LOMA-ASUNTOMESSUT ENSI KERTAA MEREN ÄÄRELLÄ

TIEDOTE 4.10.2004 Julkaistavissa klo 11.30 Toimituksille LOMA-ASUNTOMESSUT ENSI KERTAA MEREN ÄÄRELLÄ Osuuskunta Suomen Asuntomessut ja Paraisten kaupunki ovat tänään allekirjoittaneet virallisen messusopimuksen Airiston loma- asuntomessujen järjestämisestä Paraisilla ensi kesänä. Airiston messut ovat järjestyksessään kuudennet. Loma-asuntomessujahan on järjestetty vuodesta 2000 lähtien ja niiden tunnettuus on kasvanut vuosi vuodelta. Messualue sijaitsee noin 13 kilometriä Paraisten keskustasta, Airiston matkailukeskuksen välittömässä läheisyydessä ja aivan Airistonselän tuntumassa. Näköala merelle on vaikuttava. Sopimuksen allekirjoittivat tänään Airistolla Suomen Asuntomessujen hallituksen puheenjohtaja Teuvo Ijäs, Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen ja Paraisten kaupungin puolesta kaupunginjohtaja Folke Öhman. Suomen Asuntomessuilla ollaan tyytyväisiä uudentyyppiseen messualueeseen, joka mahdollistaa tällä kertaa loma-asuntotarjonnan esittelyn kauniissa saaristolaisluonnossa. Kukin loma- asuntomessutapahtuma on ollut hyvin erilainen tarjonnaltaan ja ympäristöltään. - Asuntomessujen pyrkimyksenä on tuoda esille loma-asumisen eri vaihtoehtoja aina tavallisista mökeistä kakkosasuntoihin. Paraisilla esitellään huvilatyyppistä, ympärivuotista loma-asumista ainutlaatuisen meren äärellä sekä lomailuun liittyviä pihakalusteita, grillejä, kesäkeittiöitä, saunoja jne. Airiston maisemat ovat satumaisen kauniita, mutta myös haavoittuvia ja siksi yhdeksi messujen teemaksi nostetaan saaristolaisluonnon ympäristönsuojelu, kommentoi messuja Teuvo Ijäs. Vaikka loma-asuntomessut ovat melko uusi messutapahtuma, ne ovat selvästikin löytäneet paikkansa tunnettujen kesätapahtumien joukossa. - Vapaa-ajan asuminen kiinnostaa suomalaisia ja kuluttajat ovat valmiita sijoittamaan loma-asumiseensa. Loma-asunnot ovat yhä useammin ympärivuotisia tarjoten mahdollisuudet esimerkiksi osa-aikaiseen etätyöhön. Kakkosasuntojen varustelutasoon ja sisustamiseen kiinnitetään selvästi enemmän huomiota. Paraisilla tulee olemaan esillä laadukkaita kakkosasuntoja ja myös kattava valikoima rantasaunoja, kertoi Pasi Heiskanen allekirjoitustilaisuudessa. Kaupunki odottaa uusia asukkaita Loma-asuntomessujen järjestäminen on kaupungille iso ponnistus, mutta Paraisten kaupunki uskoo saavansa vastinetta tapahtumalle. - Paraisten kaupungin odotukset messuista liittyvät kaupungin tunnettuuden kasvamiseen, elinkeinoelämän vilkastumiseen ja uusien loma- asukkaiden saamiseen kuntaan. Haasteena toki on rakentajien saaminen tiukassa aikataulussa. Olemme kuitenkin onnistuneet tässä jo varsin hyvin. Rakentajista pääosa on Turun seudulta, noin kolmannes on Helsingin seudulta ja loput muualta, Folke Öhman puhui. Messujen projektipäällikkö Lars Nummelinkertoi tonttien varaustilanteesta ja alueen rakentumisesta. Alueen kunnallistekniikka on valmis, tiet ja koko alue on kunnostettu. Alue on Nummelin mukaan helpporakenteinen ja kaikilta tonteilta aukeavat hyvät näkymät. - Messualueen varaustilanne on siinä vaiheessa, että tontteja on myyty 18 ja 8 varattu. Alueella rakennetaan jo paraikaa 11 messukohteessa. Paraisille valmistuu kaikkiaan 25-30 loma-asuntoja ja lähemmäs 20 erillistä saunarakennusta. Loma-asuntomessut pidetään 17.6.-10.7. 2005 ollen kuitenkin juhannuspyhät kiinni. Ensi kesän loma-asuntomessujen tapahtumasivut on avattu internetissä osoitteessa www.asuntomessut.fi/parainen ja ruotsiksi www.asuntomessut.fi/pargas. Valokuvia lehdistön käyttöön löytyy myös internetistä verkkopalvelussa http://asuntomessut.valokuvia.fi Lisätietoja: toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, puh. 020 7437 701 projektipäällikkö Lars Nummelin, puh. 0400 687 305 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/04/20041004BIT00020/wkr0001.pdf