Lapsille runsaasti puuhaa Valkeakosken asuntomessuilla

Lapset on otettu erityishuomioon Valkeakosken asuntomessutapahtumassa. Lapsille riittää puuhaa niin vanhempien seurassa kuin Muksulassa lastenhoitajien valvonnassa. Muun muassa kotieläinpiha, lasten taidepuisto ja Pikkutaitaja-talo tarjoavat perheen pienimmille vauhdikkaan ja elämyksellisen messupäivän.

Rakennus- ja kiinteistöpalvelualan vetovoima ry:n Pikkutaitaja-talossa ja sen piha-alueella nuoret messukävijät pääsevät itse kokeilemaan samoja töitä, joita messutalojen ja koko messualueen suunnittelu, rakentaminen ja ylläpito vaativat. Pikkutaitajassa lapset voivat itse kokeilla oikeaa kaivuria, maalata, muurata mosaiikkia, suunnitella tulevaisuuden messutaloa tai harjoitella talonrakentamista messutalon pienoismallilla. Messualueella sijaitsevalla kotieläinpihalla asustavat messujen ajan ponitamma Ajoksen Geisha ja -varsa Ajoksen Pepsi, kyyttövasikat Eemeli ja Elmeri, kaksi ryhmää kaneja sekä lampaita laiduntamassa maisemahoitotöissä. Messualueella on 24.7. lähtien myös aasit Kiira ja Keke. Tietoiskujen ja eläinesittelyjen lisäksi Hämeen ammatti-instituutin toteuttamalla kotieläinpihalla on maksullista toimintaa: eläinpihalla järjestetään muun muassa ajelutusta valjakkokärryillä 19.-22.7., talutusratsastusta ja kärryajelua shetlanninponeilla 25.-26.7. ja talutusratsastusta aaseilla 1.-2.8. sekä 8.8.-9.8. Kotieläinpihan vieressä olevassa monipuolisessa toimintapuistossa on leikkivälineitä, kuten peliareena vauhdikkaalle Panna-jalkapallopelille. Futsal-pelaajat järjestävät areenalla pelinäytöksiä sekä opastavat lapsia pelin saloihin lauantaisin klo 12-15. Asuntomessualueella on myös Taikatilukset-puistoalue, jossa koko perhe pääsee ihastelemaan Valkeakosken kuvataidekoulun ja käsityökoulun 6-18-vuotiaiden oppilaiden tekemää taidetta. Oppilastyönäyttely rakentuu puiston teemojen – metsä, polut ja vesiaihe – ympärille lasten ja nuorten mielikuvituksen värittämänä. Näyttelyssä metsän ovat vallanneet majoissa ja puissa asustelevat mielikuvitusotukset, metsään kasvaneet fantasiakasvit ja värikäs kuvamaailma. Esillä on keramiikkaa, paperimassaveistoksia, luonnonmateriaalirakennelmia, mosaiikkia sekä maalauksia kankaalle ja puulle. Lasten taidepuiston ovat suunnitelleet yhteistyössä Valkeakosken kuvataidekoulu, käsityökoulu sekä Hämeen ammattikorkeakoulun maisemansuunnittelun opiskelijat. Sääksmäen seurakunnan järjestämään Kaksplus Muksulaan voi puolestaan jättää 2-7-vuotiaat lapset lastenhoitajien seuraan leikkimään, lukemaan ja askartelemaan vanhempiensa messukierroksen ajaksi. Hoitomaksu on lasta kohden 5 euroa/alkava tunti. Muksulasta löytyy myös vauvojen hoitotila hoitopöytineen ja pesumahdollisuuksineen. Viimeisenä viikonloppuna, lauantaina 8.8. ja sunnuntaina 9.8., asuntomessujen kohteessa 18 ”Aurinkotuuli” vierailevat Ti-Ti-nallet. Suosittuja nalleja voi käydä tervehtimässä kohteessa kello 11-13 ja 14-16. Lisätietoa: Projektijohtaja Pasi Hulkkonen, Suomen Asuntomessut, p. 040 8400 513 Pikkutaitaja-talo: Toiminnanjohtaja Timo Piili, Rakennus- ja kiinteistöpalvelualan vetovoima ry, p. 040 573 3254 Taikatilukset-taidepuisto: Kuvataideopettaja Johanna Kivioja, Valkeakosken kuvataidekoulu, p. 040 335 7063 Kotieläinpiha: Hankekoordinaattori Menna Rantala, Hämeen ammattikorkeakoulu/Hämeen ammatti-instituutti, p. 040 352 9913 www.asuntomessut.fi http://asuntomessut.valkeakoski.fi