KOLIN LOMA-ASUNTOMESSUILLA MODERNI RATKAISU LOMAILIJALLE TUTTUIHIN POLTTOPUUPULMIIN

Suomeen rakennetaan joka vuosi 20 000 uutta pientaloa ja loma-asuntoa tulisijoineen ja kaupallisen polttopuupalvelun kysyntä on kasvussa. Laadukas ja oikein säilytetty polttopuu lisää energiatehokkuutta ja pienentää puun polton hiukkaspäästöjä.

Varman ja laadukkaan polttopuupalvelun tarve korostuu erityisesti modernissa loma-asumisessa, jossa esimerkiksi laskettelukeskuksen yhteydessä sijaitseva loma-asunto on usein yritys- tai vuokrakäytössä. Kolin loma-asuntomessuilla 16.6.-9.7.2006 esitellään moderni polttopuupalveluratkaisu, jota on tutkittu ja kehitetty EU:n tukemana Metsäntutkimuslaitoksen, paikallisen Metsäkeskuksen ja WoodEnergyNet-yhteistyöverkoston yhteistyönä. - Käytännössä Kolin alueelle muodostetaan polttopuun tuottajien rinki, joka vastaa alueen tarpeen mukaisesta tuotannosta. Alueen puun käyttäjistä kootaan tietokanta, jossa tilaamisen helppous ja toimitusvarmuus on varmistettu yksilöimällä puun käyttömäärä, laatutoiveet ja toimitustavat, kertoo Metsäntutkimuslaitoksen vanhempi tutkija Lauri Sikanen. Polttopuupalveluratkaisuun voi tutustua loma-asuntomessuilla kohteessa 22, jonka pihapiiriin on toteutettu kiteeläisyritys Klapimestareiden suunnittelema ja valmistama moderni puuliiteri. Malliliiterissä on huomioitu puun asianmukainen säilytys, polttopuun toimittajan kannalta helppo kuorman purku ja puiden kotilogistiikan kannalta järkevä sijoittaminen pihapiiriin. - Messuilla esitellään suuremman mallin lisäksi myös pienempi ”postilaatikkoratkaisu”, joka on käytännössä kuin isompi puunkantoteline. Kun pikkuliiterin puut ovat lopussa, tuomme uuden liiterin puineen paikalle. Omakoti- tai mökkiasukkaalle tämä on mahdollisimman siisti ja helppo ratkaisu, kertoo Klapimestareiden osakas Jarmo Renvall. - Kaikilla alueilla, joissa polttopuuta käytetään lämmitykseen, pitäisi olla vakiovarusteena kunnon puuliiteri. Se on toimivaa sekä alueen ulkoisen yhtenäisyyden että puuhuollon kannalta, toteaa Pielusrinteen rakennuttaja Jukka Suninen. Loma-asuntomessut Kolilla pidetään 16.6.-22.6. ja 26.6.- 9.7.2006. Messuilla on esillä parisenkymmentä loma-asuntoa Pielisen rannalla. Seitsemännet loma-asuntomessut järjestetään Suomen Asuntomessujen ja Lieksan kaupungin yhteistyönä. Loma-asuntomessujen tarjontaan voi tutustua OmaMökki06-messuilla Helsingin Messukeskuksessa 7.-9.4.2006. Lisätietoja Lauri Sikanen, vanhempi tutkija, Metla, gsm 050 391 3254 Sauli Hyttinen, projektipäällikkö, Kolin loma-asuntomessut, gsm 040 764 0215 Oiva Hildén, kehitysjohtaja, Suomen Asuntomessut, puh. 0400 662 603