Loma-asuntomessuilla Mäntyharjussa uusi ja vanha rakentaminen kohtaavat

Ensi kesänä Mäntyharjussa, Pyhäveden rannalla järjestettävien yhdeksänsien loma-asuntomessujen kohdevalikoima on monipuolinen. Messuille nousevat 33 kohdetta eroavat toisistaan muun muassa rakennusmateriaaliensa, tyylinsä ja lämmitysjärjestelmiensä osalta. Myös kokoerot ovat huomattavat: pienin on kooltaan hieman yli 40 neliömetriä ja isoin yli 170 neliömetriä.

Esillä on tyyliltään sekä perinteisempiä hirsimökkejä että arkkitehtuurisesti hyvin moderneja loma-asuntoja. Yhteistä on kuitenkin jatkuvasti parantuva energiatehokkuus, josta riittää useita hyviä esimerkkejä huippuna Aalto-yliopiston Luukku-nollaenergiatalo.

Kohteissa on huomioitu myös tulevien käyttäjien erilaiset elämäntilanteet. Messuilla esitellään muun muassa yksi täysin esteetön kohde. Talossa on esimerkiksi vastavirta-allas, joka mahdollistaa ympärivuotisen vesiliikunnan.

Messualueen sijainti viitostien varrella, lähellä useita asutuskeskuksia vakuuttaa tulevien messujen suosiosta.

– Messualueen sijainti Suomen keskeisellä kesämökkialueella mahdollistaa hyvät kävijämäärät tulevilla loma-asuntomessuilla, miettii Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen.

Tarjolla rakentamisen historiaa

Uusien kohteiden lisäksi messukävijät pääsevät tutustumaan vanhempaan rakentamiseen. Messualueen alkuperäiseen rakennuskantaan kuuluva entinen UPM Kymmenen uittokämppä ja sauna peruskorjataan talven aikana ja messuvieraat pääsevät tutustumaan alueen uittohistoriaan.

Messujen virallisessa oheiskohteessa, Mäntyharjun Iso-Pappilan museoalueella, voi tutustua perinteisiin korjausmenetelmiin. Mäntyharjun vanhassa kirkonkylässä sijaitsevalla museoalueella tehdään messujen aikana muun muassa pärekattojen korjausta ja esitellään entisöintiä.

– Lähes 200-vuotiaan Iso-Pappilan miljöö ja koko vanha kirkonkylä on kokemisen arvoinen. Vanhaan kirkonkylään aivan Iso-Pappilan läheisyyteen sijoittuvat myös muun muassa Korsumuseo ja veteraanipuisto, Mäntyharjun kesäteatteri, Taidekeskus Salmela ja maailman toiseksi suurin puukirkko, joten kiinnostavia kohteita on runsaasti, projektipäällikkö Asko Patjas kertoo.

Lokista tulee Unelmamökki

Loma-asuntomessujen tunnelmaan voi virittäytyä ensi vuoden huhtikuusta alkaen myös television äärellä. Kymmenosaisessa Unelmamökki-ohjelmassa seurataan Lokki-messukohteen rakentumista vaihe vaiheelta alkaen ensimmäisen budjetin laadinnasta pihatöiden viimeistelyyn. Ohjelma esitetään Liv- ja Nelonen-kanavilla.

Toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut, 040 8486 200

Projektipäällikkö Asko Patjas, Mäntyharjun kunta, p. 0400 155 000