Messukävijän ennakoiva ensiapu alkaa jaloista

Vaasan asuntomessujen Ensiapu on onnekseen joutunut tähän mennessä paikkailemaan lähinnä hiertymistä kärsineitä jalkoja. Ensiapuasemasta vastaava Erja Pohjonen antaakin messukävijöille vinkin varautua messuille kunnon jalkinein, huolehtimalla veden juonnista sekä muistamalla ottaa omat tarvittavat lääkkeet mukaan.

- Liian löysät kesäjalkineet ja vielä jalat ilman sukkia aiheuttavat helposti hiertymiä jalkoihin. Vaikka moni ajattelee, että lipokkaat jalassa on kevyt kävellä messuilla, niin se ei välttämättä ole lainkaan paras vaihtoehto jaloille. Kannattaa laittaa jalkaan kunnon kengät ja varalle vielä mukaan vaikka keinoihoa, jos siitä huolimatta tulee rakkoja, opastaa Erja Pohjonen.

Erjan kehottaa messuvieraita myös huolehtimaan veden juomisesta kiertämisen aikana. Varsinkin kuumalla ilmalla veden puute saattaa aiheuttaa päänsärkyä ja jopa pyörtymisiä. Päähine estää myös osaltaan liiallisen auringonpaisteen aiheuttamia ongelmia. Hyvällä suojakertoimella varustettu aurinkorasva kuuluu myös hyvin valmistautuneen messukävijän varustukseen.

- Kannattaa muistaa myös ottaa mukaansa mahdolliset päivittäin tarvitsemansa lääkkeet. Meillä ei ensiavussa suinkaan ole varauduttu muuta kuin nimenmukaiseen ensiapuun.
Vaasan asuntomessujen ensiapu sijaitsee Suvilahden koululla. Ensiavun numero on 020 7437 714.

Lisätietoja:
Erja Pohjonen, Finnmedica Oy, puh. 020 7437 714.
Päivi Karvinen, viestintäjohtaja, Suomen Asuntomessut, puh. 050 4131290

Förebyggande första hjälp börjar från mässbesökarens fötter

På förstahjälpsstationen vid Vasa bostadsmässa har man till all lycka hittills bara behövt plåstra om skavsår på besökarnas fötter. Det är viktigt att mässbesökarna klär sig i ordentliga skor, ser till att de dricker tillräckligt med vatten och kommer ihåg att ta med sig sina mediciner, tipsar Erja Pohjonen som är ansvarig för förstahjälpsstationen.

- Om man går i alltför lösa sommarskor och dessutom är utan strumpor får man lätt skavsår på fötterna. Fastän många tycker att det är bekvämt att gå i lätta sommartofflor på mässan, är det nödvändigtvis inte alls det bästa alternativet med tanke på fötterna. Det lönar sig att ta ett par ordentliga skor på fötterna och att ha med sig skavsårsplåster för säkerhets skull, säger Erja Pohjonen.

Erja uppmanar också mässbesökarna att dricka tillräckligt med vatten under mässrundan. I synnerhet då det är varmt kan man få huvudvärk eller till och med svimma på grund av vätskebrist. Genom att skydda huvudet kan man också undvika problem på grund av gassande sol. En välutrustad mässbesökare har också med sig en solkräm med hög skyddsfaktor.

- Man ska komma ihåg att ta med sig de mediciner man eventuellt behöver under dagen. På förstahjälpsstationen har vi inte beredskap för annat än just att ge första hjälpen.
Förstahjälpsstationen vid Vasa bostadsmässa finns i skolan i Sunnanvik. Telefonnumret till stationen är 020 7437 714.

Ytterligare upplysningar:
Erja Pohjonen, Finnmedica Oy, tfn 020 7437 714.
Päivi Karvinen, kommunikationsdirektör, Finlands Bostadsmässa, tfn 050 4131290