messuille tullaan viihtymään ja viettämään aikaa. Yli 80 prosenttia kävijöistä on messuilla yli neljä tuntia ja käy yli 16 näyttelykohteessa. Messuilla on esillä 58 näyttelykohdetta, joka kävijöiden mielestä on sopiva määrä. 80 prosenttia kävijöistä pitää Espoon asuntomessuja hyvänä tai erinomaisena. Pientalot kiinnostavat, sillä tällä hetkellä omakotitalossa asuu puolet kävijöistä. Asumistoiveita kysyttäessä viiden vuoden kuluttua omakotitalossa toivoo asuvansa kävijöistä kaksi kolmannesta. Kerrostalossa kävijöistä asuu tällä hetkellä 23 prosenttia, rivitalossa 20 prosenttia ja paritalossa kuusi prosenttia. Tiedot käyvät ilmi Suorakanava Oy:n tekemästä messututkimuksesta. Alustavat messutulokset kuvaavat 20 ensimmäisen päivän kävijäprofiilia. Jokaiselle kävijäperheelle jaetaan lipunmyynnissä tutkimuslomake. Tutkimusta tehdään koko messujen ajan, ja tulokset voivat vielä muuttua. Tutkimus julkaistaan syksyllä messujen palauteseminaarissa lokakuun alussa. Kävijöistä 57 prosenttia asuu pääkaupunkiseudulla. Parhaiten ovat liikkeellä espoolaiset, lähes viidennes kävijöistä asuu Espoossa. Helsinkiläisiä kävijöistä on 16 prosenttia. Pääkaupunkiseudulla asuvat käyttävät julkisia liikennevälineitä. Noin 25 prosenttia kävijöistä saapuu messualueelle junalla. Oheiskohde myös kiinnostanut Asuntomessujen oheiskohteessa Kehä III:n varrella sijaitsevassa Marketanpuistossa on tutkimuksen mukaan käynyt joka kahdeskymmenes messuvieras (noin 5 000 messukävijää). Marketanpuisto täydentää hyvin asuntomessujen rakentamiseen ja sisustamiseen keskittyvää antia. Piha on tärkeä osa kotia, niin omakotiasukkaille kuin rivi- ja kerrostaloasukkaillekin. Asuntomessut Espoossa ovat avoinna 13.8. saakka päivittäin klo 10 -18, elokuun torstaina 3.8 ja 10.8. jatkoaika klo 10 - 20. Messualue sijaitsee Kauklahdessa, Kehä III:n varrella. Espoossa näyttelytarjonta on messuhistorian monipuolisin. Messuilla näkee suomalaisen pientaloasumisen koko kirjon, nuorille tarkoitetuista pienistä vuokrayksiöistä lapsiperheiden tilaviin omakotitaloihin. Esillä on omakotitaloja, pari- ja rivitaloja, pienkerrostaloja, omistus- ja vuokra-asuntoja. Kaikkiaan näytteillä on 58 asuntoa. Lisätietoja: Suomen Asuntomessut/ toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, puh. 040 848 6200 Espoon kaupunki / aluevalvoja Kari Kyytsönen, puh. 050 320 0582