TIEDOTE 18.6.2004 Vapaasti julkaistavissa Loma-asuntomessut Hartolassa avattiin tänään Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen: LAINSÄÄDÄNNÖLLÄ MAHDOLLISTETTAVA VAPAA-AJAN ASUNTOJEN MUUTTAMINEN VAKITUISEEN ASUMISKÄYTTÖÖN Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen esitti tänään Hartolan loma-asuntomessujen avauspuheenvuorossaan, että lainsäädännön keinoin olisi mahdollistettava vapaa-ajan asuntojen muuttaminen vakituiseen asumiskäyttöön. - Mielestäni valtion ja kuntien tulisi suhtautua myönteisesti siihen, että vapaa-ajan asuntoja muutetaan vakituiseen asumiskäyttöön. Luonto sekä laadukas asuminen ovat maaseudun kilpailuvaltteja ja maaseudun elinvoiman kannalta olisi hyvä asia jos muuttoliikettä myös maalle päin tapahtuisi, Pekkarinen puhui. Ministeri Pekkarinen esitti kaavoituksen ja poikkeamismenettelyjen kehittämistä siten, että luodaan riittävät mahdollisuudet pitkäaikaiselle asumiselle vapaa-ajan asunnoilla ja vapaa-ajan asuntojen muuttumiselle vakituiseksi asumiseksi. - Valtioneuvosto kuukausi sitten periaatepäätöksessään saariston kehittämisestä linjasi juuri edellä sanotusti, mutta mielestäni sama periaatelinjaus sopisi hyvin koko maahan sovellettavaksi. Ministerin kanssa samoilla linjoilla oli Valtion asuntorahaston ylijohtaja, Suomen Asuntomessujen hallituksen puheenjohtaja Teuvo Ijäs. Myös hän katsoi, että saaristoalueita koskeva periaatepäätös on syytä ulottaa koskemaan koko maata. Ijäs nosti omassa puheenvuorossaan esille myös rantarakentamisen edistämisen. Ijäs katsoi, että nykyisellä lainsäädännöllä vaikeutetaan monesti perusteettomasti monen suomalaisen haaveita rakentaa mökki veden äärelle. Tiukka rantarakentamisen lainsäädäntö nostaa vapaa-ajan asumisen hintaa. Luonnon tarjoamat mahdollisuudet rannalla sijaitsevien kesäasuntojen rakentamiseen ovat Suomessa ehkä paremmat kuin missään muualla. Tätä voimavaraa pitääkin Ijäksen mukaan hyödyntää muun muassa maaseudun elinomaisena pysymisen kannalta. Ijäs muistutti vielä, että Suomessa ymmärretään hyvin luonnon merkitys eikä vapaa-ajan asunnon rakentamisella veden äärelle suinkaan saa pilata maisemaa. - Monissa tapauksissa päinvastoin voidaan kohentaa maisemaa. Loma-asuntomessualueella luonnonarvot on huomioitu pieteetillä, jäähän pinta-alaltaan noin 60 hehtaarin kaavasta suurin osa luonnontilaan, Ijäs puhui. Avajaisissa puhui ministeri Pekkarisen ja ylijohtaja Ijäksen lisäksi Hartolan kunnanvaltuuston puheenjohtaja Mikko Ruskeala. Hän korosti loma- asumisen merkitystä kunnalle ja sitä kuinka Hartolassa eletään tällä hetkellä positiivista nousun aikaa. - Vaikka taloudellinen tilanteemme on ollut hyvinkin tiukka, niin emme ole käpristyneet valittamaan kurjuutta ja rahapulaa, vaan kehitämme kuntamme elinkeinoelämää, Ruskeala puhui. Suomen Asuntomessujen ja Hartolan kunnan järjestämät viidennet valtakunnalliset loma-asuntomessut ovat avoinna 18.6.-24.6. ja 28.6.- 11.7. Hartola sijaitsee Itä-Hämeessä nelostien varrella hyvin liikenneyhteyksien äärellä. Hartolassa on 31 messukohdetta vaihdellen tasokkaista kakkosasunnoista perinteisiin mökkeihin. Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarisen ja ylijohtaja Teuvo Ijäksen avajaispuheet löytyvät kokonaisuudessaan verkko-osoitteesta www.asuntomessut.fi. Valokuvia lehdistölle Hartolan loma-asuntomessuilta ja niiden avajaisista löytyy internetistä verkko-osoitteessa http://asuntomessut.valokuvia.fi. Lisätietoja loma-asuntomessuista Suomen Asuntomessut, viestintäpäällikkö Tiina Miettinen-Luck, puh. 040 420 276 ja Loma-asuntomessut Hartolassa, projektisihteeri Nina Hämäläinen, puh. 044 7432 286 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/18/20040618BIT00100/wkr0001.pdf