Loma-asuntomessut Kalajoella: Kustannusarviot messukävijän apuna

Loma-asuntomessuilla Kalajoella messukohteista on laskettu kustannusarviot, joiden avulla messukävijälle pyritään antamaan käsitys rakentamisen kustannuksista. Tiedot sisältävät talon lisäksi maanrakennustöiden, pihan, ulkotilojen ja muun rakentamisen aiheuttamat kustannukset.

- Hyvän maapohjan vuoksi rakentaminen Hiekkasärkkien alueelle on ollut keskimääräistä edullisempaa, messupäällikkö Heikki Vuorenpää kertoo.

Loma-asuntomessukohteiden kustannusarviot on laskettu TaloPeli-ohjelmalla vastaamaan huhtikuun 2014 yleistä kustannustasoa. Messukohteista on esitetty talon kokonaiskustannus ja muuttovalmista toimitussisältöä vastaavan talopaketin kustannusosuus. Kustannusarvio perustuu laskentahetkellä käytössä olleisiin kohteiden yhdenmukaisiin tietoihin ja kaikille kohteille yhteisiin perusmäärittelyihin.

- Kustannusarviot eivät kerro toteutuneista kustannuksista tai myyntihinnoista, sillä olemme halunneet tarjota messukävijälle vertailukelpoista tietoa kohteista, Vuorenpää perustelee.

Laskennassa ei ole otettu huomioon messutalojen mahdollisista erikoisvarusteista aiheutuneita lisäkustannuksia.

Kustannusarvioiden perusteella loma-asuntomessujen arvokkain kohde on Merellä – Profin House, 615 300 euroa. Edullisin on puolestaan kohde Pallas 100, jonka kustannusarvio on 211 900 euroa.

Rakennusprojektin suunnittelu käyntiin TaloPelillä

Messukohteiden kustannusarviot ja muut perustiedot löytyvät Suomen Asuntomessujen Ideagalleriasta www.asuntomessut.fi/ideagalleria. Kunkin kohteen sivulta on ohjaus TaloPeli-ohjelman verkkosivuille, jossa messukävijät voivat perehtyä entistä yksityiskohtaisemmin messukohteiden ominaisuuksiin, kuten rakenteisiin, jotka eivät näy messukävijälle kohteessa. Ohjelmassa voi tarkastella, miten rakenteen valinta vaikuttaa rakentamisen kustannuksiin ja edelleen rakennuksen energiankulutukseen ja E-lukuun.

Rakentamista harkitsevat voivat käyttää messukohteiden tietoja myös omien taloprojektiensa suunnittelun lähtökohtana.

- Messukävijä voi valita mieleisensä kohteen suunnittelunsa pohjaksi ja muokata esimerkiksi huonetilojen kokoa, lämmitysmuotoa tai vaihtaa rakennusmateriaalia. TaloPelillä tehty suunnitelma omasta talosta on helppo ja selkeä tapa kertoa toiveistaan kaikille talonrakennusprojektin tärkeille osapuolille, ohjelman kehittäjä ja toimitusjohtaja Petri Jyrkkä kertoo.

Kustannusten suunnittelu on tärkeä vaihe myös loma-asunnon rakentamista.

- Jokaisen rakentajan on hyvä laatia hankekustannusarvio mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ohjaamaan rakentamisensa toteutusta. TaloPeli-ohjelma on tähän erinomainen apuväline, messupäällikkö Heikki Vuorenpää toteaa.

5 tekijää, jotka vaikuttavat rakentamiskustannuksiin eniten:

1)      huoneiden koko

2)      talon muoto ja kerrosluku

3)      lämmitysmuoto ja lämmönjakelu

4)      ilmanvaihtojärjestelmän lämmön talteenotto

5)      talon vaipparakenteet

Lisätiedot

messupäällikkö Heikki Vuorenpää, Suomen Asuntomessut, puh. 050 531 6776, heikki.vuorenpaa@asuntomessut.fi

toimitusjohtaja Petri Jyrkkä, TaloPeli - Visual Computing Oy, puh. 040 703 3400, petri.jyrkka@talopeli.fi

www.asuntomessut.fi/ideagalleria
www.loma-asuntomessut.fi
www.talopeli.fi

Avainsanat:

Lainaukset

Kustannusarviot eivät kerro toteutuneista kustannuksista tai myyntihinnoista, sillä olemme halunneet tarjota messukävijälle vertailukelpoista tietoa kohteista.
messupäällikkö Heikki Vuorenpää, Suomen Asuntomessut