Hyvinkään messutalot ennakoivat uusia energiamääräyksiä

Hyvinkään messurakentajia kannustettiin rakentamaan kotinsa uusien energiamääräysten mukaisesti. Hyvä esimerkki ekologisesta ajattelusta on messukohde Villa ISOVER nollaenergiatalo, joka rakennetaan ennakoiden vuoden 2021 EU:n edellyttämiä rakennusmääräyksiä*. Rakennusten energiantarpeen pienentäminen on yksi tärkeimmistä keinoista vaikuttaa ilmastonmuutoksen etenemiseen.

”Meitä kiinnosti tulevaisuuden asumismuoto ja sen uudet, tekniset ratkaisut. Olimme valmiita panostamaan ympäristöasioihin, kunhan asumismukavuus säilyy hyvällä tasolla”, talon tuleva asukas Juha Murtoniemi kertoo.

Perhe onkin ilahtunut siitä, miten valoisa ja avara energiatehokas koti suurine ikkunoineen voi olla. Murtoniemet uskovat saavansa vähän tavallista taloa suuremman alkuinvestoinnin takaisin pienempinä asumiskustannuksina.

”Suunnitelmissamme on asua tässä kodissa useita vuosia, jolloin säästö näkyy joka kuukausi pieninä lämmitys- ja sähkölaskuina. Perheemme tiedostaa toki senkin, miten paljon omat tottumukset vaikuttavat energiansäästöön eli järkevyys esimerkiksi lämpimän veden käytössä, valaistuksessa ja tuuletuksessa”, Murtoniemi toteaa.

Perheen koti on Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy:n järjestämän arkkitehtuurikilpailun voittajatalo. Jykevän rapatun puutalon pääajatuksena on ollut sijoittaa elämiselle tarpeelliset tilat laatikoihin ja latoa laatikot limittäin. Laatikoiden väliin jäävä tila on liikkumista ja oleskelua varten.

Minkä kulutat, sen tuotat

Nettonollaenergiatalolla tarkoitetaan taloa, joka tuottaa uusiutuvaa energiaa käytettäväksi talon ulkopuolella yhtä paljon, kuin se käyttää taloon tuotua energiaa. Villa ISOVERin energiatehokkuus perustuu rakennuksen muotoon, jossa lämmitettävää vaippaa on kuutiotilavuuteen nähden mahdollisimman vähän, sekä hyvään eristykseen ja ilmanpitävyyteen.

”Villa ISOVERilla haluamme osoittaa, että jo nyt on teknisesti mahdollista toteuttaa EU:n tulevaisuudessa vaatima energiatehokkuustaso sisäilman laadusta, asumismukavuudesta ja turvallisuudesta tinkimättä”, kehityspäällikkö Jussi Jokinen Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy:stä kertoo.

Rakennuksen lämmitysjärjestelmä koostuu maalämmöstä, aurinkokeräimistä ja suuresta varaavasta tulisijasta. Tulisija sijaitsee etelän puolen ikkunoiden läheisyydessä välipohjan aukon kohdalla, jolloin lämpö leviää tasaisesti molempiin kerroksiin.

Rakennuksen liiallinen lämpeneminen kesäaikaan on estetty rakenteellisin suojin. Nelilasisia suuria ikkunoita varjostaa piharakennus ja muissa ikkunoissa on avattavat luukut, mikä vähentää jäähdyttämisen energiantarvetta. Lisäksi ilmanvaihdon tuloilman lämpötilaa voidaan viilentää maalämpökaivosta saatavan jäähdytyksen kautta

Rakennus tuottaa sähköä katolla sijaitsevilla aurinkopaneeleilla. Kesäaikaan, kun talo ei tarvitse kaikkea tuottamaansa energiaa, energia syötetään sähköverkkoon. Kodissa on energiankulutusta seuraava mittausjärjestelmä, joka kertoo tulevinakin vuosina, mikä kodissa vie energiaa ja paljonko sitä saadaan tuotettua.

Messurakentajille tietoa energiatehokkaasta rakentamista

Rakentamishankkeen aikana RATEKO (Rakennusteollisuuden koulutuskeskus) on auttanut Hyvinkäällä messujen eri osapuolia toteuttamaan laadukkaita rakennuksia. Se on järjestänyt useita kehittämistapahtumia energiatehokkaasta rakentamisesta.

Tapaamisissa on keskitytty perusasioihin, kuten uusien energiatehokkuusmääräysten mukaisten rakenteiden toteuttamiseen ja työmaan laadunvarmistamiseen. Lisäksi rakentajat ja muut alueella toimivat ovat saaneet seurata RATEKOn tiiviys- ja kosteudenmittausnäytöksiä työmaalla.

* EU edellyttää, että uudisrakentamisessa siirrytään lähes nollaenergiatalojen rakentamiseen vuoden 2021 alusta.

Asuntomessut Hyvinkäällä 12.7 - 11.8.2013. Metsäkalteva on kiireettömän kotoilun ja aktiivisen arjen asuinalue, jonka vahvuuksia ovat luontoympäristöä kunnioittaen suunnitellut monipuoliset ulkoilu- ja vapaa-ajanviettomahdollisuudet, kaupunkikeskustan läheisyys ja hyvät liikenneyhteydet. Metsäkaltevassa hiihtoladut ja metsäraitit alkavat kotikynnykseltä ja 46 000 asukkaan kaupungin keskustapalvelut ovat pyöräilymatkan päässä. Messualue sijaitsee 3,5 kilometrin päässä Hyvinkään ydinkeskustasta etelään.

Lisätietoja:

Markkinointi- ja viestintäjohtaja Kari Salmi, Suomen Asuntomessut, kari.salmi@asuntomessut.fi,
p. 020 7437 706

Projektijohtaja Raija-Leena Ahtola-Marks, Hyvinkään kaupunki, raija.ahtola@hyvinkaa.fi,
p. 040 548 3468

Kehityspäällikkö Jussi Jokinen, Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy, jussi.jokinen@saint-gobain.com,

www.asuntomessut.fi/hyvinkaa

Avainsanat: