Meri on läsnä huomenna avattavilla Asuntomessuilla Kokkolassa

Kokkolassa huomenna perjantaina 15.7. avattavia Asuntomessuja kuvastavat meri, veneily, omarantaiset tontit sekä seitsemän erillistä rantasaunaa harvinaisen, pyöreän aluekaavan ohella. Alueella on kahdeksan omarantaista ja kaksi rantaoikeudellista tonttia. Lisäksi alueen omassa pienvenesatamassa on 36 venepaikkaa alueen asukkaille.

42. kerran järjestettävän Suomen suurimman maksullisen kesätapahtuman teema on ”Kaikenkokoisia koteja – kaikenikäisille”. Näytteillä on kaikkiaan 40 kotia pienistä kerrostaloasunnoista omarantaisiin omakotitaloihin.

– Asuntomessualueesta tekee koko Suomen mittakaavassa poikkeuksellisen sen muoto ja sijainti meren rannalla. Erityisesti Pohjanmaalla omakotitalojen rakentaminen keskustan yhteyteen suoraan meren äärelle on harvinaista, Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen miettii.

Pyöreä aluekaava on herättänyt kansainvälistä huomiota

Erikoisen kaavan on kehittänyt Kokkolan kaupungin kaavoituspäällikkö Veli-Pekka Koivu ja lopullisen muodon korttelisuunnittelulle antoi arkkitehti Jukka Turtiainen. Hän ihasteli kokkolalaisten rohkeutta tavoitella Suomessa harvinaista, eurooppalaishenkistä ja selvällä kaupunkilaisotteella toteutettua korttelisuunnitelmaa.

– Asuntomessualueen kaava on herättänyt jopa kansainvälistä kiinnostusta. Vielä vajaat kymmenen vuotta sitten alue oli täysin toissijaisessa käytössä lumenkaatopaikkana ja puhtaiden täyttömaiden läjitysalueena. Kokkolan kaupunki teki tietoisen valinnan päättäessään muokata alueesta pyöreän ja kaavoittaa sen myös sen mukaisesti, sanoo Asuntomessujen projektipäällikkö Touko Rauma.

– Kaarevat kadut ja korttelisuunnitelma huomioivat merenranta-alueen luontaisen tuulisuuden. Huolellisesti laaditulla kaavalla on estetty tehokkaasti tuulitunneleiden synty ja luotu pihapiireihin suotuisia mikroilmastoja, jatkaa Heiskanen.

Oheiskohteena Jukka Rintalan sisustama talo vanhassa kaupungissa

Asuntomessujen antia täydentää oheiskohde Kokkolan kulttuurihistoriallisesti merkittävässä vanhakaupunki Neristanissa. Vuonna 1818 rakennettu lääkäri, runoilija Ernst V. Knapen kotitalo ehti olla tyhjillään toistakymmentä vuotta. Nyt arvokas kiinteistö on remontoitu alkuperäistä kunnioittaen. Talon on sisustanut juhlapuvuistaan tunnettu Jukka Rintala ja huonekalut ovat Eliel Saarisen suunnittelemia.

Kauniita koteja ainutlaatuisessa ympäristössä voi ihailla joka päivä Asuntomessuilla Kokkolassa kello 10–18 14.8. asti.

Toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut, 040 8486 200

Projektipäällikkö Touko Rauma, Kokkolan kaupunki, 044 78 09 233

www.asuntomessut.fi/kokkola

Asuntomessujen kuvapankki medialle