Mäntyharju möi neljä ensimmäistä messutonttia

Neljä ensimmäistä Mäntyharjun loma-asuntomessualueen tonttia myytiin virallisesti perjantaina. Samassa tilaisuudessa allekirjoitettiin loma-asuntomessujen niin kutsutut monikantasopimukset, joiden myötä tontin ostaja sitoutuu myös messuprojektiin.

Ensimmäisten joukossa kauppansa ja monikantasopimuksensa tekivät Kastelli-talot Oy, Markkinointi Hyvärinen Oy, Maarakennus Suutarinen Oy ja mäntyharjulaispariskunta Outi-Maria ja Mikko Honkonen. Tällä hetkellä loma-asuntomessualueelta on varattu yhteensä 16 tonttia. Kysyntä Pyhäveden rannalle sijoittuvista tonteista on vilkastunut huomattavasti heti vuodenvaihteen jälkeen. – On odotettavissa, että varauksia ja kauppoja tulee lisää aivan lähiaikoina. Nyt ei ole enää epäilystäkään, etteikö messuja pidettäisi vuonna 2011 Mäntyharjussa, projektipäällikkö Asko Patjas toteaa. Myös Osuuskunta Suomen Asuntomessujen projektijohtaja Pasi Hulkkonen on tyytyväinen Mäntyharjun messujen tilanteeseen. Kaikkiaan alueella on 25 loma-asuntotonttia ja viisi omakotitalotonttia. – Hienoa, että nyt päästiin tekemään ensimmäiset kaupat ja sopimukset. Loputkin tontit menevät kaupaksi kevään aikana, Hulkkonen uskoo. Kesällä 2011 pidettävien messujen teemana on ekotehokkuus ja taide. Alueelle tulee muun muassa Aalto-yliopiston pelkästään aurinkoenergialla toimiva nollaenergiatalo, joka tulevana kesänä osallistuu Sola Decathlon -kilpailuun Madridissa. Samaan kortteliin tulee myös mäntyharjulaisen yrittäjän Maarakennus Suutarisen huipputehokas ja InnoSuomi-palkittu passiivitalo. Suutarisen rakentamassa kaksikerroksisessa loma-asunnossa on otettu huomioon lomailijan tarpeet ja toiveet. – Yläkertaan tulevat muun muassa keittiö, oleskelutilat ja terassi, jotta Pyhävedelle aukeavaa maisemaa voi ihailla parhaiten, toimitusjohtaja Timo Suutarinen kuvailee. Lisätietoja: Suomen Asuntomessut, projektijohtaja Pasi Hulkkonen, puh. 040 8400 513 Mäntyharjun kunta, projektipäällikkö Asko Patjas, puh. 0400 155 000 Maarakennus Suutarinen, toimitusjohtaja Timo Suutarinen, puh. 0400 653 701