Kustannusarvio auttaa messutalojen vertailussa

Asuntomessuilla Kokkolassa voi omasta talosta haaveileva saada toiveillensa hintalapun, sillä kaikista kohteista on saatavilla joko kohteen kustannusarvio tai myyntihinta.

Kustannusarviot on laskettu TaloPeli-ohjelmalla, jolla kartoitetaan rakentamisen eri vaiheet tontin hankinnasta ja perustusten teosta talotyypin ja sisustusmateriaalien valintaan. Tontin hinta ei ole mukana esitetyissä kustannusarvioissa. Myyntihinnat puolestaan ovat näytteilleasettajien ilmoittamia hintapyyntöjä koko kohteelle tontteineen ja ulkorakennuksineen.

TaloPeli-ohjelman avulla rakennushankkeen kokonaiskustannukset voi arvioida jopa 90–95 prosentin tarkkuudella. Toteutuvaan kustannukseen vaikuttavat kuitenkin rakentajan laatutasoa ja varustelua koskevat toiveet ja valinnat sekä rakennuspaikka. Näiden perusteella kohteen todelliset kustannukset voivat vaihdella helposti kymmeniä, jopa satoja tuhansia euroja.

Kustannusarvioiden ja myyntihintojen erot voivat olla suuret

Asuntomessukohteiden kustannusarviot perustuvat kohteiden lupakuviin ja kaikissa on käytetty yhteisiä perusmäärittelyjä, jotta tiedot olisivat yhdenmukaisia. Arvioissa muun muassa huoneiden pintamateriaalien sekä kalusteiden, komeroiden ja keittiökoneiden kustannuslaskenta perustuu normaaliin laatutasoon, vaikka kohteissa voi olla perustasosta suuresti poikkeavia ratkaisuja.

– Esimerkiksi messukohteen, jonka toteutuneet kustannukset ovat 641 000 euroa, voi toteuttaa 250 000 eurolla edullisemmin – huippulaadusta ja tontista tinkien, mutta ulkonäöltään suurin piirtein samanlaisena. Isoja eroja voi syntyä esimerkiksi lämmitysmuodon valinnasta, paalutuksesta, energiatehokkaista rakenteista, kodinkoneista ja pintamateriaaleista, laskee TaloPeli-ohjelman kehittäneen Visual Computing Oy:n toimitusjohtaja Petri Jyrkkä.

Materiaalien lisäksi hintaan vaikuttaa tontti. Esimerkiksi sisämaatontilla sijaitsevan asuntomessutalon kustannusarvio on 340 030 euroa ja myyntihinta 399 000 euroa. Rantatontilla olevan asunnon kustannusarvioksi on laskettu 366 430 euroa, mikä on yli 200 000 euroa vähemmän kuin kohteen hintapyyntö. Asuntomessualueen tonttihinnat vaihtelevat sisämaatontin 25 000 eurosta rantatontin 90 000 euroon.

TaloPelillä voi rakentaa oman talon virtuaalisesti

Rakentamista suunnitteleva perhe voi TaloPeli-ohjelman avulla ”rakentaa taloaan” jo etukäteen ja kokeilla eri materiaaleja, energiatehokkuudeltaan eri vaihtoehtoja ja muita talon ominaisuuksia. Myös pankit ovat ottaneet TaloPelin ilolla vastaan ja pelin avulla laskettu alustava budjetti auttaa rakentajaperhettä lainan haussa. Vuonna 2010 TaloPelillä rakennettiin Suomessa virtuaalisesti 80 000 taloa. TaloPeli on vapaasti käytettävissä verkossa www.talopeli.fi.

– Kustannusarvion ja TaloPelin avulla omasta asunnosta haaveilevan on helppo suunnitella omien toiveidensa ja kukkaronsa mukainen talo. Voi laskea esimerkiksi työntekijöiden kustannukset tietyllä paikkakunnalla tai tiettyjen materiaalien vaikutukset kokonaisuuteen, Suomen Asuntomessujen kehitysjohtaja Pasi Hulkkonen kannustaa asunnon suunnittelijoita.

kehitysjohtaja Pasi Hulkkonen, Suomen Asuntomessut, p. 040 8400 513

toimitusjohtaja Petri Jyrkkä, Visual Computing Oy, p. 040 7033 400