Kuopion asuntomessualueelle nousevassa LämpöHelmessä hyödynnetään lämpöpumppuja uudella tavalla

Kuopion Saaristokaupungin asuntomessualueella pidettiin perjantaina 22.1.2010 LämpöHelmi-talon harjannostajaiset. LämpöHelmi on uuden ajan matalaenergiatalo. Sen suunnittelussa on etsitty uudenlaisia ja mahdollisimman kestäviä energiaratkaisuja. LämpöHelmessä hyödynnetään lämpöpumppuja Suomessa ennen näkemättömällä tavalla.

Kuopion asuntomessujen yksi teemoista on matalaenergiatalot. LämpöHelmen suunnittelusta vastaavan LämpöPlus Oy:n toimitusjohtaja Jukka Karjulan mukaan asuntomessujen paikka ja aika ovat otollisia esitellä uusia, ekologisesti kestäviä asumismuotoja. Suomen asuntomessujen toimitusjohtajan Pasi Heiskasen mukaan LämpöHelmen myötä asuntomessuilla on esillä kaikista eri rakennusmateriaaleista tehtyjä asuntoja: LämpöHelmi on betonielementtitalo. Heiskanen pitää tärkeänä, että lämpöpumppuja esitellään konkreettisessa ympäristössä, eli ihan oikeassa kodissa. - Asuntomessut on tiiviisti ajan hengessä mukana antamalla tarkkaa tietoa energiatehokkuuden toteuttamisesta kaikenlaisissa asunnoissa, Heiskanen sanoo. Heiskanen muistuttaa, että kasvanut ympäristötietoisuus näkyy myös siinä, että kaksi kolmasosaa asuntomessujen taloista on A-energialuokan taloja. Harjannostajaisissa puhunut elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen korosti energiaystävällisten ratkaisujen merkitystä talojen rakentamisessa ja lämmittämisessä. Suomi on sitoutunut lisäämään uusiutuvien energiamuotojen osuutta kokonaisenergiatuotannossa kymmenellä prosentilla vuoteen 2020 mennessä. Rakennusten lämmittämisessä tulee lämpöpumpputeknologialla olemaan merkittävä rooli. - Kolmannes Suomen kasvihuonepäästöistä aiheutuu rakennusten lämmittämisestä. LämpöHelmen kaltaiset rakennukset ovat edelläkävijöitä maassamme. Nyt tehtävillä rakennuspäätöksillä on vaikutuksia vuosikymmeniksi eteenpäin, Pekkarinen linjaa. Lisätietoa: Toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut puh. 040 848 6200, pasi.heiskanen@asuntomessut.fi