KOLIN LOMA-ASUNTOMESSUT AVAUTUVAT HUOMENNA YLEISÖLLE - Kolilta löytyy perinteisen kesämökkielämän tunnelmaa

Valtakunnalliset loma-asuntomessut avataan huomenna perjantaina 16.6. Kolilla Lieksassa. Pohjois-Karjalan sydämessä, Pielisen rannalla sijaitseva komea messualue esittelee perinteistä loma-asumista uusissa ja peruskorjatuissa messukohteissa. Kolin messuteemat ovat kiven ja puun liitto, grilli- ja takkamaailma sekä loma-ajan aktiviteetit. Oheisalueen messukohteissa erähenkisyys ja urheilijoiden treeniympäristöä täydentävät alppimajat tuovat oman mielenkiintoisen lisänsä monipuoliseen loma-asuntomessutarjontaan.

Loma-asuntomessut järjestetään nyt seitsemättä kertaa. Tällä kertaa loma-asumista esitellään jylhissä, suomalaisille tutuissa maisemissa Loma-Kolin alueella. Kolille on matkaa Lieksan keskustasta 100 kilometriä, Joensuusta 70 km ja Helsingistä 550 km, Kuopiosta 151, Turusta 595 km ja Oulusta 343 km. Välittömästi Kolin Kansallispuiston läheisyydessä sijaitseva luonnonkaunis messualue esittelee parikymmentä erilaista loma-asumisen vaihtoehtoa. Messukohteita on yhteensä 24, joista kolme sijaitsee läheisellä oheisalueella. Kolin loma-asuntomessut ovat jo ennakkoon herättäneet kiinnostusta. Suomen Asuntomessujen huhti-toukokuussa toteuttamassa nettikyselyssä lähes puolet vastaajista piti osallistumistaan messuille varmana tai todennäköisenä. Eniten vastaajia kiinnostivat uudet mökki- ja sisustusratkaisut, kansallispuisto ja -maisema, pihapiirin rakennelmat sekä takat ja grillit. - Kolin messujen tarjonta vastaa erinomaisesti kuluttajien odotuksia. Perinteikkäät loma-asunnot, peruskorjatut kohteet ja myös erikoisuudet kuten betonikelotalo, alppimajat ja pystykelosauna kiinnostavat varmasti kävijöitä. On hienoa että voimme järjestää mökkikansan tapahtuman upeissa kansallismaisemissa, puhui Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen. Persoonallisesti kivestä Laajalla 25 hehtaarin messualueella jo luonnostaan esillä oleva kivi ja puu ovat näyttävästi esillä myös yleisötiloissa ja kulkuväylillä. Kolin mäntymetsäiseen kangasmaastoon sulautuvat loma-asunnot on suunniteltu ja varusteltu korkeatasoisesti ympärivuotiseen käyttöön. Ympäristöystävällisiä kivi- ja puumateriaaleja käytetään runsaasti messukohteiden rakenteissa, sisustuksissa ja ulkorakentamisessa. Messukohteiden piha-alueilla käytetään paljon luonnonkiveä kuten Kolin alueen liuskeita, vuolukiveä, graniittia ja erilaisia murskepintoja. Kiveä käytetään lisäksi myös pengerrysten teossa sekä kohteita ympäröivien eripituisten kulkureittien ja oleskelualueiden pintamateriaalina. Ympäristöön sulautuvat, vuolukivestä Kolille suunnitellut kivikalusteet tuovat omaleimaisen lisänsä messualueen pihapiireihin. Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun ja ammattiopiston opiskelijat ovat suunnitelleet ja valmistaneet messuille muun muassa grillejä, pöytiä, penkkejä ja valaisintolppia kohteiden ulkokalusteiksi. Yhden erikoisuuden muodostavat Pielisen rannasta betonikelotalolle johtavat vuolukiviset portaat. Kivikalusteisiin on yhdistetty myös puuta, kuten esimerkiksi penkkien istuinosia viimeisteleviä puuritilöitä. Kivitöissä on löydetty uusia käyttötarkoituksia esimerkiksi vuolukivituotannossa syntyvälle ylijäämäkivelle. Grilli- ja takkamaailma Kolilla on takkoja ja tulisijoja esillä runsaasti messujen näyttelykohteissa sekä ulkonäyttelyalueilla. Kävijät pääsevät myös tutustumaan kymmeniin parveke- ja puutarhagrilleihin. Raskaiden tiilisten tulisijojen lisäksi alueella on kiinteistökohtaisia grillikatoksia sekä yksi erikoisvalmisteinen uutuuskatos. Seura-lehden grillikilpailun voittajatyöt ovat esillä ulkoalueella 8, messualueella C. Esteetön vapaa-ajan asunto ensiesittelyssä virtuaalimallina Loma-asuntomessuilla pääsee tutustumaan myös esteettömään vapaa-ajan asuntoon. SÄRMÄ -projektin tuottaman kolmiulotteisen (3D) tietokonemallin avulla rakentuu keinotekoinen kolmiulotteinen ympäristö. Virtuaalimallin avulla voidaan tarkastella vapaa-ajan asunnon nykyaikaisia ja esteettömyyttä palvelevia rakennusteknisiä ratkaisuja. Esitys havainnollistaa pientalon parhaat mahdolliset olosuhteet liikkumiselle, näkemiselle ja hahmottamiselle. Mallissa on huomioitu myös kalusteiden ja varusteiden käytännöllisyys ja soveltuvuus elinkaariasumiseen. Toteutus on Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun Itsenäisen Suoriutumisen Innovaatiokeskus ISAKin. www.ncp.fi/sarma Kolilta luomisvoimaa taiteilijoille Loma-asuntomessuilla on esillä taide eri muodoissaan monipuolisesti messukohteissa ja messureitin varrella. Kotimaisista taiteilijoista Kolilla nähdään muun muassa Kauko Kortelaisen, Outi Särkikosken, Teijo Karhun ja Leena Jarvan töitä mitä erilaisimmissa ympäristöissä. Esimerkiksi tamperelaisen Asko Salmisen kolme metriä korkea teräksinen kalaverkkoteos on viritetty Pielisen rantaveteen. Multimediateoksellaan messuilla on mukana myös englantilainen Tony Gammidge. Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun kuvataiteen koulutusohjelman oppilaat ovat tehneet messureitin varrelle 11 taideteosta opettajansa Teijo Karhun ohjaamina. Lasten omaan messupuistoon A-alueella Lieksan lasten ja nuorten taidekoulu on toteuttanut erilaisista materiaaleista metsän pikkuväen loma-asuntoja. Loma-asuntomessujen taidekokonaisuudesta vastaa kuraattorina toimiva lieksalainen taidemaalari Toivo Jaskanen. Lumileikkejä keskellä kesää Hiihtäjälegenda Juha Mieto hiihdättää messuyleisöä Kolin jylhissä maisemissa aivan messualueen viereisellä hiihtostadionilla. Viime talvena varastoitu lumi odottaa innokkaita sivakoijia muistuttaen samalla Kolin alueen monipuolisista vapaa-ajan aktiviteeteista. Juha Mieto on mukana messuilla 19.-20.6. ja 26.6.-27.6. Avajaiset perjantaina 16.6.2006 Kolin loma-asuntomessujen messuportit avautuvat yleisölle huomenna perjantaina 16.6.2006 klo 10. Messut avaa alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen. Avajaistilaisuus alkaa klo 10.15 messualueella Kärännäntie 5. Muut juhlapuhujat ovat Suomen Asuntomessujen hallituksen 1. varapuheenjohtaja, rakennusneuvos Ben Grass ja Lieksan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Lauri Kähkönen. Kolin loma-asuntomessut ovat avoinna 16.6. - 22.6. ja 26.6.- 9.7.2006 ollen suljettuna juhannusviikonlopun. Messut järjestävät yhteistyössä Suomen Asuntomessut ja Lieksan kaupunki. Lisätietoja messuista Kolin messukohteisiin voi tutustua internetissä verkko-osoitteissa www.asuntomessut.fi ja www.asuntomessuopas.fi Valokuvia tiedotusvälineiden vapaaseen käyttöön osoitteessa http://asuuntomessut.valokuvia.fi kuvat on ottanut valokuvaaja Antero Tenhunen. Kolin loma-asuntomessut, projektipäällikkö Sauli Hyttinen, puh. 040 764 0215 Suomen Asuntomessut, toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, puh. 040 848 6200