Loma-asuntomessuilla Kalajoella yli 40 000 kävijää

Vuoden 2014 Loma-asuntomessut Kalajoella päättyivät tänään sunnuntaina 6.7. Kahden viikon aikana messuilla vieraili yhteensä 40 558* maksanutta kävijää. Loma-asuntomessut keräsivät messuvierailta runsaasti positiivista palautetta. Erityisesti kävijöiden mieleen jäi Hiekkasärkkien upea alue, jonne messujen myötä rakentui yhteensä 28 loma-asuntoa.

Kalajoen messualueella esiteltiin tämän päivän loma-asumista neljässä erityyppisessä korttelissa. Monipuolinen sisältö tarjosi jokaiselle jotakin.

– Olemme tyytyväisiä, että kävijät kokivat löytäneensä messuilta sitä, mitä olivat tulleet hakemaan. Alustavan kävijätutkimuksen mukaan yli 90 % messuvieraista oli tyytyväisiä tapahtumaan.  Maksaneiden kävijöiden määrää voidaan pitää erittäin hyvänä. Toivomme, että tapahtuma osaltaan vahvistaa Kalajoen asemaa monipuolisena, hyvien palveluiden matkailukohteena, Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen kertoo.

Loma-asuntomessut sijoittuivat Aurinkohiekat-nimiselle alueelle Kalajoen Hiekkasärkkien pohjoispäähän. Kalajoen kaupunginjohtaja Jukka Puoskari kertoo olevansa erittäin tyytyväinen onnistuneisiin messuihin.

– Loma-asuntomessuille asetetut tavoitteet täyttyivät erinomaisesti. Olemme saaneet messujen ansiosta paljon valtakunnallista ja alueellista näkyvyyttä. Yhteistyö kaupungin ja osuuskunnan välillä on toiminut hyvin ja messujen järjestelyt onnistuivat erinomaisesti, Puoskari sanoo.

Matkailualueen kehittäminen jatkuu

Kalajoen kaupungin kehittyminen monipuolisena matkailualueena jatkuu tulevaisuudessakin. Kaupungin vetovoima perustuu suurelta osin Hiekkasärkkien upeaan luontoon, joten palveluiden tuominen alueelle on palvellut parhaalla mahdollisella tavalla Kalajoen matkailijoita.

– 2000-luvulla meillä oli positiivisen kehittämisen kierre, jolloin kehitettiin palveluita jotka houkuttelivat paikalle uusia lomanviettäjiä, Puoskari toteaa.

Puoskari kertoo toivovansa, että messuvieraisiin olisi tarttunut kipinä oman asunnon hankkimisesta Kalajoella. Tällä hetkellä kaupungissa keskitytään uusien asuinalueiden rakentamiseen ja kaavoittamiseen Hiekkasärkkien tuntumaan.

– Merkittäviä hankkeita ovat Kesärantaan kaavoitetun 150 loma-asunnon rakentaminen, Marinan ranta-alueen kaavoitus sekä Kalajoen ehkä hienoimman paikan Tuomipakkojen rakentaminen. Tuomipakkojen rakentamisesta järjestämme arkkitehtikilpailun.

Näytteilleasettajat tyytyväisiä

Loma-asuntomessuilla Kalajoella mukana olleet näytteilleasettajat ovat niin ikään antaneet tapahtumasta positiivista palautetta. Kalajokinen Topi Keittiöt on ollut mukana messuilla jo useampana vuonna.

– Messut ovat meille tärkein markkinointikanava. Kalajoella olemme olleet esillä paitsi lukuisissa kohteissa myös omalla osastolla, jonne messukävijät on ohjattu hakemaan tarkempaa informaatiota tuotteistamme. Yrityksellämme on takana jo 75 vuoden historia, joten messuilla on päässyt kuulemaan mielenkiintoisia tarinoita aiemmilta asiakkailta, myyntijohtaja Riitta Ojala-Fors kertoo.

Ojala-Forsin mukaan messuille asetetut tavoitteet ovat Topi-Keittiöiden osalta täyttyneet hyvin.

– Uusi mallistomme on päässyt messuilla monipuolisesti esille. Iloinen yllätys on ollut se, että messuille on tultu niin laajasti ympäri Suomea. Ylipäätään täällä on ollut todella hyvä henki ja positiivinen tunnelma koko messujen ajan, Ojala-Fors kuvailee.

* Lopullinen virallinen kävijäluku ilmoitetaan levikintarkastuksen suorittaman tarkastuslaskennan jälkeen.

Lisätiedot:

toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, Osuuskunta Suomen Asuntomessut, p. 040 848 6200