LOMA-ASUNTOMESSUKÄVIJÖILLÄ RAKENTAMINEN AJANKOHTAISTA

TIEDOTE 6.10.2004 Julkaistavissa klo 10.10 Toimituksille LOMA-ASUNTOMESSUKÄVIJÖILLÄ RAKENTAMINEN AJANKOHTAISTA Päätös tehdään viime hetkellä Hartolan loma-asuntomessuilla vierailleet kävijäperheet tulivat messuille hakemaan ideoita rakentamiseen ja remontoimiseen. Lähes neljänneksellä kävijäperheistä oli käynnissä mökin rakennushanke. Myös omakotitalon rakentajat ja remontoijat tulivat hakemaan vinkkejä Hartolasta. Kiinnostavimmat tuotteet itse loma-asuntojen jälkeen messuilla olivat keittiö- ja kylpyhuonekalusteet, tulisijat ja laiturit. Tiedot käyvät ilmi Hartolan loma-asuntomessujen kävijätutkimuksesta, joka julkistettiin messujen palauteseminaarissa tänään Hartolassa. Tutkimukseen osallistui yhteensä noin 12 000 perhettä. Kävijöitä messuilla oli 55 306, mitä messujen järjestäjät Suomen asuntomessut ja Hartolan kunta pitävät hyvänä saavutuksena. Tutkimuksen toteutti Suorakanava Oy Suomen Asuntomessujen toimeksiannosta. Tutkimuksen mukaan messuille lähdetään erityisesti jos rakentaminen on ajankohtaista. Messuja pidetään myös mielenkiintoisena ajanvietteenä. Lisäksi kävijöitä kiinnostavat uudet erilaiset rakennus- ja sisustusratkaisut. Hartolan loma-asuntomessut oli järjestyksessään viides loma- asuntomessutapahtuma Suomessa. Päätös messuille lähdöstä tehtiin viime hetkellä. Yli puolet kävijöistä teki päätöksen viikon sisällä messuille tulosta. Toki messuilla on myös omat kanta-asiakkaansa. Neljännes kävijöistä oli ensikertalaisia, vastaavasti lähes 20 000 Kurun tai Laukaan kävijöistä tuli messuille myös Hartolaan. Kävijät ovat yleisesti ottaen olleet messuihin varsin tyytyväisiä. Peräti 91 prosenttia kävijöistä antoi Hartolan loma-asuntomessuille erinomaisen, hyvän tai melko hyvän arvosanan. Messutarjontaan ja palveluiden laatuun oltiinkin pääosin tyytyväisiä. Eniten kritiikkiä sai alueen laajuus ja pitkät välimatkat. Suurin osa messukävijöistä tulee messuille alle 150 kilometrin päästä. Hartolalaiset ottivat messut omakseen, lähes kolmannes kunnan väestä vieraili messuilla. Neljännes kävijöistä tuli väkirikkaalta Uudeltamaalta ja oman maakunnan Päijät-Hämeen väestöstä joka kahdeskymmenes vieraili Hartolassa. Suhteessa väestöön Hartolassa kävi eniten johtavassa asemassa olevia, yrittäjiä ja ylempiä toimihenkilöitä. Ikäjakauma noudattaa samaa linjaa kuin aikaisemmilla messuilla, sillä Hartolan messukävijöistä on 68 prosenttia yli 45-vuotiaita. Vastaavasti asuntomessuilla ikärakenne on nuorempi. Messuilla perheet kuluttivat yhteensä noin 1,8 miljoonaa euroa. Rahaa kului pääsylippujen lisäksi messuravintolassa ja muualla messualueella. Noin kolmannes summasta kulutettiin messualueen ulkopuolella. Vastanneiden mukaan Hartolan palveluita käytettiin reilut 20 000 kertaa ja rahaa kulutettiin yhteensä 553 000 euroa. Eniten käytettiin huoltamoiden ja elintarvikeliikkeiden palveluita. Hartolassa myönteiset kokemukset Loma-asuntomessuja järjestäneiden kuntien ensisijaisena tavoitteena on kunnan tunnettuuden parantaminen ja julkisuuskuvan kirkastaminen. Tavoitteisiin kuuluvat tyypillisesti myös messupaikkakunnan matkailun lisääminen, rakentamisen vauhdittaminen ja elinkeinoelämän vilkastuttaminen. Konkreettisena tavoitteena on luonnollisesti uuden loma-asuntoalueen synnyttäminen osana kunnan yhdyskuntarakennetta. Hartolassa onnistuttiin hyvin ja messuilla olikin kunnalle suuri merkitys. Messuvieraat, rakentajat ja näytteilleasettajat käyttivät runsaasti paikkakunnan yrittäjien palveluja. Työllisyys kasvoi ja uusia asukkaita saatiin kuntaan. Ilahduttavaa on sekin, että messututkimuksen mukaan lähes 40 prosenttia kävijöistä aikoo vierailla tänä vuonna Hartolassa uudelleen. Kunta kasvatti myös tunnettuuttaan valtakunnallisen mediajulkisuuden ja markkinoinnin myötä. Kunnan tekemän loppuraportin mukaan messuprojektin kunnan budjetoidut kustannukset alittuivat noin 150 000 euroa. Käyttötaloudet nettomenot olivat noin 121 000 euroa. Investoinnit messualueeseen ja kunnallistekniikkaan olivat vajaat 500 000 euroa. Lisätietoja messututkimuksesta: markkinointijohtaja Kari Salmi, puh. 020 7437 706. kunnan messuraportista projektipäällikkö Heikki Vuorenpää, puh. 044 7432 234. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/06/20041006BIT00030/wkr0001.pdf