KOLIN LOMA-ASUNTOMESSUISTA VAUHTIA LIEKSAN MATKAILUUN - Messut juhannuksena kiinni

Kolin loma-asuntomessut on tuonut jo nyt, ensimmäisellä messuviikolla, runsaasti kyselyjä Lieksan kaupungille loma-asuntorakentamisen mahdollisuuksista Kolilla. Alueeseen on messuilla tutustunut parikymmentä venäläistä matkailu-, rakennus-, majoitus- ja hotellialan edustajaa sekä yrittäjiä Moskovasta, Pietarista ja Petroskoista.

Lieksan kaupunginjohtaja Esko Lehdon mukaan venäläisille suunnattu markkinointi on alkanut purra ja kiinnostus lomarakentamista kohtaan lisääntyy. - Kolin sijainti ja alueella olevat monipuoliset ympärivuotiset aktiviteetit tarjoavat kilpailukykyisen vaihtoehdon rakentajille. - Tonttimyynti on saanut erinomaista lisävauhtia loma-asuntomessuista ja kaupungin tavoitteena oleva Kolin alueen matkailun edistäminen tulee saamaan tapahtumasta merkittävää lisäetua, toteaa Esko Lehto. Taide tuo oman persoonallisen lisänsä tämän kesän loma-asuntomessuille. Messualueella, näyttelykohteissa ja ateljeenäyttelyssä on esillä runsaasti erilaisia ammattitaiteilijoiden ja alan opiskelijoiden toteuttamia taideteoksia. Messualueella on esillä muun muassa Kauko Kortelaisen, Teijo Karhun, Toivo Jaskasen ja Eeva-Liisa Mölsän veistoksia ja ympäristötaidetta. Messureitin varrella on myös mahdollisuus tutustua metsän pikkuväen loma-asuntomessuihin, jonka ovat toteuttaneet Lieksan lasten ja nuorten taidekoulun oppilaat. Ateljeenäyttelyssä on puolestaan esillä veistoksia, grafiikkaa, keramiikkaa ja videotaidetta. Pielisestä kohoaa myös Asko Salmisen kolme metriä korkea teräksinen kalaverkkoteos. Ukko-Kolin laskettelurinteillä ja Kolin kansallispuistossa oleva Näköaloja – ViewPoints ympäristötaideteokset on sijoitettu retkeilypolkujen varsille. Kolin kulttuuriseuran ja kulttuuriprojektin kokoama näyttely kasvaa täyteen mittansa kesän kuluessa. Kolin laskettelurinteiden taidekäytön aloitti vuonna 2000 Sovitus-rinnetaidenäyttely pääteoksenaan Marco Casagranden ja Sami Rintalan ”1000 rauhanlippua”. Messualueelta on matkaa Ukko-Kolille kymmenkunta kilometriä. Kolin loma-asuntomessut ovat avoinna 16.6. - 22.6. ja 26.6.- 9.7.2006 ollen suljettuna juhannusviikonlopun. Messut järjestetään Suomen Asuntomessujen ja Lieksan kaupungin yhteistyönä. Lisätietoja messuista / Suomen Asuntomessut, toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, puh. 020 743 7701 Kolin loma-asuntomessut, projektipäällikkö Sauli Hyttinen, puh. 040 764 0215 Lieksan kaupunginjohtaja Esko Lehto, puh. 0400 576 141 www.asuntomessut.fi/koli, www.asuntomessuopas.fi Valokuvia tiedotusvälineiden vapaaseen käyttöön osoitteessa http://asuntomessut.valokuvia.fi