Maaseudun syrjäisimpien osien elinvoimaisuutta tuettava

Puhemies Lipponen Kurun loma-asuntomessujen avajaisissa Maaseudun syrjäisimpien osien elinvoimaisuutta tuettava Eduskunnan puhemies Paavo Lipponen vaatii aluepolitiikan uudistuksessa suurempaa huomiota maaseudun kaikkien syrjäisimpien osien elinkeinojen ja elinmahdollisuuksien tulemiseen. Lipponen sanoi perjantaina Kurun loma-asuntomessujen avauspuheessaan vastuun tästä olevan osaltaan myös maakuntien keskuksilla. Kaupunkien lähellä oleva maaseutu menestyy hyvin, mutta harvaan asutulla maaseudulla ongelmat ovat suurimmat myös keskuksiin verrattuna. Puhemies Lipponen vaati myös maaseudun ja kaupunkien vuorovaikutuksen lisäämistä. Hän korosti etätyön mahdollisuuksien lisäämisen merkitsevän työmatkojen vähenemistä ja kiireettömän elämäntavan vähentävän jopa mielenterveysongelmia. Lipponen sai näkemyksilleen tukea Valtion asuntorahaston ylijohtaja Teuvo Ijäkseltä. Ijäs vaati muun muassa lisääntyneen etätyön perusteella helpotuksia loma-asuntojen muuttamiselle vakituisiksi asunnoiksi. Julkisvallan erityistoimin ei voida eikä ole syytäkään estää loma- asuntojen muuttamista ympärivuotisiksi. Puhemies Lipponen ja ylijohtaja Ijäs koristivat molemmat loma-asumisen huomattavaa merkitystä maaseutukunnille ja niiden yrittäjille. Suomen Asuntomessujen ja Kurun kunnan järjestämät neljännet valtakunnalliset loma-asuntomessut ovat avoinna heinäkuun 6. päivään saakka. Kuru sijaitsee 50 kilometriä Tampereelta pohjoiseen ja messualue on luonnonkaunis Paappasenniemi Näsijärven rannalla. Alueella on 33 loma- asuntotonttia, joille on rakennettu 21 näyttelykohdetta. Valokuvia lehdistölle Kurun loma-asuntomessuilta ja niiden avajaisista on osoitteessa www.valokuviatenhunen.fi/kuru. Puhemies Lipposen ja ylijohtaja Ijäksen Kurun loma-asuntomessujen avajaispuheet löytyvät osoitteessa www.asuntomessut.fi/ajankohtaista. Lisätietoja Loma-asuntomessut Suomen Kurussa Asuntomessut Projektipäällikkö Toimitusjohtaja Martti Asunta Esko Seppänen GSM 044 733 9300 GSM 050 66 163 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/13/20030613BIT00390/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/13/20030613BIT00390/wkr0002.pdf