Kurun loma-asuntomessuilla luonto ja kesäasuminen käsi kädessä

Kurun loma-asuntomessuilla luonto ja kesäasuminen käsi kädessä Valtakunnalliset loma-asuntomessut avataan huomenna perjantaina Kurussa Tampereen pohjoispuolella. Kurun messualue on rakennettu luonnon ehdoilla Näsijärven rannalle Paappasenniemeen. Luonnonkaunis Paappaseniemen messualue oli vielä runsas vuosi sitten täysin asumatonta erämaata. Messuja varten alueelle on laadittu luontoa säästävä rantakaava yhteistyössä ympäristöviranomaisten kanssa. Rantakaavassa on 33 tonttia, joista 19 on omarantaisia. Maanomistaja on M-Real -konsernin kiinteistöyhtiö Forestia Oy. Loma-asuntomessuille alueelle on rakennettu 21 messukohdetta. Lisäksi messusisältöä on täydennetty erillisellä saunanäyttelyllä ja loma-asuntojen kevytrakenteisilla lisärakennuksilla, kaikkiaan näytteilleasettajia on toista sataa. Messukävijöitä palvelee ravintolateltta ja kaksi kahvilaa. Pääosa loma-asunnoista on hirsirakenteisia ja muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta messukohteet on yksittäisten perheiden omaan käyttöönsä rakentamia. Valtaosa rakennuttajista on Tampereen seudulta tai muualta Pirkanmaalta, mutta mukana on perheitä myös Pohjanmaalta ja pääkaupunkiseudulta. Rakennusteknisesti yksi messujen kiinnostavimmista kohteista on Finnforest Oyj:n rakennuttama ja Pekka Helinin suunnittelema talo, joka on valmistettu valmiista seinäelementeistä. Kurun messuilla elementtirakentamista kokeillaan ensimmäistä kertaa pientalossa. Täysin erityyppistä rakentamista edustaa yksityisen rakentajan käsin posiolaisesta hirrestä veistämä rantasauna. Kurun loma-asuntomessujen teemat ovat saunominen, retkeily, metsänhoito sekä metsästys ja kalastus. Näitä tuodaan esiin muun muassa erilaisilla teemaviikoilla ja tapahtumilla. Avajaisviikonloppuna alueella on Pirkanmaan metsäkeskuksen järjestämä metsätapahtuma, jossa tuodaan esille erityisesti kesämökkiläisiä ja tavallisia kaupunkilaisia koskettavia metsäasioita kuten tonttipuuston karsiminen ja polttopuiden hankinta. Metsäviikonlopun lisäksi metsäosastolla koko tapahtuman ajan on pysyvä metsänäyttely ja Lasten Metsä, jossa on mm. lintujen omat "mökkimessut" ja metsän havainnoimispisteitä. Ensimmäisellä messuviikolla vietetään ulkoilmaelämän teemaviikkoa, jonka aikana esitellään retkeilyn ja luonnossa liikkumisen mahdollisuuksia. Viikon aikana messualueella on mahdollisuus osallistua sauvakävelyohjaukseen ja paikalla on myös Pohjoisnavalle yksinvaellusta keväällä yrittänyt Dominic Arduin, joka kertoo matkastaan. Juhannuksen jälkeinen viikko on omistettu kesäkeittiöille, jonka aikana kävijöille tarjotaan kesäherkkuja ja ruuanlaittovinkkejä. Työnäytöksiä ja käden taitoja esitellään Kurun yrittäjäyhdistyksen organisoimalla Kiven ja puun kylä -nimisellä osastolla, jossa paikalliset pienveistäjät ja kivenkäsittelijät näyttävät taitojaan. Näsijärven rannalla veneily kuuluu oleellisena osana messutapahtumaan. Juhannuksen jälkeisellä viikolla satamassa pidetään venenäyttely, jossa on esillä vesikulkuvälineitä useilta eri toimijoilta. Myös messualueelle pääsee omalla veneellä: laituriin mahtuu 75 venettä ja veneilijöille on lipunmyynti alueen vastavalmistuneessa satamassa. Saavuttaessa messuille autolla pysäköintialue on viiden kilometrin päässä messualueelta, pysäköintialueelta on jatkuva bussikuljetus messuportille - pysäköinti sisältyy kuljetusmaksuun. Messualueella liikennöi ilmainen messujuna. Kurun loma-asuntomessut avataan yleisölle huomenna perjantaina klo 10, avajaisia vietetään alueen satamassa perjantaina klo 13. Messut avaa niiden suojelija, eduskunnan puhemies Paavo Lipponen. Puhemies Lipponen tutustuu messualueeseen avajaisten jälkeen. Valokuvia Kurun loma-asuntomessukohteista on korvauksetta tiedotusvälineiden käytettävissä osoitteessa www.valokuviatenhunen.fi/kuru. Lisätietoja Loma-asuntomessut Kurussa Suomen Asuntomessut Projektipäällikkö Martti Asunta Toimitusjohtaja Esko Seppänen GSM 044 733 9300 GSM 050 66 163 Loma-asuntomessut Kurussa 2003 Viestintäpäällikkö Jukka Hyytiäinen, GSM 0400 420 276 jukka.hyytiainen@asuntomessut.fi Tiedottaja Matleena Oksman, GSM 044 733 9303 matleena.oksman@kuru.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/12/20030612BIT00060/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/12/20030612BIT00060/wkr0002.pdf