Loma-asuntomessut Porissa saivat kävijöiltä täydet pisteet

Loma-asuntomessut pidettiin 13.6. – 6.7. Porin Reposaaressa. Tänään pidetyssä messujen palauteseminaarissa julkaistiin kävijätutkimus, jonka mukaan kävijät ja näytteilleasettajat olivat tyytyväisiä messuihin monella tavalla. Sen puolesta puhui myös loma-asuntomessujen historian kävijäennätys. Porissa päivittäiset kävijämäärät kasvoivat poikkeuksellisen voimakkaasti messujen edetessä.

- Loma-asuntomessut Porissa olivat Suomen Asuntomessujen kannalta katsottuna erittäin onnistunut tapahtuma. Olemassa olevan asuinyhteisön ja palveluiden välittömään läheisyyteen toteutettu loma-asuntoalue esitteli suomalaisille uudenlaisen vapaa-ajan asumismuodon. Reposaaressa saimme esitellä myös modernia ja energiatehokkuuteen tähtäävää tekniikkaa, uudenlaista hirsirakentamista, siirrettäviä loma-asuntoja sekä Suomen ensimmäisiä kelluvia vapaa-ajan-asuntoja. Kävijäennätys ja erityisesti kävijämäärän kasvaminen loppua kohden kertoo siitä, että pystyimme tarjoamaan kävijöille positiivisia kokemuksia, toteaa Suomen Asuntomessujen kehitysjohtaja Oiva Hilden.

Reposaareen tultiin kävijätutkimuksen mukaan myös kaukaa. 12 % kävijöistä ilmoitti matkaksi jopa yli 500 km. Suurin osa kävijöistä oli kuitenkin satakuntalaisia. Messukävijöistä 64 % oli yli 45-vuotiaita ja naisia messut kiinnostivat hieman enemmän kuin miehiä.

Loma-asuntomessuilta kävijät hakivat jälleen ideoita niin vapaa-ajanasunnon kuin myös omakotitalojensa remontoimiseen. Jopa 35 000 kävijällä oli remontoitava hanke mielessään. Messukävijät aikovat rakentaa tai remontoida ensi vuoden aikana noin 200 miljoonalla eurolla. Jopa kolmannekselle messut olivat miellyttävää ajanvietettä. Noin 14 % kävijöistä ilmoitti myös Porin seudun kiinnostavaksi vierailukohteeksi. Moni ilmoittikin käyvänsä seudulla uudelleen.

- Porin kaupungin yhtenä tavoitteena messuille oli, että saamme suomalaiset tuntemaan Porin seutua. Tämä tavoite onnistui yli odotusten. Olemme tyytyväisiä, että messukävijät palkitsivat vierailuillaan porilaisten ja ennen kaikkea reposaarelaisten panostuksen alueen kunnostamiseksi ja messujen aikaan saamiseksi, kertoo messutoimikunnan puheenjohtajana toiminut apulaiskaupunginjohtaja Kari Hannus.

Loma-asuntomessujen näytteilleasettajat pitivät tutkimuksen mukaan messujen kaupallista antia hyvänä. Kävijämäärään eri kohteissa ja osastoilla oltiin tyytyväisiä ja oman toiminnan tunnettuuden arvioitiin kasvaneen messujen ansiosta.

Kävijätutkimus on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä.

Loppuraportti on kokonaisuudessaan luettavissa osoitteissa:
www.asuntomessut.fi/messut/historia/loma-asuntomessut/pori/loppuraportti
www.pori.fi/loma-asuntomessut