KOLIN LOMA-ASUNTOMESSUILLA KIVI JA PUU NÄYTTÄVÄSSÄ PÄÄOSASSA

Ensi kesän Kolin loma-asuntomessuille on valmistumassa parisenkymmentä messukohdetta, jotka tiivistävät jo aiemmin rakennettua loma-asuntoaluetta. Kolilla esitellään uusia ja peruskorjattuja loma-asuntoja kolmella täydennysrakennusalueella. Messut tarjoavat nähtävää tavalliselle mökkeilijälle, erikoisuuksista kiinnostuneille esitellään muun muassa betonikelomökki ja alppimajat.

Kesän 2006 loma-asuntomessut pidetään Kolin jylhissä maisemissa Lieksassa Pielisen rannalla 16.6.- 22.6. ja 26.6.- 9.7.2006. Messualue sijaitsee Loma-Kolin ranta-asemakaava-alueella noin kuuden kilometrin päässä Kolin kansallispuistosta ja kylätaajamasta. Uudet ja saneeratut, ympärivuotiseen käyttöön tulevat loma-asunnot antavat näyttävän lisän Loma-Kolin alueen rakentamiseen. Varsinaiselle messualueelle valmistuu 17 uutta loma-asuntoa ja kolme peruskorjaus- kohdetta. Lisäksi esitellään sisustuskohteena jo aiemmin rakennettu hirsihuvila. Messukohteiden rakenteissa, sisustuksissa ja piha-alueilla käytetään näyttävästi kiveä ja puuta. Ympäristöystävällisiä kivi- ja puumateriaaleja hyödynnetään kekseliäästi koko 25 hehtaarin suuruisen messualueen yleisilmeessä, kalusteissa ja rakenteissa. Loma-asuntojen lisäksi Kolilla esitellään tulisijoja ja kesäkeittiöitä. - Kolin messut esittelevät persoonallista loma-asumista ja rakentamista komeissa suomalaismaisemissa. Messualue Pielisen rannalla Lieksassa on ainutlaatuinen ja runsaasti koko perheelle vapaa-ajan aktiviteetteja tarjoava tapahtumaympäristö. Seitsemännet loma-asuntomessut järjestetään Suomen Asuntomessujen ja Lieksan kaupungin yhteistyönä, kertoi Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen. - Messujen teemat kiteyttävät tapahtuman luonteen. Tällä kertaa esittelemme kiven ja puun liittoa rakentamisessa sekä kesäkokkausta kattaen takat ja grillit. Kolmas teema, loma-ajan aktiviteetit, puolestaan kertoo siitä, kuinka Kolin loma-asuntomessuilla riittää nähtävää, koettavaa ja kokeiltavaa kulttuurista urheiluun ja lomailuun ympärivuotisesti, Heiskanen puhui. Kolin tonteilla kysyntää Kolin loma-asuntomessujen lähestyessä tonttikaupassa on otettu vauhdikas loppukiri ja viimeisiä tontteja viedään. Lieksan kaupunginjohtaja Esko Lehdon mukaan kysyntä on kasvanut selkeästi ja jäljellä olevat noin puolenkymmentä tonttia saadaan myydyiksi. - Kiinnostus Kolia kohtaan kasvaa nyt hyvää vauhtia ja kaikki merkit viittaavat lisääntyviin tarpeisiin pysyvän asutuksen rakentamiseksi alueelle, Lehto kertoi tämänpäiväisessä lehdistötapaamisessa. Kivi taipuu sisustajan käsissä - Kolin loma-asuntojen sisustuksissa käytetyt uudenlaiset pinnat ja ratkaisut kiinnostavat varmasti messuvieraita. Useassa kohteessa on käytetty ennakkoluulottomasti uusia puumateriaaleja, joilla on haettu kontrastia kivilattioille ja vuolukiviuuneille. Luonnon tarjoamia elementtejä täydentävät sisustuksien modernit väri- ja tekstiilivalinnat, kuvailee projektipäällikkö Sauli Hyttinen. Kolin loma-asuntojen sisäpinnoissa on hyödynnetty runsaasti vuolukiveä, keraamisia laattoja sekä esimerkiksi oman rannan luonnonkiviä. Kestävä ja helppohoitoinen kivi on toimiva valinta kosteisiin tiloihin ja keittiöihin. Kivi toimii paitsi sisustuselementtinä, myös lämmön varaajana tulisijoissa. Betonikelosta ladon seinään Kolilla toista keskeistä luonnonmateriaalia, puuta, on hyödynnetty innovatiivisesti. Esimerkiksi Concrete-Kelossa on nimensä mukaisesti toteutettu kelohonkaa muistuttava ulkoseinä betonista, kun taas sisätiloista löytyy aidosta kelosta valmistettu seinäpinta. Jeskasen kelosaunassa mahtavaa pystykelohirttä on käytetty niin, että se muodostaa sekä sisä- että ulkopinnan. Innovatiivinen ja kierrätyshenkinen sisustusratkaisu löytyy myös Villa Arktikasta, jossa vanha purettu lato on saanut uuden elämän saniteettitilojen seinämateriaalina. Puun työstämisessä on luotettu pohjoiskarjalaiseen käsityötaitoon. Myös uudet puumateriaalit kuten uutuusvanerit ja erilaiset paneelit ovat löytäneet tiensä sisustuksiin. Erikoispuut, erimerkiksi lämpökäsitelty tuija ja jättiläistuija ovat esillä saunaratkaisuissa. Luonnonvalo osana sisustusta Sisustuksissa on huomioitu myös luonnonvalon ja vesielementin tarjoamat mahdollisuudet. Korkeat oleskelutilat ja erkkerit tuovat kohteisiin valoa ja tilan tuntua. Luonnonvaloa hyödynnetään kohteissa myös ikkuna- ja kuistiratkaisuilla. Erityistä huomiota on kiinnitetty valaistukseen ja oikean tunnelman luomiseen. Suomen oloissa ainutlaatuista liukulasiovimenetelmää kokeillaan ensimmäistä kertaa Kolilla Lapponia Housen uutuuskohteessa Villa Lapponiassa, jossa sauna ja oleskelutilat jaetaan lasiseinällä. Luonnonvalon takaa myös lähes kuusimetrinen lasijulkisivu. Kolin Käpykolossa sisustuksen visuaalinen ilme on ottanut vaikutteensa ympäröivästä luonnosta. Talvipuutarhassa viihtyvät kasvit ja sisätilojen suunnittelussa keskeisenä tekijänä on ollut luonnonvalon hyödyntäminen vuoden ympäri. Oheiskohteena urheilijoiden alppimaja Kolin messujen oheiskohteena ovat urheilijoille tarkoitetut alppimajat sekä Kärängän maja, joiden lämmityksessä käytetään apuna Käränkälampea. Kilpa- ja kuntourheilijoiden käyttöön tulevat alppimajat tarjoavat vuoristoharjoittelua vastaavat olosuhteet ja kohentaa kestävyyslajien urheilijoiden kotimaisia harjoitusolosuhteita. Urheiluvalmentajat ja urheilijat ovat jo varanneet Kolin alppimajoja innokkaasti treenikäyttöönsä. Mökkikysely avoinna Suomen Asuntomessut ja Suomen Omakotiliiton vapaa-ajan asumissektori toteuttavat yhteistyössä mökkikyselyn internetissä. Kyselyssä tiedustellaan muun muassa ihannemökin kriteereitä sekä ensi kesän Kolin loma-asuntomessujen kiinnostuksen kohteita. Kyselyyn voivat vastata kaikki loma-asumisesta kiinnostuneet, mökkien omistajat tai sellaisen hankintaa vasta suunnittelevat. Vastaajien kesken arvotaan 50 kutsukorttia tulevan kesän Kolin loma-asuntomessuille. Kyselyyn voi vastata siis internetissä aina 7.5. saakka. Linkki kyselyyn löytyy Suomen Asuntomessujen verkkopalvelun pääsivulla www.asuntomessut.fi . Lyhyesti Kolin loma-asuntomessuista - Järjestyksessään seitsemännet loma-asuntomessut - Järjestäjinä Suomen Asuntomessut ja Lieksan kaupunki - Messujen suojelija: eduskunnan puhemies Paavo Lipponen - messutarjonta: 17 uutta loma-asuntoja ja 3 peruskorjauskohdetta sekä yksi sisustuskohde - oheiskohteina alppimajat ja Kärängän maja - teemoina: kiven ja puun liitto, kesäkokkaus: grilli- ja takkamaailma, vapaa-ajan aktiviteetit - Kolin loma-asuntomessut ovat avoinna viikon ennen juhannusta ja kaksi viikkoa juhannuksen jälkeen (16.6.-22.6. ja 26.6.-9.7.2006) päivittäin klo 10-18. - Liput aikuiset 11 euroa, lapset 8 euroa, perhelippu 25 euroa, pysäköinti 5/7 euroa Lisätietoja: Suomen Asuntomessut/ Toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, puh. 020 743 7701 Suomen Asuntomessut/ Kehitysjohtaja Oiva Hildén, puh. 020 743 7705 Loma-asuntomessut Kolilla / projektipäällikkö Sauli Hyttinen, puh. 040 7640 215