Kesän 2009 paras asuntomessutalo julkistettiin

Mika Kallion talo vetosi messukävijöihin Valkeakosken asuntomessujen Paras Talo -äänestyksen ykkönen, Mika Kallion kivitalo, oli omaa luokkaansa. Jämerä-kivitalo Lapilli erottui muista ulkonäöllään, saunatiloillaan ja laatutasollaan. Toiseksi tulleessa Passiivitalo Paroc Lupauksessa korostuivat rakennusmateriaalit ja terassit. Kolmanneksi eniten ääniä saaneen Älvsbytalon Katajattaren tilaratkaisut ja valoisuus erottuivat kärkikaksikosta.

Asuntomessujen Paras Talo 2009 -äänestyksen tulokset julkistettiin tänään Helsingissä. Ensimmäiseksi sijoittunut Lapilli (kohde 14) on ratamoottoripyöräilijä Mika Kallion rakennuttama hulppea kartanomainen kivitalo. Talon näytteilleasettaja oli Jämerä-kivitalot Oy Espoosta. Kohde sai yhteensä 11,7 prosenttia annetuista äänistä. Lapillin pääsuunnittelusta vastasi Markku Posti Jämerältä ja arkkitehtisuunnittelusta Maija Pihlajaniemi. Sisustussuunnittelusta vastasivat Pirja Kaivola sekä Piia Haipus. Yleisön vastauksissa korostuivat Lapillin kohdalla erityisesti ulkonäkö, varuste- ja laatutaso. – Mika Kallion rakennuttama kivitalo oli Valkeakosken asuntomessujen vierailluin kohde ja se näkyy myös äänestystuloksessa. Ratamoottoripyöräilijä Mika Kallion talo herätti uteliaisuutta jo ennakkoon, ja äänestyksen tulos osoittaa, että kävijät myös ihastuivat komeaan taloon ja sen ratkaisuihin, Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen toteaa. Toiseksi yleisöäänestyksessä noussut Passiivitalo Paroc Lupaus (kohde 21) sai 8,50 prosenttia annetuista äänistä. Yleisön vastauksissa korostuivat terassit ja rakennusmateriaalit. Talon näytteilleasettajana toimi Paroc Oy. Outi ja Vesa Mäkisen itselleen rakennuttama yksilöllinen ja energiatehokas koti oli yksi messujen kolmesta passiivienergiataloista. Paroc Lupauksen arkkitehtisuunnittelusta vastasi arkkitehtuuritoimisto Kimmo Lylykangas ja sisustussuunnittelusta Johanna Sippala. Kolmannen sijan yleisöäänestyksessä sai Katajatar (kohde 39), joka sai 6,17 prosenttia annetuista äänistä. Katajatar on Älvsbytalo-malliston uusi malli, ja sen näytteilleasettajana ja rakennuttajana toimi torniolainen Älvsbytalo Oy. Äänestäjät arvostivat Katajattaren tilaratkaisuja sekä sisustusratkaisuja ja valoisuutta. Paras sisustus on tyylikäs ja vallaton Asuntomessukävijät äänestivät myös mieleistään asuntomessusisustusta Deko-lehden ja asuntomessujen yhteistyössä järjestämässä Paras Sisustus -kilpailussa. Äänestys tapahtui tekstiviestillä tai postikortilla ja ääniä annettiin yhteensä 1 366. Messukävijät äänestivät eniten Onskan (kohde 37) sisustusta. Ääniä Onska sai yhteensä 196, eli 14,3 prosenttia annetuista äänistä. Kohteen sisustuksen suunnittelivat Miia Haarala ja Pauliina Rusi Visioni Oy:ltä. Onskan sisustuksessa tavoitteena oli ”tuoda viheriöivä maapala kotiin ja nauttia sisätiloihin levinneestä luonnosta”. Sisustussuunnittelijoiden mukaan ideat ja värit sisustukseen haettiin luonnosta ja sisustus toteutettiin tyylillä, mutta visuaalisesti vallattomasti. Toiseksi sisustusäänestyksessä sijoittui kohde 4, Kaustinen 161. Kohteen sisustus sai ääniä yhteensä 119, eli 8,7 prosenttia äänistä. Sisustuksen suunnitteli Sirkka-Liisa Murtovaara, joka kuvailee toteutusta näin: Kaunis harmoninen koti on suunniteltu kahdelle eläkeläiselle. Rauhallinen ja ylellinen tunnelma on luotu lämpimällä värimaailmalla; hennolla kullalla ja valkoisella, johon ripaus mustaa tuo kontrastia. Kolmanneksi eniten ääniä annettiin kohteen 34, Talo Valo, sisustukselle. Talo Valo sai ääniä yhteensä 117, eli 8,5 prosenttia annetuista äänistä. Sisustuksen suunnittelivat Leena Veikkola, Pia Ojansuu sekä Johanna Asikainen Unicode Oy:ltä. Lähtökohtana sisustuksessa oli moderni puutalo itsessään. Kiintokalusteissa ja pinnoissa on aikaa kestävät materiaalit ja värit ja sisustussuunnittelijoiden mukaan tyyli on sekoitus tanskalaista ja suomalaista tyyliä. Vuoden -asuntomessut Valkeakoskella pidettiin 10.7.–9.8.2009 ja tapahtumassa vieraili lähes 142 000 maksanutta kävijää. Paras Talo -äänestys toteutettiin osana messujen kävijätutkimusta. Kävijätutkimus kokonaisuudessaan julkaistaan palauteseminaareissa, jotka pidetään Valkeakoskella 21.10.2009. Painokelpoisia valokuvia messuista ja palkituista taloista lehdistökäyttöön löytyy verkko-osoitteesta http://asuntomessut.valokuvia.fi . Lisätietoja: Toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut Puh. 040 848 6200