Laukaan asuntomessujen Paras Talo-äänestyksessä voitto Rantasalmelle - MODERNI HIRSITALO MIELLYTTÄÄ SUOMALAISIA

Lehdistötiedote 10.10. 2003 Laukaan asuntomessujen Paras Talo-äänestyksessä voitto Rantasalmelle MODERNI HIRSITALO MIELLYTTÄÄ SUOMALAISIA Viime kesäisten Laukaan asuntomessujen Paras Talo-äänestyksen on voittanut Rantasalmi Oy:n moderni hirsitalo Valon Herra. Voittajaa piti parhaana talona 3056 asuntomessuilla vieraillutta perhettä. Suomen Asuntomessujen toimitusjohtajan, arkkitehti Pasi Heiskasen mukaan tulos osoittaa suomalaisten etsivän ja myös hyväksyvän ennakkoluulottomasti uusia ja moderneja ratkaisuja asumiseen. Voittaneen kaksikerroksisen talon hirsiseinät on verhoiltu havuvanerilla. Talossa on mm. maalämpöpumppu ja lattialämmitys, varaava takka ja se on varustettu nykyaikaisella talo- ja informaatiotekniikalla. Talotekniikkaa ja valaistusta ohjataan kauko-ohjaimella. Kolmen huoneen ja keittiön sekä aputilojen yhteispinta-ala on 154 neliömetriä. Voittanutta taloa äänestäneistä kolmannes ilmoitti perusteeksi talon persoonallisuuden. Sitä pidettiin myös mm. kodikkaana, tunnelmallisena ja miellyttävänä kokonaisuutena. Talon rakennuttajat ovat Mare ja Timo Äkräs. Laukaan Paras Talo -äänestyksessä annettiin 23 481 perhekohtaista ääntä, Toiseksi äänestyksessä tuli Kastelli-Talot Oy:n Ranta-Kastelli, 2778 ääntä. Ranta-Kastelli on viiden huoneen ja keittiön puutalo. Sitä yleisöäänestyksessä pidettiin mm. käytännöllisenä, kodikkaana ja hyvänä kokonaisuutena. Myös tilavuus ja sopivuus tavalliselle perheelle miellytti messuyleisöä äänestysperusteiden mukaan. Kolmanneksi äänestyksessä tullutta Pohjolan Design-Talo Oy:n Lauran taloa, 1762 ääntä, pidettiin normaalina tavallisen perheen kotina, joka on kodikas ja jossa on hyvä-hintalaatusuhde. Lauran Talo on yksikerroksinen, paikan päällä muuttovalmiiksi määrämittaisista rakennusosista rakennettu viiden maakuuhuoneen ja keittiön puutalo. Laukaan viime kesän asuntomessujen parhaat talot palkittiin perjantaina Helsingissä. Kilpailun järjestäneen Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen sanoi palkitsemistilaisuudessa suomalaisen taloteollisuuden kulkevan kohti etsikkoaikaansa. Euroopan unionin laajentuminen voi tuoda talomarkkinoillekin uusia tuotteita, joiden kanssa suomalainen taloteollisuus voi kilpailla vain laadulla ja tuottamalla niitä tuotteita, joissa juuri suomalaiset haluavat asua. Paras Talo -äänestyksellä Suomen Asuntomessut haluaakin selvittää millaisessa pientalossa suomalaiset, erityisesti omakotitalosta haaveilevat nuoret perheet, haluavat asua. Valokuvia palkituista taloista on lehdistökäyttöön osoitteessa http://asuntomessut.valokuviatenhunen.fi/ ja sieltä Laukaa 2003, kohteet 3, 15 ja 19. Lisätietoja Paras Talo -äänestyksestä markkinointijohtaja Kari Salmi, Suomen Asuntomessut p. 0400 350021 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/10/20031010BIT00140/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/10/20031010BIT00140/wkr0002.pdf