Keskipohjalainen veneilykulttuuri esittäytyy Asuntomessuilla ensi viikolla

Veneilyharrastus kukoistaa Pohjanmaan rannikkokaupungeissa. Aivan meren rantaan noussut asuntomessualue Kokkolassa on hyvä esimerkki pienveneilijän paratiisista.

Veneily nousee esille Asuntomessuilla erityisesti heinäkuun viimeisellä viikolla 25.–31.7.2011, jolloin messuilla vietetään veneteemaviikkoa. Viikon avajaisia vietetään asuntomessualueen pienvenesatamassa maanantaina 25.7. kello 12.00.

Teemaviikon aikana asuntomessualueen pienvenesatamassa ja sen lähiympäristössä esittäytyy 11 Kokkolan seudun vene- ja venetarvikevalmistajaa. Veneiden ja alan tarvikkeiden lisäksi veneviikon aikana messuvierailla on mahdollisuus osallistua esimerkiksi melontaretkelle tai tutustua meripelastustoimintaan.

– Teema on Kokkolalle luonteva, sillä Kokkolan seutu on suomalaisen veneenrakennusalan ydinaluetta ja asuntomessualueen oma pienvenesatama on kuin luotu venealan esittelyyn, Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen sanoo.

Vahva veneilykulttuuri

Kokkolan seudun kehitysyhtiö Kosek järjestää veneteemaviikon.

Venemessut järjestetään yleensä etelässä, missä on enemmän ostovoimaa. Veneteemaviikon tarkoitus on esitellä messuvieraille paikallista veneilykulttuuria, joka on vahva osa kokkolalaista ranta-asumista, Kosekin yritysasiamies Stefan Jungell kertoo.

Messualueella on esillä veneitä jokaiseen tarpeeseen ja makuun. Parhaiten edustettuina ovat silti alumiiniveneet, joista Kokkola on erityisen tunnettu.

Monella veneilyä harrastavalla messuvieraalla on varmasti jo entuudestaan omassa laiturissaan Kokkolasta kotoisin oleva vene. Nyt asuntomessumatkalla voi samalla tutustua myös oman veneensä kotikontuihin ja -vesiin.

Helmiä maailman merille

Veneenrakennuksella on Kokkolan seudulla vuosisataiset perinteet, ja tänä päivänä veneala on yksi kansainvälisimmistä toimialoista alueella. Kokkolan seudulla tehdään monenkokoisia ja -näköisiä aluksia soutuveneistä ja kanooteista huippuluokan huvi- ja työveneisiin sekä miljardööriluokan purjelaivoihin. Valtaosa alueella rakennetuista veneistä menee vientiin – helmiksi maailman merille.

Veneala on myös merkittävä työllistäjä.  Kokkolan seudulla toimii parikymmentä venevalmistajaa ja viitisenkymmentä venealan alihankkijaa. Työntekijöitä on kaikkiaan noin 1200, joiden lisäksi ala työllistää epäsuorasti noin 500 henkilöä.

Toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut, p. 040 848 6200

Yritysasiamies Stefan Jungell, Kosek, p. 044 7809 007

Toimitusjohtaja Jonne Sandberg, Kosek, p. 044 7809 093

www.asuntomessut.fi

www.kosek.fi

Muista myös juttupankin juttu Asuntomessualue on veneilijän paratiisi sekä kainolojuttu veneilevästä messurakentajapariskunnasta, Thylineistä. Jutut löytyvät median extranetistä kuvineen.

www.asuntomessut.fi/media/extranet/