Lassi Hackman voitti ENSI-omakotitalon opiskelijasuunnittelukilpailun

Nuorten ensiomakotitalo rakennetaan Valkeakosken 2009 asuntomessuille

Valkeakosken vuoden 2009 asuntomessuille rakennetaan nuoren parin tai perheen ensiomakotitalo Teknillisen korkeakoulun arkkitehtiosaston opiskelija Lassi Hackmanin ehdotuksen pohjalta. Hackman voitti ehdotuksellaan ”Paritupa mansardilla” aiheesta järjestetyn opiskelijasuunnittelukilpailun, joka oli avoin Oulun yliopiston, Tampereen teknillisen yliopiston ja Teknillisen korkeakoulun arkkitehtuurin ja rakennusosastojen opiskelijoille. Kilpailuun tuli yhteensä 40 ehdotusta.

Kilpailijoiden suunniteltavana oli lähtökohdiltaan noin 120 neliön suuruinen ensiomakotitalo, jota voidaan laajentaa elämäntilanteen mukaan. Ensiomakotitalon rakentamisen on tarkoitus maksaa enintään 2 000 euroa neliöltä. Ratkaisun tuli olla arkkitehtuuriltaan innovatiivinen ja korkeatasoinen sekä tiloiltaan ja toiminnoiltaan joustava.

”Sekä omaperäinen että yleispätevä, huolellisesti suunniteltu ehdotus”

Lassi Hackmanin voittaneessa ehdotuksessa perusratkaisu on 88 neliön kokoinen. Runko mahdollistaa monenlaisia sisäisiä tilajärjestelyjä, esimerkiksi keittiön ja olohuoneen paikkaa voidaan vaihtaa helposti. Yläkerrasta on otettavissa asumiskäyttöön lisää tiloja makuu- ja työhuoneiksi. Yläkerrankin huoneet voidaan järjestää monella tavalla. Taloa voidaan laajentaa myös pihapiiriin, johon suunnitelmassa on sijoitettu piharakennus saunoineen.

”Ehdotus yhdistää mielenkiintoisella tavalla yleispätevyyden ja arkkitehtonisen omaperäisyyden. Rakennus on ilmeeltään sympaattinen ja tavoittaa hyvin ensitalon hengen. Suunnittelu on eläytyvää ja huolellista. Tilankäyttö on tehokasta. Rakennuksen laajentuminen on luontevaa, ja sisätilan hieno tunnelma on onnistuneesti säilytetty eri laajennusvaiheissa. Tontin käyttö eri rakennusvaiheissa on mietitty huolella”, palkintolautakunta arvioi parhaaksi katsomaansa ehdotusta.

"Lähtökohtana suunnittelussa on ollut kompaktin ja toimivan perusratkaisun löytäminen. Tilajärjestelyjä vaihtamalla pohjaratkaisu on mahdollista toteuttaa asukkaan toiveiden mukaan. Näin pyritään alusta alkaen minimoimaan rakennus- ja ylläpitokustannukset”, Lassi Hackman kertoo.

Palkintoina jaettiin yhteensä 10 000 euroa

ENSI-omakotitalon opiskelijasuunnittelukilpailun järjestivät yhteistyössä Finndomo Säynätsalo Oy / Vaajatalot, Osuuskunta Suomen Asuntomessut, Rakennustietosäätiö RTS, Suomen Asuntotietokeskus, Suomen Messut, Suomen Omakotiliitto, Valkeakosken kaupunki ja Valkeakosken Osuuspankki.

Suomen Messusäätiö jakoi kilpailussa palkintoina yhteensä 10 000 euroa, joista voittaneen ehdotuksen osuus on 4 000 euroa. Toinen palkinto arvoltaan 2 500 euroa myönnettiin Mikko Jakosen, Heikki Muntolan ja Heikki Riitahuhdan ehdotukselle ”Sydän-aivot-keuhkot” ja kolmas palkinto 1 500 euroa Miina Kontuniemen ehdotukselle ”Joutsen”. Lunastukset arvoltaan 500 euroa saivat Jenni Leinonen ja Juha Leskelä ehdotuksellaan ”Kellopeli oranssi” sekä Markus Haapsaari ja Kari Pöykkö ehdotuksellaan ”Kunnossa kaiken ikää”. Kunniamaininnat annettiin Annika Tuohimaan ehdotukselle ”Ameba” sekä Sauli Kososen ja Olli Railan, avustajanaan Kou Machida, ehdotukselle ”Elinkaari”.

Palkituista ehdotuksista järjestettiin lisäksi 15.2.-16.3. yleisöäänestys Suomen Asuntomessujen verkkosivuilla. Tasaisen äänestyksen voitti 28 prosentin ääniosuudella Markus Haapsaaren ja Kari Pöykön ehdotus ”Kunnossa kaiken ikää”, jolle myönnettiin 1 000 euron erityispalkinto.

Kaikkiin palkittuihin ehdotuksiin voi tutustua tarkemmin Helsingin Messukeskuksessa 3.4.-6.4. järjestettävillä Oma Koti 08 –messuilla osastolla 1b26. Samaan aikaan samassa paikassa järjestetään neljä muuta asumisaiheista messuosiota: Asuntomarkkinat 08, OmaMökki 08, OmaPiha 08 ja Sisusta! 08.

Finndomo toteuttaa, Valkeakosken Osuuspankki rakennuttaa

ENSI-omakotitalo toteutetaan Valkeakosken asuntomessuille Lassi Hackmanin ”Paritupa mansardilla” ehdotuksen pohjalta. Talotoimituksesta ja rakentamisesta vastaa Finndomo Säynätsalo Oy / Vaajatalot. ”Voittanut ehdotus muistuttaa nykyajan versiota rintamamiestalosta. Kustannustehokkuutensa ja muunneltavuutensa ansiosta se on hyvin toteutuskelpoinen ja sopii jatkokehitettynä hyvin teolliseen tuotantoomme”, markkinointipäällikkö Jouni Mäki Finndomosta toteaa.

Lassi Hackman ja Finndomo hiovat voittanutta ehdotusta kevään aikana, jolloin sille haetaan myös rakennuslupa. Talon rakennuttajana toimii Valkeakosken Osuuspankki. ”Järjestämme elokuussa asuntoillan, jossa lopullinen suunnitelma esitellään talosta kiinnostuneille. Parin viikon tarjousajan jälkeen valitsemme talolle ostajan”, kertoo pankinjohtaja Juha Luomala Valkeakosken Osuuspankista.

ENSI-omakotitalon rakentamisen etenemistä voi syksystä alkaen seurata hanketta varten perustettavilla verkkosivuilla sekä MTV3-kanavalla esitettävässä Joka kodin asuntomarkkinat –ohjelmasarjassa. Valmis kohde on nähtävissä Valkeakosken asuntomessuilla, jotka järjestetään heinä-elokuussa 2009.

Lisätietoja:

Markus Hedman, Tampereen teknillinen yliopisto, puh. 040 702 4884
Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut, puh. 040 848 6200
Lassi Hackman, Teknillinen korkeakoulu, puh. 040 766 9123
Jouni Mäki, Finndomo Säynätsalo Oy / Vaajatalot, puh. 040 763 6459
Juha Luomala, Valkeakosken Osuuspankki, puh. 0400 673 069
Tuija Vainio, Suomen Messut, puh. 0500 609 457

Kuvia kilpailussa menestyneistä töistä on ladattavissa
- Suomen Messujen kuvapankista http://mediabank.finnexpo.fi/
- Suomen Asuntomessujen lehdistölle tarkoitetussa extranetissä, jonne kirjautuminen tapahtuu osoitteessa http://www.asuntomessut.fi

ENSI-OMAKOTITALON OPISKELIJASUUNNITTELUKILPAILU
VALKEAKOSKEN 2009 ASUNTOMESSUILLE

1. palkinto 4 000 euroa ”Paritupa mansardilla”
Lassi Hackman, Teknillinen korkeakoulu

Ehdotus yhdistää mielenkiintoisella tavalla yleispätevyyden ja arkkitehtonisen omaperäisyyden. Rakennus on ilmeeltään sympaattinen ja tavoittaa hyvin ensitalon hengen. Suunnittelu on eläytyvää ja huolellista. Rakennuksen laajentuminen on luontevaa, ja sisätilan hieno tunnelma on onnistuneesti säilytetty eri laajennusvaiheissa.

2. palkinto 2 500 euroa ”Sydän-aivot-keuhkot”
Mikko Jakonen, Heikki Muntola ja Heikki Riitahuhta,
Oulun yliopisto

Vahvaotteinen ja tulevaisuuteen katsova ehdotus. Ilmeeltään työ on komea, veistoksellinen ja rauhallinen. Asuintiloissa on uudenlaiseen avoimeen tila-ajatteluun perustuvaa joustoa. Tiloissa on hengittävyyttä ja väljyyttä, mutta samalla ensiasumiselle luontevaa yksinkertaisuutta ja karheutta.

3. palkinto 1 500 euroa ”Joutsen”
Miina Kontuniemi, Teknillinen korkeakoulu

Ehdotus on hengeltään sympaattinen ja raikas. Ratkaisussa on ensitalolle sopivaa vaatimattomuutta ja yksinkertaisuutta. Säästeliäistä keinoista huolimatta ehdotus on tilallisesti komea ja arkkitehtoniselta ilmeeltään lämmin. Ehdotus tulkitsee raikkaalla tavalla rintamamiestalon perinnettä.

Lunastus 500 euroa ja yleisöäänestyksen voittaja 1 000 euroa
”Kunnossa kaiken ikää”
Markus Haapsaari ja Kari Pöykkö
Oulun yliopisto

Ehdotus on ensitalolle sopivalla tavalla kompakti ja selkeä. Ehdotuksessa kehitelty moduliajatteluun perustuva muunneltavuus on uutta luovaa ja mielenkiintoista. Rakennus on hengeltään kodikas ja ulkoarkkitehtuuriltaan raikas.

Lunastus 500 euroa ”Kellopeli oranssi”
Jenni Leinonen ja Juha Leskelä
Teknillinen korkeakoulu

Tyylikäs, uudenlainen ja näyttävä ehdotus. Yksinkertaisen massan sisälle on luotu onnistuneesti rikas ja joustava tilasommitelma. Nivelosa toimii laajennusten lähtökohtana sekä arkkitehtonisena aksenttina. Ilmeeltään ehdotus on kaupunkimainen ja nuorekas.

Kunniamaininta ”Elinkaari”

”Sydän-aivot-keuhkot” 18 %
”Kellopeli oranssi” 17 %
”Paritupa mansardilla” 17 %

Ääniä annettiin yhteensä 965 kappaletta. Kaikkien yleisöäänestykseen osallistuneiden kesken arvottiin 20 kappaletta neljän henkilön perhe- tai ryhmälippuja Vaasan asuntomessuille tai Porin loma-asuntomessuille, jotka molemmat järjestetään ensi kesänä.

Arpa suosi seuraavia:

Pirkko Haapsaari, Hanover