Hyvinkään asuntomessut herättivät kaupunkilaiset keskusteluun

Hyvinkäällä pidettiin eilen illalla yleisötilaisuus kaupungissa järjestettävistä vuoden 2013 asuntomessuista. Tilaisuudessa esiteltiin asuntomessuprojektia ja Kravunarkunmäen alueelle laadittavaa asemakaavaa, julkaistiin asuntomessualuetta koskeva nettikysely sekä esiteltiin Hyvinkään asuntomessujen vastikään aloittanut projektipäällikkö Raija-Leena Ahtola-Marks. Avoimeen tilaisuuteen osallistui kuutisenkymmentä aktiivista kaupunkilaista.

Yleisötilaisuuden avasi kaupunginjohtaja Raimo Lahti. Asuntomessualueen sekä Yli-Jurvan keskusta-alueen asemakaavaluonnoksen esitteli asemakaavasuunnittelija Jari Mettälä. Suomen Asuntomessujen projektijohtaja Pasi Hulkkonen piti yleisesittelyn tulevasta asuntomessualueesta sekä asuntomessuprojektin aikataulusta. Myös ilmastonmuutos otettiin puheenvuorossa esille. – Ilmastonmuutos koskettaa meitä kaikkia ja sen takia asuntomessullakin on tärkeää tuoda esille vähäpäästöisiä ratkaisuja kuten esimerkiksi matalaenergiataloja, Hulkkonen sanoi. Hulkkonen nosti puheessaan esille myös kysymyksen miten kaupunkilaiset yksilöinä, yrityksinä tai yhteisöinä voisivat vaikuttaa vähäpäästöisemmän Hyvinkään asuntomessualueen luomiseen. Projektijohtaja Timo Hautakoski Suomen Asuntomessuilta kertoi, että alueen suunnitteluun voi jatkossa osallistua nettikyselyn kautta ja kyselyn avulla halutaankin avata keskustelua alueiden suunnittelusta ja osallistaa ihmisiä siihen mukaan. Vastauksia tullaan hyödyntämään alueen jatkosuunnittelussa. Kyselyyn voi osallistua Suomen Asuntomessujen ja Hyvinkään kaupungin nettisivuilla. Kaksituntisen tilaisuuden aikana käytiin paljon keskustelua asuntomessuasioiden tiimoilta. Erityisesti hyvinkääläisiä kiinnosti kuinka paljon asuntomessuilla tullaan satsaamaan pihoihin ja piharakentamiseen. Myös uuden alueen liikennejärjestelyt kiinnostivat. Molemmat asiat on otettu huomioon vuonna 2013. Piharakentamiseen tullaan satsaamaan ja toimialajohtaja Jyrki Mattila Hyvinkään kaupungilta kertoi, että sujuvan liikenteen takaaminen alueen lähellä on haasteellista, mutta kaupunki neuvottelee parhaillaan tiehallinnon kanssa asian järjestämiseksi. Nettikyselyyn pääsee suoraan tästä linkistä: http://www.hyvinkaa.fi/Asuinymparisto-ja-rakentaminen/Asuntomessut-Hyvinkaalla-2013/ Nettikysely on auki 23. helmikuuta asti ja kaikkien vastanneiden kesken arvotaan kahden hengen viikonloppupaketti Hyvinkään Sveitsin kylpylähotellissa. Lisätietoja: kaupunginjohtaja Raimo Lahti, Hyvinkään kaupunki, puh. 040 5204 686 toimialajohtaja Jyrki Mattila, Hyvinkään kaupunki, puh. 040 5419 576 projektijohtaja, Suomen Asuntomessut, Pasi Hulkkonen, puh. 040 8400 513 projektijohtaja, Suomen Asuntomessut, Timo Hautakoski, puh.040 5114 913