Kustannusarvio auttaa loma-asunnon rakentajaa

Loma-asuntomessuilla Mäntyharjussa voi omasta loma-asunnosta haaveileva saada toiveillensa hintalappuja, sillä lähes kaikkien kohteiden yhteydessä esitellään joko kohteen kustannusarvio tai myyntihinta.

Kustannusarviot on laskettu TaloPeli-ohjelmalla, jolla kartoitetaan rakentamisen eri vaiheet tontin hankinnasta ja perustusten teosta talotyypin ja sisustusmateriaalien valintaan asti. Myyntihinnat puolestaan ovat näytteilleasettajien ilmoittamia myyntihintoja koko kohteelle tontteineen ja ulkorakennuksineen.

Vaikka ohjelman avulla voi laskea rakennushankkeen kokonaiskustannukset jopa 90–95 prosentin tarkkuudella, todelliset rakennuskustannukset voivat olla hyvin erilaiset rakentajan laatutasoa ja varustelua koskevista toiveista ja rakennuspaikasta riippuen. Erot tulevat esille erityisesti vertailtaessa kustannusarvioita ja myyntihintoja.

Kustannusarviot ja TaloPeli helpottavat hintavertailussa

Loma-asuntomessukohteiden kustannusarviot perustuvat kohteiden lupakuviin ja kaikissa on käytetty yhteisiä perusmäärittelyjä, jotta tiedot olisivat yhdenmukaisia. Arvioissa muun muassa huoneiden pintamateriaalien sekä kalusteiden, komeroiden ja keittiökoneiden kustannuslaskenta perustuu normaaliin laatutasoon, vaikka kohteissa voi olla perustasosta suuresti poikkeavia ratkaisuja.

– Esimerkiksi Loma-asuntomessujen yhden loma-asunnon kymmenen neliön kylpyhuoneen hinnaksi on kustannusarviolla laskettu 3700 euroa. Mutta todellisuudessa tavanomaista arvokkaammat lattia- ja seinälaatat, koristelaatat, suihku, wc, hanat, altaat ja kaapit ovat nostaneet tässä tapauksessa kylpyhuoneen hinnan 12 200 euroon, laskee TaloPeli-ohjelman kehittäneen Visual Computing Oy:n toimitusjohtaja Petri Jyrkkä.

Isoja eroja voi syntyä myös vaikkapa lämmitysmuodon valinnoista ja rakennuspaikan sijainnista, sillä tontin hintaa tai tontista johtuvia perustamiskustannuksia ei ole huomioitu kustannusarvioissa. Näiden perusteella kohteen todelliset kustannukset voivat vaihdella helposti kymmeniä tuhansia euroja.

Esimerkiksi yhden sisämaantontilla sijaitsevan Loma-asuntomessujen kohteen kustannusarvio on 175 800 euroa ja myyntihinta 209 000 euroa. Vastaavasti rantatontilla olevan loma-asunnon ja erillisen rantasaunan kustannusarvioksi on laskettu yhteensä 306 700 euroa, mikä on yli sata tuhatta euroa vähemmän kuin kohteelle ilmoitettu myyntihinta 447 000 euroa.

– Kustannusarvion ja talopelin avulla loma-asunnosta haaveilevan on helppo suunnitella omien toiveidensa mukaisen mökin hintaa. Voi laskea esimerkiksi työntekijöiden kustannukset tietyllä paikkakunnalla tai tiettyjen materiaalien vaikutukset kokonaisuuteen, Suomen Asuntomessujen kehitysjohtaja Pasi Hulkkonen kannustaa loma-asunnon suunnittelijoita.

kehitysjohtaja Pasi Hulkkonen, Suomen Asuntomessut, p. 040 8400 513

toimitusjohtaja Petri Jyrkkä, Visual Computing Oy, p. 040 7033 400