HYVÄN ASUMISEN RAATI ARVIOI ESPOON ASUNTOMESSUKOHTEITA

Espoon Kauklahden asuntomessualueella vieraili Hyvä asuminen 2010 -kehitysohjelman kutsumana neljän henkilön asiantuntijaraati arvioimassa messutaloja. Raatilaiset olivat pääosin tyytyväisiä näkemäänsä ja löysivät messuilta useita hyvän asumisen esimerkkejä. Raatiin kuuluivat yliarkkitehti Harri Hakaste ympäristöministeriöstä, johtava tutkija Anne Malin Työtehoseurasta, projektipäällikkö Antti Pirinen Taideteollisen korkeakoulun Future Home Instituutista ja arkkitehti, professori Tuomo Siitonen.

Työ ja asuminen yhdistetty esimerkillisesti Professori Tuomo Siitosta ja yliarkkitehti Harri Hakastetta miellyttivät Espoon asuntomessuilla lukuisat hyvät esimerkit siitä, miten työ ja asuminen voidaan luontevasti yhdistää. - Joissain kohteissa hyvät työpisteet ovat asunnon yhteydessä, joissain erillisessä tilassa. Nämä ratkaisut lisäävät muutenkin asuntojen muunneltavuutta ja elinkaarijoustavuutta, Siitonen korostaa. Siitosen mielestä uudisrakentaminen on mukautettu messualueella hyvin olemassa olevaan ympäristöön. Asuntojen sisätilojen suunnittelussa hän pani merkille lisääntyneen pyrkimyksen kolmiulotteisuuteen. Kerrosten läpi menevät aukot toimivat hänen mukaansa parhaiten suuremmissa taloissa, huonommin pienemmissä. Hakastekin oli tyytyväinen näkemäänsä. - Kokonaisuutena Espoon asuntomessut edustavat hyvää suunnittelua, olipa näkökulmana asunto pihayhteyksineen tai talojen nivoutuminen kaupunkitilaan. Joukosta löytyi muutamia todella elämyksellisiäkin ratkaisuja, Hakaste kiittää. Professori Tuomo Siitonen on maamme johtavia asuntosuunnittelijoita ja kevääseen asti hän opetti useiden vuosien ajan tulevia arkkitehtejä Teknillisessä korkeakoulussa. Yliarkkitehti Harri Hakasteen vastuualueeseen ympäristöministeriössä kuuluvat asuntosuunnittelu, rakentamisen ohjaus sekä elinkaariasiat rakentamisessa. Keittiö on kodin sydän VVO:n kohde Pikku Pietarin Piha miellytti projektipäällikkö Antti Piristä. Erityisesti häntä viehätti sen kylämäinen pihapiiri. Amfiteatterimainen, portaittain laskeutuva sisäpiha lasten leikkipaikkoineen ja taloyhtiön yhteistiloineen kuvaa hänen mielestään hyvin yhteisöllisyyttä, joka on yksi messuteemoista. Hieman askarruttamaan jäi sen sijaan omakotialueen tiiviys. - Olisi mielenkiintoista kuulla taloihin muuttavien asukkaiden kommentteja vuoden, parin asumisen jälkeen, Pirinen pohti. Käyttäjäkeskeisen tutkimuksen ammattilaisena Pirinen on tottunut havainnoimaan ja korostamaan sitä, kuinka asuminen heijastaa ihmisten erilaisia elämäntapoja. Tämä näkyy asuntosuunnittelussa ja monissa asuntomessutaloissakin esimerkiksi siten, että keittiö on yhä selvemmin kodin sydän. Koko asunnon keskipisteenä on ruokapöytä, josta on parhaat näkymät ja yhteydet joka suuntaan. Myös arkkitehti Tuomo Siitosen mielestä asuntomessutalot osoittavat näkyvästi, että keittiösuunnittelu on viime vuosina kehittynyt harppauksin. Keittiökalusteet ovat hänen mielestä messutaloissa jopa hämmästyttävän korkeatasoisia. Toimivat yhteydet eri huonetilojen välillä tärkeitä Espoon asuntomessujen pientaloissa Työtehoseuran johtava tutkija Anne Malin kiitti varsinkin niitä pientaloja, joissa yhteydet kodin tärkeimpien tilojen väillä ovat luontevat ja avoimet. - On tärkeää, että keittiöstä pääsee vaivattomasti sekä sisällä olevaan ruokailutilaan että pihaterassille. Tämä on ratkaistu messutaloissa yleisesti hyvin, mutta vähemmälle huomiolle ovat jääneet makuuhuoneiden yhteydet muihin tiloihin, Malinen sanoo. Messukohteissa Malinin ilonaiheita olivat esimerkiksi ikkuna vaatehuoneessa, nykyisin harvinaiseksi käynyt erillinen pukeutumistila lähellä saunaa, eteisessä riittävät säilytystilat perheen moninaisille harrastusvälineille sekä keittiöt, joissa on vähintään kaksi vesipistettä. Suomesta asumisen mallimaa Laajapohjaisen Hyvä asuminen 2010 –kehitysohjelman visiona on tehdä Suomesta asumisen mallimaa, jossa asuntomarkkinat toimivat aidosti asukkaiden ehdoilla. Lisätietoja ohjelmasta löytyy osoitteesta www.asunto2010.fi. Asuntomessut Espoossa ovat avoinna päivittäin 13.8. saakka. Messualue sijaitsee Kauklahdessa, Kehä III:n varrella. Espoossa näyttelytarjonta on messuhistorian monipuolisin. Messuilla näkee suomalaisen pientaloasumisen koko kirjon, nuorille tarkoitetuista pienistä vuokrayksiöistä lapsiperheiden tilaviin omakotitaloihin. Esillä on omakotitaloja, pari- ja rivitaloja, pienkerrostaloja, omistus- ja vuokra-asuntoja. Kaikkiaan näytteillä on 58 asuntoa. Lisätietoja: Asunto 2010 kehitysohjelma ja asumisen raati, Juha Salmi, puh. 0400 424 314 Asuntomessut Espoossa, toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, puh. 040 848 6200 tai projektipäällikkö Seppo Kallio, puh. 050 595 6694