Loma-asuntomessuille tultiin lähialueelta

Heinäkuussa päättyneiden Loma-asuntomessujen kävijätutkimuksen tulokset julkaistiin tänään Lappeenrannassa. Suomen Asuntomessujen teettämän kävijätutkimuksen mukaan noin 44 prosenttia messuvieraista tuli messuille Kymen elinkeinoalueelta. Messujen 30 402 kävijästä yli 13 000 tuli Kymen alueelta. Uudeltamaalta tuli 17 prosenttia kävijöistä, ja Etelä-Savosta noin yhdeksän prosenttia kävijöistä. Tutkimuksen teki Rakennustutkimus RTS Oy. Tutkimukseen vastasi 31 prosenttia messuilla käyneistä perheistä.

Loma-asuntomessuilla Lappeenrannassa esiteltiin uudentyyppinen perinteisestä suomalaisesta mökkeilystä poikkeava loma-asumisen konsepti, jossa loma-asunnot on rakennettu tiiviisti palveluiden yhteyteen. Messualueella on muun muassa asvaltoidut tiet ja valaistut kadut, loma-asuntojen varustelu on korkealla tasolla ja ranta on asukkaiden yhteisessä käytössä. Messuilla oli esillä yhteensä 19 kohdetta, sisältäen alueen yhteisen lämpökeskuksen, sota-aikaisten piirustusten mukaan rakennetun korsusaunan ja peruskorjatun rantasaunan. Alueen rannassa oli väliaikaisista näyttelykohteista muodostuva saunamaailma.

Kävijätutkimuksen mukaan messuilla käyneistä vieraista suurin osa rakentaisi oman loma-asunnon haja-asutusalueelle. Lähes 40 prosenttia rakentaisi sen itse, 34 prosenttia teettäisi sen palkkatyönä ja 20 prosenttia ostamalla avaimet käteen -paketin. Yli 70 prosenttia rakentaisi alle 120 neliöisen loma-asunnon itselleen.

- Loma-asuntorakentamisessa puu on perinteisesti kaikkein suosituin rakennusmateriaali. Tämä näkyy myös meidän kävijätutkimuksesta, jonka mukaan 52 prosenttia messuvieraista päätyisi puurakenteiseen paikalla tehtyyn loma-asuntoon ja 42 prosenttia rakentaisi hirsirunkoisen loma-asunnon, Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen sanoo.

Saunat kiinnostivat

Messujen kävijätutkimuksen mukaan messukävijöistä 65 prosentilla oli rakentamis-, remontointi- tai asunnon/loma-asunnon hankinta-aikomus. Remontointiaikomuksissa ykköseksi nousi saunaremontti, seuraavaksi keittiöremontti ja kolmanneksi kylpyhuoneremontti. Rakentamisen tai remontoinnin ajankohtaisuus sai 40 prosenttia kävijöistä lähtemään Loma-asuntomessuille. Tutkimuksen mukaan kiinnostavimmat tuotteet liittyivät saunaan, lauteisiin ja kiukaisiin. Pihaan ja piharakentamiseen sekä sisustukseen liittyvät tuotteet olivat myös kiinnostuksen kohteina.

Messujen saunamaailmaan tutustui 90 prosenttia messuvieraista. Messuilla vierailtiin keskimäärin 3,4 tuntia. Yhteensä 78 prosenttia messuvieraista oli tyytyväisiä messuihin kokonaisuudessaan. Näyttelykohteiden ja muun messutarjonnan laatua pidettiin suurimmaksi osaksi hyvänä tai erittäin hyvänä, yhteensä 90 prosenttia messuvieraista arvioi näyttelykohteiden laadun erittäin hyväksi tai hyväksi. Messuvieraista 88 prosenttia piti muuta messutarjontaa erittäin hyvänä tai hyvänä. Yleisarvosanaksi messuista antoi erinomaisen tai hyvän yhteensä 76 prosenttia kävijöistä. 86 prosentin mielestä messut vastasivat odotuksia melko hyvin tai erittäin hyvin.

Lappeenrannassa kulutettiin yli 2 miljoonaa euroa

Messujen kävijätutkimuksessa messuvieraita pyydettiin myös arvioimaan omaa rahan kulutustaan sekä messupaikkakunnalla että messualueella. Yhteensä messuvieraat käyttivät rahaa 2,14 miljoonaa euroa, josta Lappeenrannassa käytettiin noin 1,2 miljoonaa euroa ja messualueella 1 miljoonaa euroa. Rahaa käytettiin etenkin ravintola- ja majoituspalveluihin sekä ruoka- ja polttoaineostoksiin.

Kävijätutkimuksen yhteydessä Loma-asuntomessujen palauteseminaarissa julkaistiin myös Lappeenrannan kaupungin oma loppuraportti projektista. Loppuraportissa kerrataan Loma-asuntomessuprojektin kulkua sen alkamisesta vuoden 2010 lopussa messujen päättymiseen asti. Lisäksi loppuraportista selviää kaupungin tavoitteet projektille ja niiden täyttyminen.

- Kun Lappeenranta päätti lähteä toteuttamaan Loma-asuntomessuja, keskeisenä tavoitteena oli kaupungin matkailullisen vetovoiman lisääminen ja uuden matkailualueen markkinointi. Onnistuneesti toteutuneet messut nostivat Lappeenrannan ja Rauhan matkailualueen kylpylöineen näyttävästi esille ja vahvistivat uskoamme siihen, että matkailusta kehittyy vahva uusia työpaikkoja luova elinkeinoala koko maakuntaan, apulaiskaupunginjohtaja Kari Korkiakoski toteaa.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut, p. 040 848 6200

Apulaiskaupunginjohtaja Kari Korkiakoski, Lappeenrannan kaupunki, p. 040 590 0310

www.loma-asuntomessut.fi

Messujen kävijätutkimus löytyy osoitteesta www.asuntomessut.fi/messututkimukset-3

ja messujen loppuraportti löytyy osoitteesta www.loma-asuntomessut.fi