OULUN ASUNTOMESSUJEN OHEISKOHTEENA ON PERUSKORJATTAVA TALOYHTIÖ KIILA

Ensi kesän asuntomessujen kävijät voivat tutustua Oulun Toppilansaaren merellisen messualueen lisäksi peruskorjattavaan taloyhtiö Kiilaan, jonka puurakennukset edustavat 1920-luvun klassismia. Oheiskohde täydentää messutarjontaa, sillä uusien rakennussuuntausten lisäksi kävijät voivat nyt tutustua vanhan puutalon henkeen.

Oulun asuntomessujen oheiskohteeksi on valittu peruskorjattava asunto-osakeyhtiö Kiila, joka sijaitsee Oulun keskustassa osoitteessa Aleksanterinkatu 34. Yhtiö sisältää kaksi hirsirunkoista rakennusta. Näistä isompi sijaitsee entisen Nuottasaarenkadun suuntaisesti ja pienempi 1,5-kerroksinen rakennus sitä vastapäätä puiston laidalla. Molemmat rakennukset ovat säilyneet hyvin lähellä alkuperäistä asuaan eikä huoneistoihin ole tehty suuria muutoksia. Kyseessä on kulttuurihistoriallisesti arvokas kohde, sillä taloyhtiön rakennukset ovat Pohjois-Pohjanmaan arvokkaiden rakennusten luettelossa. Pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskus asetti kiinteistön toimenpidekieltoon vuonna 1998, ja kortteliin vahvistettiin tammikuussa 2005 asemakaavamuutos, joka suojelee rakennukset. - Peruskorjauskohde täydentää messutarjontaa. Rakennuskantamme vanhenee, ja peruskorjaukset ovat entistä ajankohtaisempia. Valittu oheiskohde on myös linkki Oulun kaupungin historiaan ja puurakentamisen perinteisiin. Kiila on erinomainen esimerkki 1920-luvun puukaupunkirakentamisesta, kertoi Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen tänään järjestetyssä tiedotustilaisuudessa Oulussa. Asunto-osakeyhtiö Kiilan rakennukset on rakennettu vuonna 1929, ja ne on suunnitellut rakennusmestari Jussi Karvonen. Klassismin ihanteet näkyvät taloyhtiössä. Molempien rakennusten pohjakaavat ja julkisivut ovat symmetrisiä, ulko-ovien ympärillä olevat pilasteriaiheet ja listoituskoristeet edustavat niin ikään klassismia. ”Lähtökohta haastava” Kiilan isommassa rakennuksessa on alun perin kahdeksan 60 m²:n kaksiota ja pienemmässä rakennuksessa kaksi 60 m²:n kaksiota sekä yläkerrassa kaksi 18,5 m² huonetta. Rakennukset on kuitenkin tarkoitus nyt kunnostaa kuudeksi asunnoksi. Näyttelyasuntona tulee olemaan pienemmän talon toinen asunto, arkkitehti Venanzia Rizzin 180-neliöiden koti 7 h + k +s kolmessa tasossa. - Vuosien saatossa kellareihin keväisin tulvinut vesi, putkistojen vesivahingot, vandalismi ja osin asumattomuus olivat saaneet rakennukset huonoon kuntoon. Sisällä olivat säilyneet hyvinä lähinnä vain hirsirakenteet. Lähtökohta oli haastava, miten säilyttää vanhojen talojen ja erityisesti tämän talon henki niin sisätiloissa kuin pihalla, Venanzia Rizzi kuvaili. Kiilan tulevat asukkaat ovat valmistelleet rakennushanketta yhdessä museoviraston kanssa. Kiilan tapauksessa ei ollut järkeä tehdä vain yhtä osaa hyvään kuntoon, vaan oli mietittävä kokonaisuutta. - Syksyllä salaojitimme rakennusten ympäristön, jotta rakennukset kuivuisivat ja tulviminen kellareihin loppuisi. Lisäksi teetimme LVI-työt. Tyhjensimme rakennukset lahoista homehtuneista osista ja muusta ylimääräisestä. Loppusyksyn mittaan itse kunnostustyöt pääsivät alkuun, kellarit kaivettiin syvemmäksi ja tehtiin uudet lattiat. Nyt myös muut kerrokset ovat työn alla, ja kevään mittaan vaihdamme uudet katot. Loppuaika ennen asuntomessuja menee sitten sisätilojen ja pihan viimeistelyissä, Venanzia Rizzi lisäsi. Oheiskohde avoinna päivittäin Asuntomessujen oheiskohde on avoinna messujen ajan eli 15.7.-14.8.2005 päivittäin klo 10-18. Oheiskohteeseen tutustuminen on maksutonta. - Oheiskohteessa vierailevien määrä vaihtelee messupaikkakunnittain, mutta on tyypillisimmillään noin 10 prosenttia kävijöistä. Siirtyminen messualueelta keskustan oheiskohteeseen on vaivatonta. Keskustassa on runsaasti pysäköintitilaa, ja samalla saa tilaisuuden nauttia kesäisen Oulun tarjoamista palveluista, kommentoi projektipäällikkö Raija-Leena Ahtola-Marks Oulun kaupungin asuntomessutoimistosta. Toripolliisin talo Asunto-osakeyhtiön Kiilan muodostamisesta teki aikoinaan Oulun poliisilaitoksen henkilökunta poliisien asuntopulan helpottamiseksi. Yhtiön ensimmäiset osakkaat olivatkin poliiseja. Yksi tunnetuimmista Kiilan osakkaista oli Oulun legendaarinen toripolliisi Mikko Piippo. Taloyhtiön omistus on sittemmin historian kuluessa vaihtunut. Pikkuhiljaa lähes kaikki huoneistot siirtyivät vuokralaisten asuttamiksi. Aivan viimeisinä vuosina vuokralaisetkin vähenivät ja 2000-luvun alussa taloyhtiössä oli käytössä vain neljä huoneistoa. Vuoden 2003 joulukuussa Kiilan talo siirtyi uusille omistajille, kuuden perheen muodostamalle asunto-osakeyhtiölle. Lisätietoja: Suomen Asuntomessut, toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, puh. 020 7437 701 Asuntomessut Oulussa, projektipäällikkö Raija-Leena Ahtola-Mark, puh. 044 703 2308 Arkkitehti Venanzia Rizzi, puh. 044 5047 494 www.asuntomessut.fi/oulu www.ouka.fi/asuntomessut